شناسهٔ خبر: 20352370 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

افتتاح «عفیف‌آباد» شیراز/ تجلی تولی و تبری در مشاركت گسترده در برنامه‌های عفاف و حجاب

گروه اجتماعی: مراسم افتتاحیه جشنواره تابستانه «عفیف‌آباد» شیراز همزمان با هفته عفاف و حجاب در بوستان بعثت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم افتتاحیه جشنواره تابستانه «عفیف‌آباد» شیراز همزمان با هفته عفاف و حجاب عصر دیروز، 22 تیرماه در محل برگزاری این جشنواره واقع در بوستان بعثت برگزار شد.

این جشنواره كه در قالب برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، مسابقات فرهنگی، اجرای تئاترهای مرتبط با حوزه عفاف و حجاب و ارائه محصولات فرهنگی برگزار شده است، طی روزهای 20 تا 27 تیرماه جاری همه روزه از ساعت 18 تا 24 میزبان عموم علاقه‌مندان به این حوزه است.

حجاب و عفاف ریشه در اصالت ایرانی دارد

احمد همتی بوشهری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در مراسم افتتاحیه این جشنواره بر این نكته تأكید كرد كه ایرانی‌ها اصالتاً مردمی با عفت و حیا بوده‌اند و این مسئله را به خوبی می‌توان در آثار باستانی خودمان اعم از تخت جمشید، تپه‌های هگمتانه، بیشابور و غیره مشاهده كنیم چرا كه در این آثار هیچ تندیس نیمه برهنه یا بدحجابی از بانوان ایرانی در ادوار مختلف تاریخی ما مشاهده نشده است.

كجای كار باخته‌ایم كه با سیمای غربی ادای ملت‌گرایی را در می‌آوریم؟

وی با بیان اینكه اگر كسی هم با نگاه ایرانی به موضوع عفاف و حجاب بنگرد به خوبی متوجه می‌شود كه عفاف و حجاب ریشه در فرهنگ ملت ایران دارد، گفت: ما اگر از ایرانیت دم می‌زنیم باید به اصالت ایرانی خود بازگردیم و ببینیم در كجای كار قافیه را باختیم كه با سیمای غربی می‌خواهیم ادای ملیت‌گرایی را در بیاوریم.

همتی بوشهری ادامه داد:‌ بنابراین این جلسات و محافل یك بازنگری در سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی هستند كه امیدوار هستیم جوانان برومندی این استان نیز در صحنه اجتماعی حضور یافته و الگو باشند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز،‌ حضور و مشاركت در برنامه‌های عفاف و حجاب نیز تجمع و گردهمایی و این جشنواره را به نوعی تولی و تبری دانست و گفت: ما در زیارت عاشورا فقط به كسانی كه با امام حسین(ع) در صحنه نبرد جنگیدند، لعن نمی‌فرستیم بلكه به كسانی كه بستر این جنگ را فراهم كرده و یا آن عالمی كه در خانه نشست و از امام زمانش حمایت نكرد، نیز لعن می‌فرستیم بنابراین این مسئله اهمیت و جایگاه حمایت از حركت‌های مذهبی و فرهنگی را یادآور می‌شود.

علاوه بر رعایت عفاف و حجاب، باید مروج عفت و پاكدامنی هم باشیم

وی با یادآوری اینكه حجاب پوشش ظاهری است و عفت پاكدامنی درونی است، گفت: اگر كسی خود با حجاب و عفاف بود اما برای داشتن جامعه‌ای سالم و پاكدامن تلاش نكند، در گناه این جامعه نیز شریك است لذا باید هم خودمان رعایت عفاف و حجاب را داشته باشیم و هم بستر آن را در جامعه فراهم كنیم و به تعبیر دیگر مروج عفت و پاكدامنی باشیم.

راه دفاع از بنیان خانواده‌ها، ترویج سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی است

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینكه نخستین هدف دشمنان در جنگ نرم، جوانان و خانواده‌ها هستند، گفت:‌ اینكه دشمنان ما صدها شبكه ماهواره‌ای و شبكه اجتماعی را برای سست كردن بنیان خانواده راه‌اندازی می‌كنند، مسلماً راه دفاع از این بنیان و تحكیم خانواده‌ها ترویج سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی است.

افزایش 3 برابری فضاهای فرهنگی شهر شیراز

وی در ادامه سخنان خود با تصریح اینكه شهرداری شیراز مفتخر است كه در طی این مدت تلاش كرده تا یكی از وجوهات غالب فعالیت‌های خود را ترویج معارف دینی، قرآنی و سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی قرار دهد، گفت: سال 89 تمام زیرساخت‌های فرهنگی شیراز 11 هزار و 500 متر مربع بوده است اما هم‌اكنون قریب 35 هزار متر مربع فضای فرهنگی در این شهر وجود دارد یعنی این فضاها بیش از 3 برابر افزایش داشته است.

همتی بوشهری با یادآوری اینكه تا زمانی كه فضای سخت‌افزاری نباشد، بستر برای كار نرم‌افزاری نیز مهیا نیست، گفت: امروز سه فرهنگسرای گلستان، شهرك فروزان و منطقه 7 شیراز، 10 هزار و 500 مترمربع مساحت دارند یعنی به اندازه كل فضای فرهنگی كه از آغاز بلدیه در شهر شیراز ساخته شده است.

معاون شهردار شیراز با بیان اینكه در سال گذشته در سرای محله و خانه‌های سلامت 195 پرونده طلاق مختومه اعلام شد، ابراز امیدواری كرد كه خروجی این كارهای سخت‌افزاری داشتن شهری با پشتوانه فرهنگی، دینی، هنری و ادبی باشد.

نظر شما