شناسهٔ خبر: 20303205 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

«سی‌ان‌ان» مفاد توافقنامه‌های قطر با کشورهای عربی را منتشر کرد+سند

R36444/P36447/S8,90,95,1128/CT7

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اسنادی ادعایی از توافقات محرمانه میان قطر و برخی از کشورهای همسایه در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ منتشر کرده و نوشته که این اسناد ماهیت اختلافات دوحه با چهار کشور تحریم‌کننده‌اش را آشکار می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اسنادی ادعایی از توافقات محرمانه میان قطر و برخی از کشورهای همسایه در سال‌های 2013 و 2014  منتشر کرده و نوشته که این اسناد ماهیت اختلافات دوحه با چهار کشور تحریم‌کننده‌اش را آشکار می‌کنند. 

به نوشته «سی‌ان‌ان» وجود این توافقات موضوعی بوده که درباره آن اطلاع وجود داشته است اما محتوای آنها به دلیل حساسیتشان محرمانه نگاه داشته شده بودند. «سی‌ان‌ان» از طریق یک منبع در منطقه که به این اسناد دسترسی داشته به آنها دست پیدا کرده است. 

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، قطر را به نقض این دو توافقنامه متهم می‌کنند. قطر، در مقابل در بیانیه‌ای که به سی‌ان‌ان داده عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به تخطی از روح این توافق و حمله به حاکمیت قطر متهم کرده است.    

اولین توافق که به صورت دست‌نوشته است و مربوط به تاریخ 23 نوامبر 2013 است به امضای پادشاه عربستان سعودی و امیر قطر و امیر کویت رسیده است. این توافق، طرفین را به اجتناب از مداخله در امور داخلی سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، اجتناب از حمایت مالی یا سیاسی از گروه‌های «منحرف» متعهد می‌کند. 

«سی‌ان‌ان» نوشته عبارت «گروه‌های منحرف» برای اشاره به گروه‌های فعالی به کار رفته که علیه دولت‌ها فعالیت می‌کنند. 

این توافق که به «توافقنامه ریاض» مشهور است، به طور خاص از گروه اخوان‌المسلمین نام برده و خواستار عدم حمایت از آن شده است. کشورها، همچنین حمایت از گروه‌های معارض در یمن را نیز ممنوع کرده‌اند. 

توافقنامه دوم که بالای آن عبارت «فوق سری» درج شده مربوط به تاریخ 16 نوامبر 2014 است و در پایین آن امضای پادشاه بحرین، ولیعهد ابوظبی و نخست‌وزیر امارات دیده می‌شود. 

در این توافق بر حمایت امضا‌کنندگان از ثبات مصر تأکید کرده و خواستار آن شده که از نفوذ شبکه الجزیره برای حمایت از گروه‌ها یا اشخاصی که دولت مصر را به چالش می‌کشند جلوگیری شود. 

به گزارش سی‌ان‌ان، شبکه خبری الجزیره بعد از امضای این توافقنامه بود که یکی از کانال‌های خود موسوم به «الجزیره مبشر مصر» را تعطیل کرد. 

در این توافقنامه‌ها، نام قطر به صورت مجزا ذکر نشده و از تمامی کشورهای امضاکننده خواسته شده که به مفاد آنها پایبند بمانند. 

یک سخنگوی دولت قطر در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت که این عربستان و امارات بوده‌اند که روح توافق را نقض کرده‌اند. 

شیخ سیف بن احمد الثانی، مدیر دفتر ارتباطات دولت قطر گفت: «مطالعه کامل متن این توافقنامه‌ها نشان می‌دهد که هدف توافقنامه‌های 2013/2014 ضمانت این بوده است که کشورهای دارای حاکمیت مستقل در شورای همکاری خلیج (فارس) بتوانند در چارچوبی مشخص همکاری کنند.»

وی اضافه کرد: «مطالبات آنها - اینکه قطر الجزیره را تعطیل کند، به اجبار باعث فروپاشی خانواده‌ها شود و غرامت بپردازد- مطالباتی هستند که هیچ ارتباطی با توافقنامه‌های ریاض ندارند.»

انتهای پیام/

نظر شما