شناسهٔ خبر: 20337461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

توهین به «روحانیون مجلس» به خاطر انتقاد از توتال

صاحب‌خبر -

صحن علنی دیروز خانه ملت شاهد تذکرات و هشدارهای برخی نمایندگان به زنگنه وزیر نفت بود.
جلسه علنی دیروز مجلس به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزارشد واین درحالی بود که در خلال بررسی سه فوریت طرح الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی که به منظور" توقف موقتی قرارداد توتال" طراحی شده بود، مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با دفاع از قرارداد نفتی با توتال و در مخالف با سه فوریت این طرح، در سخنانی کنایه‌آمیز به روحانیون حاضر در مجلس توهین کرد.
براساس استدلال کواکبیان چون ۸ تن از امضا کنندگان طرح در کسوت روحانیت هستند و تخصص نفتی ندارند پس نباید به غیر از مسائل تخصصی خود، اظهار نظر کنند.
این درحالی است که حضور کواکبیان با تحصیلات علوم سیاسی در مجلس نقض غرض است چراکه فلسفه شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی تصویب قوانین و مقررات براساس موازین قانونی و اسلامی است که ایشان نه حقوقدان هستند و نه فقیه. بنابراین حضور ایشان با استدلال خودشان در مجلس سوال برانگیز است.
در عین حال نماینده مجلس طبق اصل ۸۴ قانون اساسی‏ در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ است‏ و حق‏ دارد در همه‏ مسائل‏ داخلی‏ و خارجی‏ کشور اظهار نظر کند؛ با این اوصاف آیا مساله‌ای می‌تواند مهم‌تر از قرارداد نفتی با یک کشور خارجی برای نمایندگان باشد؟
از این‌رو این سخنان کواکبیان جو مجلس را متشنج کرد و در نهایت وی مجبور به عذرخواهی شد.

منتقدین توتال اطلاعی از وضعیت قرارداد ندارند
در ابتدا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در تشریح جزئیات قرارداد نفتی ایران با شرکت توتال فرانسه گفت: دولت در آبان‌ماه سال ۹۴، ساختار قراردادهای نفتی را به تصویب رسانده و بعد از این مصوبه جلسات زیادی با منتقدان برگزار شد که آخرین جلسات نیز در محضر رئیس مجلس بود.
وی افزود: در نهایت مصوبه دولت بر مبنای تصمیماتی که اتخاذ شده بود اصلاح شد و در ۲۱ شهریورماه ۹۵ نیز رئیس مجلس عدم مغایرت این مصوبه با قوانین را اعلام کرد. وی افزود: برخی از منتقدان می‌گویند که دولت قراردادی را امضا کرده که در طول ۲۰ سال ۵۰ درصد تولید میدان را به شرکت خارجی واگذار کرده که این حرف، حرف نادرستی است و به این خاطر است که این افراد اطلاع از وضعیت قرارداد ندارند. 

باید تدابیر لازم را در بستن قراردادها اتخاذ کنیم
در ادامه اسدالله قره‌خانی نماینده مردم علی‌آباد سخنگوی کمیسیون انرژی پس از گزارش وزیر نفت درباره قرارداد با توتال توضیحاتی ارائه کرد و گفت: باید تدابیر لازم در زمان عقد قراردادها با طرف‌های خارجی اتخاذ شود. وی محرمانگی و رازداری را یکی از انتقادات نمایندگان به قرارداد با توتال عنوان کرد و افزود: بخشی از این مباحث قابل بیان در نشست‌های عمومی نیست.
قره‌خانی انتقال دانش فنی و تکنولوژی را یکی دیگر از دغدغه‌هایی عنوان کرد که توسط نمایندگان بیان شده و با اشاره به استفاده از توان داخل تصریح کرد: این موضوع جزء مواردی بود که نمایندگان مطرح می‌کردند، در این زمینه استفاده از توان شرکت‌های داخلی باید مد نظر باشد.

مقایسه زنگنه میان قرارداد توتال با عملکرد دوران تحریم قیاسی مع‌الفارق است
در ادامه نیز، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران ‌گفت: نباید در صحن مجلس به ابعاد فنی این گونه قراردادها پرداخت و برای بررسی ابعاد حقوقی نیز باید از طریق کمیسیون‌های ذیربط اقدام کرد.
وی در ادامه خطاب به بیژن زنگنه اظهار داشت:‌ مقایسه‌ای که شما میان زمان فعلی و دوران تحریم انجام می‌دهید، ایجاد تشتت می‌کند زیرا مقایسه قرارداد توتال با عملکرد دوران تحریم قیاسی مع‌الفارق است و اینگونه جلوه می‌کند که عقد قرارداد با توتال در مقابل همکاری با شرکت‌های داخلی است که این کار اشتباه است.

هیات نظارت بر قرارداد با توتال نظارت خواهد داشت
همچنین لاریجانی پس از ارائه گزارش زنگنه طی سخنانی به نظارت بر قرارداد با توتال اشاره کرد.وی گفت: هیات نظارت متشکل از نماینده‌ای از قوه قضائیه و روسای کمیسیون‌های انرژی و بودجه بر این موضوع نظارت خواهند داشت.

سود ۱۲ میلیارد دلاری توتال از انعقاد قرارداد با ایران
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز طی سخنانی درباره قرارداد ایران با شرکت توتال اظهار داشت: متأسفانه این قراردادها ۲۵ ساله پیش‌بینی شده‌اند، در حالی که در سال ۷۰ قراردادی با شرکت توتال منعقد شد، اما آنان ۸ سال کاری انجام ندادند و در سال ۸۷ کارها را رها کرده و از ایران رفتند و فاز پارس‌جنوبی که به آنها سپرده شده بود را به هیچ‌کس ندادند، اما قرارگاه خاتم الانبیاء کارهای زیادی انجام داد. وی با بیان اینکه نگرانیم با ورود مجدد توتال به ایران مفاسد این شرکت تکرار شود، گفت: توتال ۱۲ میلیارد دلار از قرارداد با ایران سود می‌برد.

قرائت گزارش کمیسیون انرژی درباره قطعی آب و برق در خوزستان
در بخش دیگری از نشست علنی دیروز گزارش کمیسیون انرژی درباره قطعی آب، برق و شبکه مخابراتی در استان خوزستان قرائت شد.

در برداشت نفت با قطر سر به سر شدیم
همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد پس از ارائه گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت درباره عقد قرارداد با شرکت توتال در سخنانی گفت: در این جلسه ما نمایندگان بخشی از مسئولیت انعکاس این قرارداد در فضای مجازی را برعهده گرفته‌ایم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: ‌امروز در برداشت نفت از میادین مشترک با قطر سر به سر شده‌ایم در حالی که تا دیروز قطر روزی ۱۲۳ میلیارد تومان بیش از ما برداشت می‌کرد.

بدون دستور یا حکم قضایی نمی‌توانم قرارداد امضا نکنم
وزیر نفت در ادامه پس از پایان صحبت‌های نمایندگان مجلس در سخنان کوتاهی اظهار داشت: برخی از نمایندگان مجلس گفتند IPC خلاف قانون است، با اینکه طبق قانون تصویب شده و رسمیت یافته است. بنده می‌گویم که به قانون و مقرراتی که در دستم است عمل می‌کنم و این قوانین به بنده اجازه می‌دهد قرارداد امضا کنم و پیش روم
زنگنه اضافه کرد: بنده نمی‌توانم بدون اینکه دستوری یا حکم قضایی به من بدهند، قرارداد امضا نکنم، از طرفی باید بدانید شرکت توتال خودش به طور مستقیم کاری انجام نمی‌دهد و این پیمانکار است که کارها را انجام خواهد داد، اما هیچ اقدامی بدون اجازه ما انجام نخواهد شد. همچنین تمام اموال و اقدامات در راستای قرارداد ایران با توتال، از روز اول به نام ما و متعلق به ماست. وی تأکید کرد: حضور شرکت‌های خارجی در ایران و تعهدات آنان به ایران باعث می‌شود تحریم‌ها اتفاق نیفتد که آنان مجبور شوند از ایران بروند، چراکه در این شرایط، خود آنان هم ضرر می‌کنند. ما باید کاری انجام دهیم که آنان هم آسیب ببینند، نه اینکه فقط ما متضرر شویم.

توهین کواکبیان به نمایندگان روحانی مجلس صحن علنی را به تشنج کشاند
در ادامه جلسه، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، مجلس را هنگام بررسی سه فوریت طرح توقف قرارداد با شرکت توتال به تشنج کشاند. وی که در مخالفت با سه فوریت این طرح سخن می‌گفت در بخشی از اظهارات خود از پشت میکروفن مجلس خاطرنشان کرد: حدود ۸ تا ۹ نفر از نمایندگان روحانی مجلس تقاضای سه فوریتی بودن طرح را امضا کردند و ما نمی‌دانستیم اینها تخصص نفتی دارند.
در این لحظه جو مجلس متشنج شد و چند تن از نمایندگان روحانی خواستار تذکر ماده ۷۹ و اخطار قانون اساسی شدند که علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که اداره مجلس را به عهده داشت اعلام کرد تشخیص تذکر ماده ۷۹ با هیأت رئیسه است.
کواکبیان نیز با فریاد ادامه داد: سخنان من مشمول ماده ۷۹ نیست.
در همین حال احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس نیز با نزدیک شدن به میز کواکبیان به وی گفت من هم تقاضای سه فوریتی این طرح را امضا کردم و سخنان شما توهین به اینجانب نیز محسوب می‌شود.
پس از آن مطهری دستور قطع شدن میکروفن کواکبیان را که اطراف صندلی وی شلوغ و محل تجمع نمایندگان معترض شده بود را داد.
نایب رئیس دوم مجلس از نمایندگان معترض خواست بر سر صندلی‌های خود برگردند و به نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد اجازه داد از طرف معترضان تذکر دهد.
این نماینده مجلس تذکر خود را که در اعتراض به کواکبیان بود با آیه «وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» (و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ می‌‌دهند) آغاز کرد.
کواکبیان پس از متشنج شدن صحن علنی پارلمان به دلیل توهینی که به قشر روحانی مجلس کرده بود، ضمن عذرخواهی، گفت: بنده کوچکترین قصدی برای اهانت و جسارت به مقام شامخ روحانیت نداشتم، اگر آخوندتر از روحانیون مجلس نباشم، اندازه آنان دروس فقهی را خواندم.
وی گفت: آقای وزیر نفت امروز(دیروز) توضیح دادند که اگر بتوانیم حتی یک دلار وارد کشور کنیم، به نفع همان کسانی است که به قشر روحانیت جامعه ارادت دارند.
در ادامه مطهری در پاسخ به اظهارات کواکبیان گفت: صحبت شما کنایه‌ای به روحانیت داشت و باید دقت کنید، از طرفی اصل حرف شما هم درست نیست که باید حتماً نمایندگان در حوزه‌ای که متخصص هستند طرح‌ها را امضا کنند، نمایندگان مجلس می‌توانند طرح‌های مختلف را امضا کنند و آئین‌نامه داخلی پارلمان هم این اجازه را به آنها می‌دهد.

«طرح توقف قرارداد با شرکت توتال» از دستور کار مجلس خارج شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌فوریت طرح الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی و قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC) را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
این طرح دارای ۲۳ امضا بود که پس از اظهارات مخالفان و موافقان، تعدادی از امضاکنندگان امضای خود را پس گرفتند و طبق اعلام محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس، تعداد امضاها به کمتر از ۱۵ امضا رسید و بدین ترتیب دیگر این طرح از دستور کار خانه ملت خارج شد.

مصوبات شورایعالی امنیت ملی در قرارداد با توتال رعایت نشده است
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر هم در سخنانی به عنوان متقاضی سه‌فوریت طرح توقف قرارداد با شرکت توتال، اظهار داشت: توتال شرکتی بدعهد و دارای سابقه بد در ایران است و از سال ۷۹ تا سال ۸۷ علیرغم قراردادی که با ایران داشت، هیچ اقدامی انجام نداد و در نهایت از ایران رفت.
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم نیز در سخنانی به عنوان موافق سه‌فوریت طرح مذکور، اظهار داشت: این هم از مظلومیت روحانیت کشور است که عده‌ای می‌گویند دروس فقهی خواندند اما مانند همان کسی که گفت درس فقهی خوانده‌ام، ولی آیت‌الکرسی را هم اشتباه خواند.
نوروزی تصریح کرد: بنده به خاطر مطالعه قرارداد ظالمانه کرسنت، طرح توقف قرارداد با توتال را امضا کردم، از طرفی امام فرمود روحانیت زیر هیچ قرارداد استعماری را امضاء نکرده است.

عده‌ای می‌خواهند در مسیر تحولات کشور چوب لای چرخ دولت بگذارند
سپس،‌ حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در سخنانی به عنوان اولین مخالف سه‌فوریت طرح توقف قرارداد با شرکت توتال، اظهار داشت:‌ بنده از منتقدین دولت سپاسگزارم که با دقت همه مسائل را با ذره‌بین نقد مورد توجه قرار می‌دهند.

عدم شناسایی لیست دارایی‌های ایران در خارج از کشور «طیب‌نیا» را به صحن مجلس کشاند
محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس پیش از پایان نشست پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که بر این اساس، سوال ملی جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام وصول شد.

۱۷۱ نماینده خواستار ایجاد فرصت
برای جوانان متخصص در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم شدند
۱۷۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار ایجاد فرصت برای جوانان فرهیخته و متخصص در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم شدند.

نظر شما