شناسهٔ خبر: 20280784 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

عضو سابق سازمان سیا:

رد پای «تنهایی لیلا» در «پدر» به چشم می‎خورد

سریال «پدر» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی از دوشنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد؛ سریالی که نویسنده آن معتقد است به دلیل شباهت‎های این اثر به مجموعه «تنهایی لیلا» می‌تواند مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

پل پیلار اظهار داشت: لایحه اخیر سنا اگر به قانون تبدیل شود حاوی مقرراتی است که رییس‌جمهور آمریکا را از لغو برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران باز می‌دارد و بدین ترتیب برجام بی‌اثر می‌شود.
«پل پیلار» رییس سابق بخش تحلیل عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره تحریم‌های جدید سنا گفت:  لایحه تحریم‌ها که توسط مجلس سنا تصویب شد، صرفا یک بیان مهیج مخالفت با ایران است. سیاستمداران در آمریکا به طور معمول رای به لایحه‌ها و طرح‌هایی می‌دهند که در مخالفت با ایران است. تاثیر فوری این لایحه اگر واقعا به قانون تبدیل شود، بسیار کم است زیرا تحریم‌های مشمول در این لایحه در واقع تکرار تحریم‌هایی است که در حال حاضر علیه ایران اعمال می‌شود. این لایحه همچنین یک بیانیه الهام‌بخش سیاسی در مخالفت با روسیه است. این لایحه منافع غرب و آمریکا را در ارتباط با ایران یا روسیه تامین نمی‌کند.
وی درباره تحریم‌های غیر هسته‌ای جدید تصویب شده توسط آمریکا علیه ایران هم اظهار داشت:به این معنی است  یکی از جنبه های اعمال تحریم های جدید که احتمالا بیشترین ضرر ممکن را در پی خواهد داشت، این است که تحریم های جدید تعهدات امریکا در ارتباط با برنامه هسته ای ایران را نقض خواهد کرد. زیرا تحریم‌هایی که در پی توافق هسته‌ای حذف شده یا حذف خواهند شد را مجددا فعال می‌کند. خطرات نقض توافق هسته‌ای، آن را نابود کرده و گام مهم جهت منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در منطقه را نابود خواهد کرد. لایحه اخیر سنا اگر به قانون تبدیل شود حاوی مقرراتی است که رییس‌جمهور آینده را از لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران باز می‌دارد؛ در حالی که نیاز است ایران با آمریکا در درازمدت توافق کنند. این لایحه قبل از اینکه به قانون تبدیل شود بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ما امیدواریم مقرارت نقض توافق هسته‌ای ایران در آن حذف شود.

    سیاست خصمانه دیگر برای آمریکا راهگشانیست
پیلاری در گفت وگو با مهر، همچنین درباره ادعاهای اخیر تیلرسون، اظهار داشت: تیلرسون در واقع به سوالی که در جلسه کنگره از وی در مورد تغییر نظام سیاسی ایران پرسیده شده بود، پاسخ داده است. پاسخ او به نظر می رسد در راستای شعارهای تند دولت ترامپ علیه ایران باشد. با این حال پاسخ تیلرسون لزوما به معنای سیاست فعال و فعلی دولت آمریکا جهت حمایت از گروه‌هایی که در تلاش برای براندازی نظام سیاسی در ایران هستند، نیست. بیانیه‌های خصمانه و ضد و نقیض این چنینی اصلا سودمند نیست. ما از اظهارات رکس تیلرسون نباید به این نتیجه برسیم که سیاست واقعی واشنگتن در پشت پرده،  تغییر نظام سیاسی در ایران است. وی در ادامه به لزوم اتخاذ سیاست جدی آمریکا در خاورمیانه گفت و افزود: به نفع آمریکا و تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس است که دولت‌های منطقه به طور مسالمت‌آمیز با یکدیگر رفتار کنند. درگیری مسلحانه به هر کشوری - درون منطقه و بیرون از منطقه-  آسیب وارد خواهد ساخت و پیامد آن برای نمونه  قطع روابط تجاری میان کشورهای منطقه است که قطعا به اقتصاد جهانی ضربه وارد خواهد کرد. دولت‌های منطقه ممکن است دارای منافع متضاد و متفاوتی باشند اما رقابت آنها باید در چارچوب قانون بوده و از طریق قانونی نه خشونت حل شود. رییس‌جمهور سابق آمریکا هدف و سیاست دقیق این کشور را در منطقه خلیج فارس را مشخص کرد زمانی که وی گفت: همه کشورهای منطقه باید با یکدیگر همکاری کرده و همسایگی خود را به اشتراک بگذارند. به طور اتوماتیک، کشیدن یک همسایه به درگیری محلی دیگر، منافع آمریکا را تامین نخواهد کرد و همچنین تحریک تنش و خصومت در منطقه توسط امریکا منافع این کشور را در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه تامین نخواهد کرد.
گفتنی است؛ «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در نشست اخیر استماع سنا گفته بود که از عناصر داخلی ایران برای تغییر نظام سیاسی ایران حمایت می‌کند. وی درباره نظر دولت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا درباره تغییر نظام حاکم ایران گفت: سیاست ما در قبال ایران در حال تدوین است و هنوز به رییس‌جمهور ارائه نشده است. با وجود این، ما از نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه با خبریم و در حال اقدام برای مقابله با هژمونی ایران هستیم.

نظر شما