شناسهٔ خبر: 20319618 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وقتی دانشگاه، آزادانه سرنوشت لیگ را رقم زد

بیست و پنجمین دوره لیگ برتر تنیس روی میز بدون شک یکی از پر حاشیه ترین دوره های این رقابت ها بود.

صاحب‌خبر -

وقتی دانشگاه، آزادانه سرنوشت لیگ را رقم زدبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان  بیست و پنجمین دوره مسابقات لیگ برتر تنیس روی میز بنا به گفته بسیاری قرار بود متفاوت باشد . در نهایت هم این لیگ متفاوت شد اما نه به گونه ای که مسئولان از آن صحبت می کردند. سال گذشته صحبت از آغاز مسابقات تنیس روی میز در آبان بود اما این اتفاق رخ نداد . و هیچ چیز مشخص نبود در این میان تعدادی از تیم های قدیمی مانند شهرداری تبریز تصمیم گرفتند تا از این مسابقات کتار بکشند.


نامشخص بودن زمان آغاز مسابقات لیگ برتر و قطعی بودن حضور تنها 4 تیم در این مسابقات باعث شده بود اوضاع پیچیده ای به وجود بیاید. مسئولان فدراسیون هم که تا پیش از این و در زمان انتخابات شعارهایی از قبیل لیگ پویا و لیگ خوب سر می دادند ، به ناگاه نظرشان عوض شد و گفتند که نبود تیم برای حضور در لیگ برتر و مشکلاتی از این قبیل مسائلی نیست که فدراسیون در آن نقش داشته باشد . با این وجود رایزنی های فشرده و گوناگون با مسئولان مختلف سایر استان ها زمینه حضور دو تیم تاید واتر و شهدای آتش نشان را فراهم کرد تا حداقل تعداد تیم ها به عدد 6 برسد . این موضوع در حالی بود که مسئولان وعده  8 تیمی شدن این دوره از مسابقات می دادند.

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان مسابقات لیگ برتر تنیس روی میز 15 دی 95 قرعه کشی شد و 6 تیم حاضر در این مسابقات در رقیبان خود را شناختند تا رو در روی یکدیگر صف آرایی کنند.

بر اساس برنامه هایی که از پیش تنظیم شده بود قرار بود تا تیم های حاضر در مرحله مقدماتی تا 22 اسفند مسابقاتشان به پایان برسد و پس از آن ، 4 تیم نخست در مرحله ی نیمه نهایی رو در روی یکدیگرقرار بگیرند و در خرداد 96 دیدار فینال برگزار شود.

اختلاف فدراسیون با دانشگاه آزاد

اختلاف فدراسیون تنیس روی میز و تیم دانشگاه آزاد از همان ابتدای لیگ کلید خورد.19 بهمن 95 قرار بود تا تیم های رعد پدافند هوایی و دانشگاهی ها از سری رقابت های هفته چهارم لیگ برتر تنیس روی میز رو در روی یکدیگر قرار بگیرند.اما فدراسیون در بیانه ای اعلام کرد که این مسابقه برگزار نخواهد شد.

فدراسیون تنیس روی میز به دلیل پخش تلوزیونی این بازی و نامناسب بودن شرایط سالن تیم میزبان، یعنی دانشگاه آزاد مانع از برگزاری این دیدار شد با این حال این بازی معوقه بعد ها برگزار شد تا مسابقات مقدماتی لیگ کامل انجام شود اما این مسئله پایان اختلاف مسئولان این تیم و فدراسیون تنیس روی میز نبود.

لغو مسابقه نیمه‌نهایی

مشکلات فدراسیون و دانشگاه با مشخص شدن زمان برگزاری مسابقات مرحله نیمه نهایی به اوج خود رسید. در حالی که قرار بود دو تیم دانشگاه آزاد و تاید واتر بندر عباس در مرحله نیمه نهایی رو در روی یکدیگر قرار بگیرند فدراسیون به دلیل آنچه پرداخت نشدن حق السهمش از سوی این تیم عنوان شد این مسابقه را لغو کرد تا بیست و پنجمین دوره این مسابقات با حاشیه ای بزرگ رو به رو شود.

فدراسیون تنیس روی میز در همین خصوص با انتشار متنی گفت : (از اسفندماه سال گذشته فدراسیون تنیس روی میز طی مکاتبات متعدد با دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پرداخت حق‌السهم فدراسیون از درصد قرارداد ورزشکاران و مربیان تیم تنیس روی میز، آن باشگاه طبق آیین‌نامه لیگ‌برتر و چهارچوب قراردادهای تنظیمی (پرداخت حداکثر پس از پایان دور رفت مسابقات 25 بهمن 95 ) پیگیری‌های لازم را به انجام رسانده، بنابراین فدراسیون انجام این بازی را تا تعیین تکلیف موضوع متوقف و مراتب را کتبی به دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است.)

 

کناره گیری دانشگاه آزاد از لیگ

تیم تنیس روی میز دانشگاه آزاد با به وجود آمدن چنین مشکلاتی در نهایت تصمیم به کناره گیری از مسابقات لیگ برتر گرفت تا یکی از پر افتخار ترین تیم های باشگاهی تنیس روی میز کشور،دیگر در این مسابقات نباشد. این تیم در سال های گذشته توانسته بود عناوین مهمی را در کشور کسب کند و به واسطه حضورش در لیگ برتر و در اختیار داشتن بازیکنانی چون نوشاد عالمیان ، کمک زیادی به ستارگان ایران چه از جهت مالی و چه از لحاظ روانی داشت. با کناره گیری دانشگاه آزاد فدراسیون تنیس روی میز در نهایت نشان داد که نه تنها توانایی آن را ندارد تا سطح این مسابقات را بالا ببرد بلکه حتی نمی تواند همان شرایط گذشته را حفظ کند.

پایانی عجیب لیگ تنیس روی میز

با کناره گیری تیم دانشگاه  از مسابقات لیگ برتر تنیس روی میز و کناره گیری شهدای آتش نشان ، دو تیم تاید واتر بندر عباس و پتروشیمی بندر امام راهی فینال شدند . فینالی که پس از برگزاری چهار دیدار به پایان رسید و تیم پتروشیمی بندر امام بار دیگر به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یافت .

نظری : مسابقات بهتر از گذشته شده است ! / مشکلات گذشته را باز نکنید

دبیر فدراسیون تنیس روی میز در مصاحبه ای که با ما داشت در خصوص مسابقات لیگ برتر عنوان کرد : سال گذشته مسابقات لیگ برتر تنیس روی میز پس از مدت ها با 6 تیم برگزار شد ! همچنین تعدادی تیم جدید مانند شهدای آتش نشان و تاید واتر بندر عباس به این مسابقات اضافه شد.

او در ادامه افزود : خوشبختانه برای نخستین بار این مسابقات پخش مستقیم تلوزیونی داشت که همین مسئله کمک شایانی به جذب حامی مالی داشت همچنین مسابقه فینال این رقابت ها هم به صورت اینترنتی پوشش داده شد که کار جدید و نوینی بود.

دبیر فدراسیون تنیس روی میز کشورمان در مورد برنامه ریزی این مسابقات گفت: برنامه ریزی این دوره از مسابقات تنیس روی میز باعث شد تا بسیاری به مسابقات امیدوار باشند و تا آخرین لحظه بهترین بازی ها را انجام دهند همچنین در این سیستم تنها یک بازیکن نمی تواند در نتیجه کلی تاثیر گذار باشد .

نظری در ادامه افزود : به هر صورت ما قصد داریم برای سال آینده مسابقات با کیفیت تری برگزار کنیم و سطح مسابقات را بالا ببریم .

او در خصوص بازیکنان خارجی عنوان کرد: امسال کار های خوبی صورت گرفت که از جمله آن ها می توان به ورود بازیکنان خارجی از جمله بازیکنان چینی و مصری اشاره کرد . ما تلاش کردیم تا شرایط خوبی را مهیا کنیم و با قانون جلو برویم . امیدوارم بتوانیم در سال آینده هم روش خوبی را پیش بگیریم و مسابقات بهتری برگزار کنیم .

محمود نظری دبیر فدراسیون تنیس روی میز در ادامه و در پاسخ به این سوال که قرار بود لیگ برتر با 8 تیم برگزار شود و این که چرا در کنار ورود تیم های جدید، تیم های باسابقه ای هم مانند دانشگاه آزاد و شهرداری تبریزکنار رفتند اظهار داشت: این مسائل برای گذشته است .و اگر می خواهید در این رابطه سوال بپرسید چیزی نمی گویم. شما قصد ایجاد حاشیه را دارید آن هم در زمانی که فدراسیون به آرامش رسیده است .
دانشگاه آزاد تا مرحله نیمه نهایی در مسابقات حضور داشت و بنا به دلایلی کنار رفت شهرداری تبریز هم به ما بدهی داشت و ما هرچه از آن ها خواستیم که در این مسابقات شرکت کنند حاضر نشدند که این کار را انجام دهند .

نظری ادامه داد : این گونه سوالات حاشیبه سازی است . شما کدام فدراسیون را دیده اید که در سال نخست خود دو تیم جدید را به لیگ اضافه کند! سال گذشته هم تیم آینده سازان برای خود فدراسیون بود.

 

همه چیز قابل توجیه نیست!

اما در ادامه بد نیست به نکته ای اشاره کنیم . درست است که مسابقات لیگ برتر تنیس روی میز برای نخستین بار پخش زنده تلوزیونی داشت و باعث شد تا توجه حامیان بیش از گذشته به این رشته جلب شود اما مشکلاتی هم وجود داشت که خیلی توجیه پذیر نیست .

پیش از روی کار آمدن فدراسیون فعلی، تنیس روی میز فعالیت هایی داشت و به طور قطع همه کار های آن متوقف نشده بود که مسئولان فدراسیون جدید به آن سامان بدهد! بیست و چهارمین دوره مسابقات لیگ برتر هم با 6 تیم برگزار شد و درسال های گذشته هم نوشاد عالمیان به جایگاه چهلم جهان رسید و فدراسیون های گذشته هم در مسابقات کشور های اسلامی مدال می گرفتند. این ها کار های جدیدی نیست

با این حال مسئولان فعلی پیش از انتخابات و یا در همان اوائل کار خود وعده هایی دادند که همه آن ها اجرا نشد که از جمله آن ها می توان به 8 تیمی شدن لیگ برتر اشاره کرد . نباید فراموش کرد که در همین فدراسیون بود که نتایج عجیب و غریب المپیک رقم خورد .

اگر فدراسیون تنیس روی میز 2 تیم جدید را به لیگ اضافه کرد باید ببیند که در همین دوره دو تیم قدیمی هم کنار رفته اند. همچنین مسابقات لیگ بانوان هم تغییر محسوسی نداشته و بازهم گفته می شود که سال اینده بهتر می شود. مشخص نیست این سال های آینده چه زمانی می رسد که برخی از این وعده ها عملی شود؟ درست است که فدراسیون در این سال ها پیشرفت هایی داشته است اما این حرکت آرام و لاک پشتی رو به جلو نمی تواند برای ما در این رشته حتی در سطح آسیا مدال بیاورد.

انتهای پیام /

فرار رو به جلو فدراسیون تنیس روی میز 

نظر شما