شناسهٔ خبر: 20316616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

معاون اول رییس‌جمهوری:

اداره کشور در شرایط تحریم اولویت دستگاه‌های اجرایی‌است

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه تلاش آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت خیالی واهی بیش نیست، گفت: راهبرد آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی علیه ملت ایران است.

صاحب‌خبر -

با وجود کاهش تورم، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در سال گذشته روندی افزایشی داشته است و در یک قلم همانند گوشت قرمز شاهد افزایش 19 درصدی بوده‌ایم.
 براساس گزارش بانک مرکزی، قیمت کالاها و خدمات شهری خردادماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد گران شده است.  گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در خردادماه امسال نشان می‌دهد سبزی و حبوبات با افزایش 40.9 درصد نسبت به خردادماه سال 95، بالاترین رکورد افزایش قیمت را داشته است.  پس از آن آب، برق و سوخت 21.7 درصد نسبت به خرداد سال گذشته گران شده است. بر اساس این اطلاعات خردادماه امسال مردم گوشت قرمز و گوشت ماکیان را 18.7 درصد گران‌تر از مدت مشابه سال قبل خرید کرده‌اند. همچنین در بخش میوه و خشکبار این رقم افزایش 11.1 درصد است. شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی شهری در 12 گروه اصلی و فرعی آن نشان از افزایش همه بخش‌ها داشته و کمترین افزایش مربوط به گروه اصلی ارتباطات با 2.5 درصد افزایش است. همچنین در گروه اصلی حمل و نقل و بهداشت و درمان به ترتیب 5.6 و 8.8 درصد افزایش خدمات را شاهد هستیم.
همچنین آخرین گزارش بانک مرکزی از تغییر قیمت‌ در 11 گروه اقلام خوراکی در هفته منتهی به 16تیرماه نیز از افزایش قیمت ها در بسیاری از اقلام خوراکی حکایت دارد. بر این اساس در گروه لبنیات شاهد افزایش حدود 1.0 و 0.3 درصدی قیمت پنیر بودیم. بهای تخم‌مرغ نیز معادل 3.2 درصد افزایش یافت و شانه‌ای 90 هزار الی 110 هزار ریال فروش می‌رفت. هرچند که در گروه برنج قیمت ها تغییر نداشت  اما در گروه حبوب، قیمت لوبیا قرمز معادل 0.2 درصد افزایش یافت.
در گروه میوه‌های تازه نیز قیمت موز 2.3 درصد افزایش داشت و  قیمت سایر اقلام این گروه بین 4.0 درصد تا 38.6 درصد افزایش یافت اما  قیمت سیب‌زمینی معادل 2.0 درصد، لوبیاسبز 0.1 درصد و سبزی‌های برگی 8.1 درصد کاهش یافت. در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند معادل 0.3 درصد کاهش، ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله معادل 0.3 درصد و گوشت مرغ 1.5 درصد افزایش داشت.  در این هفته بهای قند معادل 0.8 درصد و شکر 0.3 درصد کاهش ولی قیمت چای خارجی معادل 1.4 درصد و روغن نباتی جامد 0.1 درصد افزایش یافت. بهای روغن نباتی مایع بدون تغییر بود. افزایش قیمت مواد غذایی در شرایطی است که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هیچ کمبودی وجود ندارد و عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت ‌ها به دلیل نبود نظارت کافی بر بازار خرده‌فروشی ها صورت می‌گیرد. در این بین خبرهایی از احتمال گرانی روغن نباتی در روزهای آینده نیز شنیده شده است. داریوش محمودی،  دبیر انجمن روغن نباتی با بیان اینکه درخواست تولیدکنندگان روغن نباتی برای افزایش قیمت محصولاتشان در هفته جاری در سازمان حمایت جمع‌بندی می‌شود و هفته آینده برای بررسی و تصویب در جلسه کارگروه تنظیم بازار دولت مطرح خواهد شد گفت: «با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده تولید روغن، تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت این محصول را به سازمان حمایت ارائه کردند تا بر اساس هزینه تولید و با در نظر گرفتن حاشیه سود تولیدکنندگان در مورد قیمت جدید روغن تصمیم‌گیری شود.» به گفته وی  مواردی مانند حقوق گمرکی 200 تومانی و همچنین هزینه دستمزد کارگران باعث شد قیمت تمام‌شده تولید روغن حدود 20 درصد افزایش یابد، اما در مورد افزایش قیمتی که برای فروش روغن اتفاق خواهد افتاد، ممکن است نرخی کمتر از 20 درصد یا بیشتر از این رقم تعیین شود.
 

نظر شما