شناسهٔ خبر: 20243329 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصمیم رژیم صهیونیستی به ساخت موزه یهودیان در الخلیل

رژیم صهیونیستی اعلام کرد در واکنش به تصمیم یونسکو برای قرار دادن بخش قدیمی شهر الخلیل در فهرست میراث جهانی در معرض خطر، در این شهر یک موزه تاریخ یهودیان خواهد ساخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما  به نقل از خبرگزاری شین هوا از بیت المقدس، رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد در واکنش به تصمیم یونسکو برای قرار دادن بخش قدیمی شهر الخلیل در فهرست میراث جهانی در معرض خطر، در این شهر یک موزه تاریخ یهودیان خواهد ساخت.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز جمعه بخش قدیمی شهر الخلیل واقع در کرانه باختری اشغالی را در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار داد. رای مثبت یونسکو به قرار گرفتن این بخش از الخلیل در فهرست میراث جهانی در شهر کراکف لهستان با پیشنهاد حکومت فلسطینی صورت گرفت.
دوازده کشور در این رای گیری، رای مثبت، سه کشور رای مخالف و شش کشور نیز رای ممتنع دادند.
یونسکو خبر قرار گرفتن بخش قدیمی الخلیل در فهرست میراث جهانی در معرض خطر را در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد.
این تصمیم یونسکو با واکنش شدید مقامات اسرائیلی روبرو شد و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن را «یک اقدام متوهمانه دیگر از سوی یونسکو» خواند. 
دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد نتانیاهو تصمیم گرفته است یک میلیون دلار از حق عضویت اسرائیل به سازمان ملل را در پی این اقدام یونسکو کاهش دهد و از این پول برای تاسیس یک موزه برای نمایش تاریخ ساکنان یهودی الخلیل استفاده خواهد کرد.
آویگدور لیببرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز ضمن انتقاد از تصمیم یونسکو ، این سازمان را «دارای جهت گیری سیاسی شرم آور و ضد یهود» خواند.
لیبرمن در توئیتر خود نوشت «ما امیدواریم بودجه یونسکو با کمک دوستان خوبمان در آمریکا قطع شود.»
تصمیم یونسکو با استقبال مقامات فلسطینی روبرو شد و وزیر امور گردشگری و میراث فرهنگی فلسطین آن را دستاوردی تاریخی خواند که هویت فلسطینی الخلیل و مقام ابراهیمی این شهر را که به مردم فلسطین تعلق دارد تایید می کند.
رباض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین نیز در بیانیه ای اعلام کرد این تصمیم یونسکو به اثبات دروغ های اسرائیل در مورد تاریخ شهر الخلیل کمک می کند و آن را یک پیروزی دیپلماتیک خواند.
از زمان به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یکی از اعضای یونسکو، این چهارمین محلی است که ذیل عنوان فلسطین ثبت می شود.
شهر الخلیل که در کرانه باختری رود اردن واقع است میزبان بیش از دویست هزار فلسطینی است و چند صد نفر جمعیت یهودی آن در یک شهرک به شدت محافظت شده زندگی می کنند. 
رژیم صهیونیستی شهر الخلیل را همراه با سایر نواحی کرانه باختری، شرق بیت المقدس و نوار غزه در جنگ سال 1967 خاورمیانه اشغال کرد و از آن زمان به بعد به رغم انتقادات گسترده بین المللی این مناطق را در کنترل خود دارد.

نظر شما