شناسهٔ خبر: 20358284 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

يك بانك متولي «آرمان» مي‌شود

صاحب‌خبر -

سرانجام بعد از مدت‌ها حواشي موسسه اعتباري غيرمجاز آرمان و مسائلي كه براي سپرده‌گذاران آن پيش آمد، ظاهرا قرار است بر اساس توافقات انجام شده يكي از بانك‌هاي مجاز متولي پرداخت وجوه سپرده‌گذاران اين موسسه باشد.
موسسه آرمان از جمله غيرمجازهاي فعال در بازار پول است كه طي سال‌هاي گذشته خالي از حاشيه نبوده و اخيرا نيز با مسائلي جدي‌تر همراه شد. اين موسسه تجميع شده بود از ۱۰ تعاوني اعتباري شامل فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و كشاورزان كرمانشاه، بدر و طوس مشهد، پيوند اميد جلين گرگان، عام كشاورزان مازندران، وحدت و البرز ايرانيان كه تحت عنوان موسسه آرمان ايرانيان و بدون هيچ مجوز رسمي از بانك مركزي فعاليت مي‌كردند.
در اواخر سال ۱۳۹۴ بود كه در جريان ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي هشت تعاوني از زيرمجموعه آرمان ايرانيان در مسير ساماندهي قرار گرفته و در مجموعه كاسپين گردآمده و مجوز فعاليت از بانك مركزي براي اين موسسه صادر شد اما دو تعاوني وحدت و البرز ايرانيان به دلايلي در قالب كاسپين ادغام نشده و به فعاليت خود با عنوان موسسه اعتباري آرمان ادامه دادند.
اين در حالي است كه از سال گذشته تعاوني البرز ايرانيان نيز دچار مشكلاتي شد و مي‌توان گفت كه از مجموعه آرمان تنها تعاوني وحدت باقي مانده و به فعاليت خود ادامه داد. با اين حال اين تعاوني نيز در طول مدت اخير درگير مسائلي بود كه در نهايت دامنگير سپرده‌گذاران آن شده و چندي است كه برخي شعب آن تعطيل و مشتريان توان دريافت وجوه خود را ندارند از اين رو عمدتا در تجمعاتي اعتراض خود را اعلام كرده‌اند.
اما در تازه‌ترين تصميمي كه ظاهرا بانك مركزي براي تعيين‌تكليف وضعيت موسسه آرمان (وحدت) اتخاذ كرده قرار بر اين است تا يكي از بانك‌هاي مجاز مسووليت پرداخت وجوه سپرده‌گذاران را بر عهده گيرد. طبق توافقاتي كه به زودي بين بانك مجاز مورد نظر و موسسه آرمان انجام خواهد شد، حساب جديدي در اين بانك باز شده و پرداخت وجوه‌و تعيين تكليف سپرده‌گذاران آرمان را بر عهده مي‌گيرد.
آرمان (وحدت) اواخر سال گذشته نيز در جريان شايعاتي قرار گرفت و آن زمان اعلام شد كه قرار بوده اين تعاوني با موسسه اعتباري توسعه كه داراي مجوز از بانك مركزي است، ادغام شود حتي در مواردي وحدت دست به تغيير تابلوهاي خود زد در حالي كه هيچ مصوبه‌اي در اين باره از سوي شوراي پول و اعتبار صادر نشده بود. هر چند كه ظاهرا در همان زمان هم بحث‌هايي از سوي مقامات رسمي براي ادغام وحدت و موسسه توسعه مطرح بوده و اين موضوع رسمي نشده بود و وحدت هم با استفاده از اين فضا دست به تغيير تابلوهاي خود زده بود.
بر اين اساس به نظر مي‌رسد به زودي پرونده فعاليت مستقل موسسه آرمان نيز به طور كامل در بازار غيرمتشكل پولي بسته شده و با انتقال تعهدات اين موسسه به يك بانك مجموعه تعاوني‌هاي دهگانه زيرنظر آرمان ايرانيان به فعاليت خود پايان داده باشند.

نظر شما