شناسهٔ خبر: 20360585 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

دونالد ترامپ در آزمون فولاد؛ مشكل مازاد چين

ظرفیت مازاد تولید در چین عامل اصلی تمامی بحث ها و سیاست گذاری‌ها و اختلاف نظرها در سطح بین المللی است ولی آیا تنها مشکلی که بازار کنونی با آن روبرو است همین ظرفیت مازاد است؟

صاحب‌خبر -

بی ثباتی و نگرانی در مورد کارایی سیاست‌هایی که وضع می‌شود مشکل امروز صنعت فولادسازی دنیا است ولی سوال این است که با توجه به تمامی هجمه هایی که در این سال‌ها در مورد  بازار فولاد امریکا و چین و دیگر کشورها ایجاد شده است باید منتظر چه چیزی در بازار باشی؟ آیا صنعت فولادسازی دنیا در مسیر درستی حرکت می کند یا اینکه هر روز تحولی منفی و مخرب در این بازار مشاهده می شود؟ آیا سیاست‌های ترامپ در مقابل چین می‌تواند زمینه را برای جنگی تجاری در دنیا ایجاد کند و رکودی دیگر را میهمان اقتصاد دنیا بکند یا اینکه این سیاست‌ها تنها جنبه تهدید دارد و امریکا در عمل قصدی برای بر هم زدن تعادل در بازار ندارد؟

 

آیا مشکل ظرفیت مازاد تولید است

به نظر می‌رسد بزرگترین چالش صنعت فولاد امروز دنیا ظرفیت مازاد تولید است که از سال‌ها قبل وجود داشته است و هم اکنون هم باعث افت قیمت فولاد در بازار جهانی شده است. ما شاهد مازاد ظرفیت تولید در چین هستیم. این مازاد ظرفیت نه تنها باعث شد تا سهم چین در بازار فولاد دنیا رشد کند بلکه زمینه را برای کاهش قیمت فولاد فراهم کرد و تعداد زیادی از واحدهای فولادسازی در کشورهای غربی- که هزینه نیروی انسانی در آنها بالا است- مجبور به تعطیلی و کناره‌گیری از فعالیت اقتصادی شدند. مساله مازاد ظرفیت فولاد چین زمینه را برای مناظرات و مذاکرات و حتی تهدیدهای زیادی در عرصه بین‌المللی فراهم کرد ولی تنها چین نیست که با ظرفیت مازاد تولید می کند و کشورهای دیگری هم هستند که در این مسیر گام برمی‌دارند. از طرف دیگر نرخ رشد تقاضا در دنیای امروز بسیار کمتر از عرضه است و این مساله‌ای بسیار نگران کننده محسوب می‌شود.

 

روی دیگر سکه

مازاد ظرفیت تولید چین تنها یک روی سکه است. در روی دیگر سکه کشورهایی قرار دارند که از موقعیت سیاسی و قدرت خود برای جهت دهی به بازار استفاده می‌کنند و در مسیر تجارت آزاد اختلال ایجاد می‌کنند. کشورهایی از قبیل امریکا که تعرفه‌های وارداتی سنگینی علیه فولاد و فراورده‌های فولادی چین وضع کرده است تا با گفته خودش بازار را به تعادل باز گرداند. او از قدرت خود در اجلاس گروه بیست برای متقاعد کردن تمامی کشورها برای همراهی با امریکا در این زمینه استفاده کرد و تا اندازه زیادی هم در این زمینه موفق بود.

به نظر می‌رسد دولت تازه امریکا در حال وارد شدن به یک جنگ تجاری علیه چین است. جنگی که دیر یا زود اقتصاد این کشور آسیایی را با بحران‌های بزرگی روبرو می‌کند و از انجا که اقتصادهای امروز دنیا به هم وابسته هستند در میان مدت می‌تواند بسترساز ایجاد بحرانی در اقتصاد دنیا شود. از آنجا که اقتصاد دنیا به تازگی از رکود خارج شده است به اطمینان می‌توان گفت که توان مقابله با جنگی دیگر در عرصه تجارت را ندارد و اگر این جنگ تجاری در بگیرد نه تنها امریکا و چین بلکه تمامی دنیا با بحران روبرو خواهند شد.

به نظر می‌رسد صنعت فولادسازی و سیاست‌هایی که ترامپ در مقابل آن در پیش می‌گیرد بزرگترین آزمون او در دوره ریاست جمهوری‌اش باشد. او باید از فولادسازان امریکایی حمایت کند و در عین حال امریکا از فولاد ارزان قیمت چینی محروم نکند. از طرف دیگر رابطه امریکا با چین برای اقتصاد این کشور اهمیت زیادی دارد و عکس العمل ترامپ در این بازار بسیار تعیین کننده است.

 




مونا مشهدی رجبی – فولادنيوز

 





نظر شما