شناسهٔ خبر: 20403028 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی تهران:

۲۴۵۰ سازمان و موسسه در کنار بهزیستی فعالیت می‌کنند/ کودک‌آزاری در صدر تماس با اورژانس اجتماعی

R1479/Psaadati/S2,18/CT11

مدیرکل بهزیستی تهران گفت: ۲ هزار و ۴۵۰ سازمان و موسسه در کنار سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند؛ بیشترین علت تماس با اورژانس اجتماعی مربوط به کودک‌آزاری بوده و پس از آن، زوجهای متقاضی طلاق، خودکشی و سالمندآزاری قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ اصغر باقری پیش از ظهر امروز در نشستی خبری درباره رویکردهای سازمان بهزیستی استان تهران گفت: 2 نوع رویکرد اساسی برای سازمان وجود دارد که این رویکردها عبارتند از رویکرد سلامت‌نگر عامه جامعه و خدمات خاص.

وی با اشاره به تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی در سال گذشته تصریح کرد: 3 میلیون و 700 هزار نفر از خدمات مستقیم بهره می‌برند که از این تعداد 3 میلیون و 250 هزار نفر از خدمات عامه برخوردار می‌شوند و 450 هزار نفر از خدمات خاص بهره‌مند می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: 2 هزار و 450 سازمان و موسسه در کنار سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند.

باقری با اشاره به اینکه جامعه باید متوجه شود که معلول، گدا نیست، خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی ذهن مهم‌تر از مناسب‌سازی‌های محیطی است و معلول نباید دغدغه خاصی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سازمانها به دلیل کم‌کاری وظیفه بهزیستی را زیاد می‌کنند، یادآور شد: بهزیستی یک سازمان غیر بیمه‌ای و مداخله‌ای است و وظیفه اصلی این سازمان خدمات مشاوره‌ای و آگاه‌سازی عمومی است.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی این سازمان آگاه‌سازی عمومی است, اظهار کرد: در 22 مهدکودک به زبان کودکانه آموزش پیشگیری از اعتیاد را به بچه‌ها یاد می‌دهیم.

باقری با بیان اینکه این سازمان در بحث پیشگیری از اعتیاد اقداماتی انجام داده است، خاطرنشان کرد: 306 هزار و 799 نفر  با کمک 88 ان‌جی‌او فعال در حوزه اعتیاد که از سازمان بهزیستی مجوز اخذ کرده‌اند، با مهارتهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آشنا شدند. 

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران تصریح کرد: در بحث پیشگیری از معلولیت 98 هزار و 966 نفر در مسیر پیشگیری از معلولیت قرار گرفتند که می‌توان از این پیشگیریها، پیشگیری ناشنوایی، بینایی و غربالگری را نام برد.

وی با بیان اینکه 88 هزار 865 کودک در مسیر غربالگری ناشنوایی قرار گرفتند، یادآور شد: به 23 هزار زوج آموزش ژنتیک داده شد که وظیفه اصلی سازمان بهزیستی در کنار آزمایشهایی که از این زوجهای می‌گیرند باید مشاوره‌هایی را به‌منظور پیشگیری از معلولیت به معلولین بدهد.

باقری با اشاره به فعالیتهایی انجام شده توسط این سازمان در حوزه درمان اظهار کرد: در حلقه درمان 155 مرکز درمان اعتیاد سرپایی داریم که 91 هزار و 770 نفر  در سال 95 به این مراکز مراجعه کردند.

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران افزود: 196 هزار مراکز اقامتی و بستری درست شده که 56 هزار نفر از بیماران در این مراکز به‌مدت چند ماه خدمات اقامتی و اجتماعی گرفتند.

وی با بیان اینکه مراکز اقامتی و بستری این سازمان از روش پرهیزمدار استفاده می‌کند، گفت:  این مراکز درمان را بدون تجویز دارو انجام می‌دهند و یکی از نکته جالب این مراکز استفاده از کادر درمانی افراد بهبود یافته است.

باقری در رابطه با تماسهای انجام شده با اورژانس اجتماعی بهزیستی تهران، گفت: 305 هزار و 923 تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شده که 33 هزار و 353 مورد آن مرتبط بوده است؛ بیشترین علت تماس به این خط مربوط به کودک‌آزاری بوده و پس از آن، زوجهای متقاضی طلاق، خودکشی و سالمندآزاری قرار دارند و کمترین تماس مربوط به اختلال هویت جنسی با 9 مورد است.

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران درباره نکات مثبت مراکز بهاران تصریح کرد: در شهر تهران، 26 مرکز بهاران داریم که از ظرفیتهای سازمان بهزیستی استان تهران استفاده می‌کنند و وظیفه این مراکز ایجاد رابطه جامعه و مرکز اقامتی درمانی است.

وی با بیان اینکه 2 هزار 600 نفر پشت نوبت فرزندخواندگی هستند، گفت: 551 کودک در مراکز دولتی و یک هزار و 498 نفر در مراکز غیردولتی نگهداری می‌شوند که بابت هر کودک در این مراکز 420 هزار تومان داده می‌شود. 

باقری  درباره تعداد کسانی که در مراکز DIC که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، خاطرنشان کرد: در مراکز DIC به 12 هزار و 563 نفر خدمات داده شده است؛ تنها مشکل چنین مراکزی، ثابت بودن این پایگاه‌ها است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: سازمان بهزیستی برای حل این مشکل خدماتی را به پاتوق‌ها، مناطق آلوده با پیکهای موتوری داده بنابراین 23 هزار و 370 نفر نیز از این طریق خدمت داده می‌شود.

وی با اشاره به اقداماتی که این سازمان در قبال آسیبهای اجتماعی داده است، یادآور شد: سازمان بهزیستی خدماتی را از قبیل سرپرستی زنان بد‌سرپرست، خانواده نیازمندان، خانواده‌های معتادان و زنان و دخترانی که در معرض آسیبهای اجتماعی هستند، می‌دهد.

باقری با بیان اینکه حوزه‌هایی که در بحث اجتماعی خدمت می‌دهند به‌عنوان یک گذرگاه هستند نه یک توقفگاه تصریح کرد: 1137 زن بی‌سرپرست زیر نظر سازمان بهزیستی هستند و گروه‌های همیار زنان به منظور یاری و کمک به زنان بی‌سرپرست درست شده که این زنان می‌توانند با کمک این گروه به خوداجتماعی برسند.

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران درباره تعداد کودکان کار که تحت پوشش این سازمان هستند، گفت: 3 هزار 972 کودک خیابانی در بهزیستی استان تهران دارای پرونده است که 62 درصد آن اتباع خارجی و 38 درصد از این تعداد ایرانی است و با مداخلات بهزیستی و با همکاری 40 مرکز غیردولتی 1826 کودک به خیابان برنگشتند که طبق آمار جدید کاهش 6 درصدی از کودکان اتباع خارجه را داشته‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما