شناسهٔ خبر: 20400623 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

عملیات استشهادی در قدس؛ روندی جدید در انتفاضه فلسطین

بین الملل > خاورمیانه - عملیات استشهادی اخیر در مسجد الاقصی را می توان نشانه تحول و تغییر در روند مقاومت و شروع مرحله نوین انتفاضه فلسطین دانست.

صاحب‌خبر -


محمد اکبری: مبارزان فلسطینی روز جمعه در عملیاتی استشهادی در مسجدالاقصی چند نظامی صهیونیستی را به هلاکت رساندند. چند مبارز فلسطینی پس از درگیری و تبادل آتش شدید با نظامیان صهیونیست در باب‌الاسباط واقع در مجموعه مسجدالاقصی دو نظامی رژیم صهیونیستی را به هلاکت رساندند. در این عملیات استشهادی سه تن از مبارزان فلسطینی نیز به شهادت رسیدند. در پی این عملیات شهادت‌طلبانه مقامات رژیم صهیونیستی با افزایش تدابیر امنیتی در مسجدالاقصی اعلام کردند که اجازه نخواهند داد که نماز جمعه در مسجدالاقصی برگزار شود.

این نخستین بار پس از سال 2000 است که رژیم صهیونیستی برگزاری نماز جمعه در مسجدالاقصی را ممنوع می‌کند.
جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با انتشار بیانیه‌ای عملیات شهادت‌طلبانه این سه جوان فلسطینی را پاسخی طبیعی به تروریسم رژیم صهیونیستی و هتک حرمت مسجدالاقصی دانست و آن را تأکیدی بر استمرار انتفاضه و اعلام پشتیبانی ملت فلسطین از مقاومت قلمداد کرد.

در پی این درگیری و تبادل آتش، پلیس رژیم صهیونیستی علاوه بر بستن درهای مسجدالاقصی، که در طول 50 سال گذشته سابقه نداشته است، شیخ محمد احمد حسین، مفتی اعظم قدس، را نیز که به بسته شدن مسجدالاقصی انتقاد کرده بود بازداشت کردند.

مسلمانان فلسطینی در پی این اقدام رژیم صهیونیستی نماز را در بیرون از دیوارهای این شهر قدیمی اقامه کرده و به بسته شدن درهای مسجدالاقصی نیز اعتراض کردند.

واکنش‌ها 

وزارت امور خارجه ترکیه نیز شامگاه روز جمعه به این اقدام واکنش نشان داده و با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از این تصمیم خواستار باز شدن درهای مسجدالاقصی به روی نمازگزاران و ایجاد آرامش و امنیت در این مسجد شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز در واکنش به این اقدام رژیم صهیونیستی، آن را محکوم کرده و خواستار لغو فوری این تصمیم از سوی رژیم صهیونیستی شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ضمن محکومیت بستن مسجد الاقصی به روی نمازگزاران، گفت: رژیم اشغالگر قدس در کنار همه جنایات، تجاوزگری ها و نقض حقوق اولیه فلسطینیان این بار در بدعتی خطرناک آزادی مذهبی و حقوق مسلمانان فلسطینی را نشانه رفته است که عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.

قاسمی ضمن تاکید بر لزوم بازشدن هر چه سریع تر مسجد الاقصی به روی مسلمانان از همه کشورهای آزاده جهان و مجامع بین المللی خواست این رژیم را تحت فشار قرار داده تا حداقلِ حقوق مردم سرزمین های تحت اشغال را رعایت نماید.

اهمیت عملیات استشهادی سه جوان فلسطینی در این برهه زمانی از ابعاد متفاوتی قابل بررسی است.

یکی از اهداف رژیم صهیونیستی در طول سالهای گذشته و مخصوصا بعد از بحران خاورمیانه پس از ظهور داعش، به حاشیه کشیدن موضوع فلسطین و منحرف کردن افکار عمومی از آن به سمت مسائلی دیگر بوده است. از این رو این رژیم در جهت این موضوع در راستای عادی سازی روابط خود با کشورهای عربی تلاش کرده است. این روند باعث می شد نه تنها آرمان فلسطینی مبنی بر اضمحلال رژیم صهیونیستی بلکه پروژه هایی مانند شکل گیری دو دولت دو ملت و وجود سرزمینی برای فلسطینی ها نیز به فراموشی سپرده شود و مبارزه در این راه از مسیر خود خارج شود.

از این رو این عملیات استشهادی و وادار کردن مقامات اسرائیلی به واکنشهای سریع و بازتاب این خبر از رسانه های مختلف و همچنین واکنش جامعه جهانی باعث می شود بار دیگر روند عادی سازی اسرائیلی ها در راستای تغییر پایتخت این رژیم از تلاویو به قدس به دست فراموشی سپرده شود و انتفاضه فلسطین جان دیگری پیدا می کند. این اتفاقات را می توان نشانه تحول و تغییر در روند مقاومت و شروع مرحله نوین انتفاضه فلسطین دانست.

گفته می‌شود این جوانان فلسطینی از اعراب ساکن مناطق ۱۹۴۸ بوده و کارت‌های شناسایی آنها نشان می‌دهد از شهر «ام الفهم» هستند. عملیاتی از این دست توسط جوانانی از مناطق 1948 نشان می دهد علیرغم اختلافات گروههای فلسطینی، بین مردم فلسطینی رویکرد یکسانی وجود دارد و نمی توان مردم را از لحاظ نگاه به مبارزه به چندین طبقه تقسیم کرد. این می تواند چالشی جدی برای رژیم صهیونیستی در ابعاد امنیتی باشد، تشدید شرایط امنیتی برای فلسطینیان 48 می تواند موجب شتاب در پیوستن گسترده این جامعه به انتفاضه سوم و افزایش هزینه های امنیتی برای صهیونیست ها شود.

ضمن اینکه این عملیات نشان داد که سیستم امنیتی این رژیم نفوذپذیرتر از آن‌چیزی است که این رژیم تبلیغ می‌کند، به‌ خصوص اینکه این عملیات در روز جمعه برگزار شده که شدیدترین تدابیر امنیتی علیه نمازگزاران فلسطینی اتخاذ می‌شود تا مانع از انجام هرگونه عملیاتی در این مناطق شود. در این باره گیلعاد اردان وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بسیار خطرناک توصیف کردن عملیات استشهادی در مسجد الاقصی اعلام کرد: این عملیات «از خطوط قرمز» اسرائیل عبور کرد.

از سوی دیگر بجز اینکه این روند تحولاتی جدید در انتفاضه فلسطینی ها به شمار می رود، نکته ای که گروههای فلسطینی و مخصوصا تشکیلات خودگردان و محمود عباس باید در نظر داشته باشند این است که جهت شکل دادن مذاکرات برای مطالبات فلسطینی ها، اهرم هایی نیاز است که وزن این گروههای فلسطینی را بالا ببرد و در میز مذاکرات بتوان از آنها بهره برد. عملیاتهای این چنینی را می توان اهرام هایی بالقوه برای بالا بردن دست برتر در مذاکرات قلمداد کرد. از این رو گروههای فلسطینی ضمن تلاش در جهت اتحاد و هم افزایی درونی، باید از جنبش درونی مردم فلسطینی استقبال کنند و روند مبارزات و به ثمر نشستن مبارزات را سرعت بخشند.

مقامات رژیم صهیونیستی به علت قرار گرفتن در فشارهای امنیتی مجبور خواهند شد پروژه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس را فراموش کنند. عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینیان همچنین نشان داد که به نوعی قدس «خط قرمز» ملت فلسطین است و گروه‌های مبارز فلسطینی اجازه تعدی به این مکان و تغییر بافت سیاسی و جمعیتی آن را نخواهند داد و رژیم صهیونیستی در می یابد هزینه پیش بردن چنین پروژه هایی بسیار بالا خواهد بود.

52312

نظر شما