شناسهٔ خبر: 20320966 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

آیا ایران، چین دیگری در بازار فولاد است؟

افزایش استقبال از شمش‌های ایرانی در بازار آسیا و قیمت پایین‌تر این محصولات در مقایسه با دیگر ‏محصولات موجود در بازار باعث شد تا این سوال ایجاد شود که آیا ایران را می‌توان چینی دیگر در بازار ‏فولاد نامید؟

صاحب‌خبر -

در سال‌های اخیر صنعت فولاد ایران برای وارد شدن به بازارهای صادراتی تلاش زیادی کرد و نتیجه این تلاش‌ها افزایش محبوبیت شمش‌های ایرانی در بازار کشورهای جنوب شرق آسیا به خصوص تایلند و اندونزی و مالزی است. بسیاری در مورد شباهت وضعیت کنونی ایران با وضعیت چین در سال 2013 میلادی و در زمان عرضه انبوه شمش‌های این کشور به بازار مصرف خبر می‌دهند. یکی از مهمترین شباهت‌های این دو کشور قیمت پایین محصولات آنها در مقایسه با دیگر محصولات موجود در بازار است. از طرف دیگر دو کشور نظام تعرفه‌های مربوط به تجارت این محصول را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که مانعی در مسیر تجارت آن ایجاد نشود. مثلا ایران اعلام کرده است که صادرات و واردات این محصول بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی امکان پذیر است و چین هزینه‌های گمرکی را برای  این محصول خاص در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داده است. اما ایران و چین یک تفاوت اساسی با هم دارند و این تفاوت در وضعیت نظام بانکی دو کشور نهفته است.

چین دومین اقتصاد دنیا است و نظام بانکی این کشور علیرغم اختلاف نظرهایی که با رهبران اقتصادی دنیا  از نظر ساختار تعیین نرخ ارز و عملکرد بازار پول دارد، نظامی فعال و پیوسته به بازار مالی دنیا است ولی ایران شرایط کاملا متفاوتی دارد. ایران با وجود برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی نتوانسته است به شبکه بانکی بین المللی باز گردد و حتی بانک‌های بزرگ دنیا هم در مورد آغاز همکاری با ایران تردید زیادی دارند زیرا بر این باور هستند که نظام بانکی ایران دارای نقایص زیادی است و همکاری با این نظام مشکلاتی را برای آنها به همراه می‌آورد. از طرف دیگر بانک‌های بزرگ بعد از روی کارآمدن دونالد ترامپ و مشاهده رفتار خصمانه این رییس جمهوری تازه امریکا در مقابل ایران در مورد امکان تداوم اجرای توافق هسته‌ای با دیده تردید نگریستند و وارد شدن به فعالیت‌های اقتصادی ایران را به زمانی موکول کردند که شرایط سیاسی و اقتصادی دنیا آرامتر و ایمن‌تر شود. به همین دلیل بزرگترین مانعی که در تجارت  شمش های فولادی و دیگر محصولات فولادی وجود دارد و سرعت رشد ایران را در بازار فولاد کاهش داده است همین محدودیت‌ها و مشکلات بانکی است.

انتونی ولیچ یکی از تحلیل‌گران عرصه تجارت در سمیناری که در سنگاپور در مورد فرصت‌های تجاری ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها برگزار شده بود گفت: هم اکنون بالغ بر یک سال و نیم از برداشته شدن تحریم‌های هسته ای علیه ایران می‌گذرد ولی در عمل اتصال بانک‌های ایران به شبکه بانکی دنیا به دلایل نامعلوم و البته به دلیل کارشکنی‌های امریکا محقق نشده است. ولی از آنجا که ایران کاملا به توافق پایبند بوده است و رهبران اروپایی هم با دیدگاه‌های ترامپ مخالف هستند و توسعه همکاری با ایران را ضروری می‌دانند، می‌توان با اطمینان گفت که در آینده‌ای نه چندان دور مشکل بانکی ایران حل می‌شود و بانک‌های اروپایی در اولین گام به عنوان اعضای فعال در عرصه بانکی و مالی ایران فعالیت می‌کنند. در این شرایط نه تنها صنعت فولاد شکوفا‌تر می‌شود بلکه اقتصاد ایران هم به عنوان عضوی مهم و تاثیرگذار در اقتصاد دنیا معرفی خواهد شد.

مونا مشهدی رجبی – فولادنيوز






نظر شما