شناسهٔ خبر: 20398533 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش/

از «بیگارورزی» تا کارآموزی مترقی/ طرح «سجا» اصلاح می‌شود؟

طرح کارورزی «سجاد» از سال گذشته به منظور تسهیل در برگزاری دوره‌های کارورزی دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به مجموعه‌های دانشگاهی این دانشگاه ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید


به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، طرح کارورزی «سجا» از سال گذشته به منظور تسهیل در برگزاری دوره های کارورزی دانشجویان دانشگاه فنی وحرفه ای به مجموعه های دانشگاهی این دانشگاه ابلاغ شد که دانشجویان در این طرح می توانند در ایام تابستان با توجه به علاقمندی خود، دوره کارورزی را  به جای مراکز خارج از دانشگاه در دانشگاه محل تحصیل خود طی کنند تا با مهارتی در رشته تحصیلی خود، وارد بازار کار شوند.

 

به گفته رئیس دانشگاه؛ این طرح در تمامی دانشگاههای فنی و حرفه ای با ظرفیت محدود آغاز شد.

 

البته دانشجویانی که در این طرح شرکت کردند، نسبت به نحوه برگزاری این طرح در دانشکده های فنی معترض هستند؛ چرا که مسئولان دانشگاه به جای مهارت آموزی به دانشجویان از آنها در جهت رفع نیازشان استفاده کرده و به معنای واقعی از دانشجویان بیگاری می کشند.

 

به جای مهارت‌آموزی از دانشجویان بیگاری می‌کشند

یکی از دانشجویان دانشکده فنی انقلاب در خصوص برگزاری دوره‌های کارورزی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال تحصیلی جدید به دانشکده‌ها ابلاغ کرده بود، گفت: امسال طرح سجا برای گذراندن دوره‌های کارورزی از طرف دانشگاه فنی و حرفه‌ای به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.


وی اظهار داشت: گذراندان دوره‌های کارورزی برای دانشجویان فنی‌وحرفه‌ای برای مهارت آموزی در رشته‌های تحصیلی تعریف شده است تا دانشجویان بتوانند با گذراندن این دوره، وارد بازار کار شوند.

این دانشجو افزود: این طرح در ایام تابستان در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اجرا می‌شود و به جای اینکه دانشجویان در این دوره‌ها آموزش تخصصی ببینند، از آن‌ها برای نیازهای دانشگاه استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: در این دوره‌ها از دانشجویان برای کارهایی مانند رنگ آمیزی کلاس‌های دانشگاه، تعمیرات کتابخانه و تعمیرات قسمت‌های مختلف دانشکده‌ها استفاده می‌شود و در واقع دوره کارورزی نیست، بلکه بیگاری کشیدن از دانشجویان است و خیلی از دانشجویان شرکت کننده نسبت به این روند معترض هستند.

 

پاسخ معاون دانشجویی دانشکده فنی انقلاب به برگزاری طرح سجا/ اجباری برای شرکت در طرح سجا نیست
رنجبر، معاون دانشجویی دانشگاه فنی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص دوره‌های کارورزی و اعتراض دانشجویان به نحوه اجرای این دوره‌ها گفت: دانشجویانی که تمایل دارند در طرح سجاد شرکت کنند و دوره‌های کارورزی خود را در داخل دانشگاه بگذرانند، می‌توانند اطلاعات اولیه خود را در فراخوان پر کنند.


وی افزود: یکی از مزایایی اصلی طرح سجاد این است که دانشجویان دوره کارورزی خود را بدون مشکل می‌گذرانند و هزینه‌های آن را نیز دانشگاه پرداخت می‌کند.


معاون دانشجویی دانشگاه فنی انقلاب یادآور شد: دانشجویان در این دوره‌ها زیر نظر استاد در کارهای متناسب با رشته‌های خود؛ که نیاز دانشگاه نیز است، به کار گرفته می‌شوند.


رنجبر ادامه داد: این دوره‌ها به صورت داوطلبانه است. دانشجویانی که تمایل ندارند، می‌توانند دوره کارورزی خود را در مراکز خارج از دانشگاه بگذرانند.


وی ادامه داد: اطلاع رسانی از قبل صورت گرفته بود و در حال حاضر ۹۰ دانشجو در این طرح شرکت کرده‌اند که بیشتر دانشجویان شهرستانی هستند و خوابگاه نیز برای آن‌ها تدارک دیده شده و هزینه‌های تغذیه آن‌ها نیز از طرف دانشگاه پرداخت می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه فنی انقلاب یادآور شد: دانشجویانی داشتیم که چند روز در این دوره شرکت کرده و بعد انصراف دادند؛ این نشان می‌دهد که اجباری برای شرکت در این دوره‌ها نداریم.

گفتنی است، برخی دانشجویان فنی وحرفه‌ای نسبت به نحوه برگزاری طرح سجاد در دانشگاه‌ها اعتراض داشته و معتقد بودند که دانشگاه به جای مهارت آموزی، از دانشجویان برای نیاز خود بیگاری می‌کشد.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای : اساس کار طرح سجاد استفاده از دانشجو متناسب با رشته تحصیلی‌اش است
ناصر شمس، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص طرح سجاد که در این دانشگاه در حال اجرا است، گفت: طرح سجا برای گذراندن دوره کارورزی دانشجویان طراحی شده است. این طرح به تمام دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بخش نامه شده و استقبال خوبی از سوی دانشجویان صورت گرفته است.

شمس با اشاره به اجرای این طرح برای کاهش هزینه‌های دانشجویان و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای گفت: هدف ما از اجرای این طرح کمک به دانشجویان و استفاده از توانمندی آن‌ها است. دانشجویان در این طرح مورد آزمایش قرار می‌گیرند و می‌توانند در رشته خودشان حرفه‌ای را بیاموزند.

 


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: برای گذراندن دوره‌های کارورزی دانشجویان در حال ایجاد قرارداد با بخش صنعت هستیم تا دانشجویان بتوانند به این مراکز مراجعه کنند.

وی یادآور شد: اساس کار این است که دانشجویان در رشته تحصیلی خودشان در دوره‌های کارورزی داخل دانشگاه شرکت کنند و به این موضوع در بخشنامه تاکید شده است؛ البته شرکت در این دوره‌ها اجباری نیست و دانشجویان می‌توانند با انتخاب خودشان در این دوره‌ها شرکت کنند.
 

با وجود اینکه مسئولان دانشگاه فنی و حرفه  ای تاکید در به کارگیری دانشجویان  متناسب با رشته تحصیلی  دارند، اما به نظر می رسد که اجرا کنندگان این طرح در دانشگاهها با سوء استفاده از دانشجویان، به جای مهارت آموزی فقط به فکر کمترشدن هزینه دانشگاه و پیش بردن امور به هر روشی هستند.

نظر شما