شناسهٔ خبر: 20241107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خطبه دوم نماز جمعه تهران؛

حجت الاسلام صدیقی: قوه قضائیه نسبت به تحقق فرمایشات رهبری قدم بردارد

تهران - ایرنا - خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به این که در راس قوه قضائیه مجتهدی عادل منصوب شخص اول مملکت است، تاکید کرد، توقع این است که این قوه تقویت شده و جایگاه واقعی خود را پیدا کند و نسبت به اموری که حضرت آقا تذکر دادند، قدم بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار داشت: در هفته قوه قضائیه، مقام معظم رهبری مطالبی را که باید مطرح شود، مطرح فرمودند و در رسانه ها هم مطرح شد.

** چتر نظارتی قوه قضائیه همه جا باید پیشگیری کند
وی ادامه داد : دستگاه قضائی یک دستگاه پشتیبانی کننده قانون، امنیت و احیا کننده حقوق عامه بوده و در آزادی های مشروع و کم کردن تجاوز متجاوزان و کاهش دادن مشکلات اجتماعی در همه جا بر اساس اختیاراتی که قانون اساسی داده است، دست قوه قضائیه باز است.
صدیقی تاکید کرد: قوه قضائیه، بر اجرای قانون با داشتن بازویی مهم مانند بازرسی کل کشور باید در تمام وزارتخانه ها و ادارات نظارت، جریان و سیلان داشته و چتر نظارتی اش همه جا باید پیشگیری کند نه این که بگذارند و بعد پرونده های چند میلیونی را مطرح کنند.
خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: باید با حضور بازرسی کل کشور خلافی در هیچ وزارتخانه ای واقع نشود و در تخلفاتی که در ارگان های دولتی واقع می شود، دیوان عدالت می تواند مصوبات آنها را ابطال کند. در اجحافی که به کارمندان دولت از طریق دولت می شود دیوان عدالت جایگاه خود را دارد.
وی گفت: با توجه به این که در راس قوه قضائیه یک مجتهد عادل منصوب شخص اول مملکت، حوزه دیده و تربیت شده است، توقع این است که این قوه تقویت شود و جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و نسبت به اموری که حضرت آقا تذکر دادند قدم بردارد.

** قوه قضائیه، جای جهت گیری، پارتی بازی و ملاحظه این و آن نیست
امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به مساله بورسیه ها اظهار داشت: سال ها گذشت و تعدادی از این افراد مظلوم بودند، مکرر پیش ما هم آمدند، همه جا هم دادشان را بلند کردند اما تاکنون اقدام موثری در این رابطه واقع نشد. امیدواریم قضات ما بدانند در لبه آتش هستند. آنجا، جای جهت گیری، پارتی بازی و ملاحظه این و آن نیست.
وی افزود: از نظر اشراف بر قانون، اجرای قانون و رعایت اخلاق هم قضات و هم ادارات ما باید بدانند خداوند، بشر را تکریم کرده و به بشر احترام گذاشته است و انسان ها ارزش دارند. پشت در اتاق هایتان و جلوی میزهایتان تحقیر نشوند، ابهت و جلال برای خود قائل نشوید که نتوانند حرف خودشان را آنگونه که هست بگویند و این نیست مگر این که بدانید 'هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی.'

**آمدن ترامپ، تیغ آل سعود و آل خلیفه را تیزتر کرد
صدیقی همچنین گفت: به آل سعود، آل خلیفه و آمریکایی که با آمدن ترامپ به این کشورها، تیغ ظلم این ها را تیزتر کرد لعن و نفرین می کنیم. مردم یمن تحت سخت ترین فشارهای نظامی، اقتصادی و وضعیت زندگی هستند. قتل نفس و کشوری را ویران می کنند. انسانیت مدفون شده و حقوق بشر قلابی است.
وی ادامه داد: حقوق بشر اینها حقوق بشر حامی ظالم و مظلوم کش است؛ برای این ها نفرین و برای نجات مظلومان بحرین و یمن دعا می کنیم. از همه مهمتر این که از داخل کشور عربستان خبر نداریم که با پشتیبانی آمریکا در عوامیه و شهرهای شیعه نشین عربستان چه می گذرد و چه جنایاتی در آنجا وقع می شود.
صدیقی اظهار داشت: در هیچ کشوری مثل جمهوری آذربایجان سراغ نداریم که مردم در مراسم مذهبی شان آزاد نباشند، تعلیم قرآن در خانه ها قدغن باشد. در کشور کفر هم این کار را نمی کنند که اینها در آنجا می کنند و این مجامع حقوق بشری ساکت نشسته اند و صدای هیچ کسی بلند نمی شود.
وی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از قوه قضائیه و مساله حقوق بشر گفت: نباید از انصاف گذشت که در معاونت های فرهنگی و پیشگیری در این مراحل اخیر قدم هایی برداشته و پرونده های مهمی هم در این مقاطع اخیر رسیدگی شده است اما تا حد مطلوب و فراوان فاصله داریم.

** قوه قضائیه پیگیری حقوقی و قضائی پرونده های بین المللی را عهده دار شود/ ایران باید بلندگو باشد
وی تاکید کرد: لیکن یکی از چیزهایی که به این قوه باید داده شود این است که پیگیری حقوقی و قضائی پرونده های بین المللی از جمله حمایت از مظلومان را باید عهده دار شود؛ علامه شیح ابراهیم شیخ زکزاکی پدر 6 شهید و علمای آذربایجان به چه جرمی زندانند؟ ایران باید بلندگو باشد و قوه قضائیه در چارچوب مسایل حقوقی اینها را مطرح کند.
وی گفت: شهادت آیت الله صدوقی و سالروز درگذشت والد مقام معظم رهبری را تسلیت عرض می کنم. ایام شهادت و تخریب قبرستان بقیع است که وجدان آدم داغدار است.
خطیب جمعه تهران در عین حال با اشاره به هفتم تیر و هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر افزود: مرحوم بهشتی نه تنها در زمان خود مظلوم بود و امام فرمود چیزی که مهمتر از شهادت او بود، مظلومیت او بود و بعد از شهادتش هم گوهر ناشناخته ای است. ما که در دامن او تربیت یافتیم او را نشناختیم. هیچ جا ادعای دانشمندی و اندیشمندی از آیت الله بهشتی سراغ ندارید.
وی افزود: ایت الله بهشتی به قدری دغدغه فرهنگی داشت که از آقای قرائتی خواسته بود که از نظر مالی شما را تامین می کنم، شما در هیچ اداره ای نروید و این تخته سیاه را برای جوانان رها نکنید.
صدیقی گفت: مرحوم بهشتی نخبه گزینی می کرد و برای این ها کلاس می گذاشت. هم در دستگاه قضائی و هم دستگاه های دیگر و حتی در بعضی جاها می فرمود که دروس حوزوی بخوانید اما معمم نشوید ممکن است دنیا علیه این لباس توفان و آن را در چشم بعضی ها بد کند. شما عالم باشید کار طلبگی و اثرگذار فرهنگی کنید.
خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: متاسفم برخی از مسوولان ما منتظرند یک کسی، چیزی بگوید؛ تحمل ندارند زود باید پاسخ بگویند، اقدام، بیرون و حذف کنند. این نیست أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ/ وَ وَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ؛ آیت الله بهشتی همه مخالفان خود را تحمل می کرد و برابر آن همه تهمت و جوسازی و جو سنگینی که علیه او ایجاد کرده بودند برای دفاع از خودش لب باز نمی کرد و رمز و راز صبوری آیت الله بهشتی تعبد شهید بهشتی به خدا، آخرت و ولایت فقیه بود.
وی افزود: حضرت امام، بگو و مگو را در بین مسئولین ولو بنی صدر و ملی گراها منع کرده بودند؛ گروه های مخالف دین علیه ایشان که خار چشم دشمنان بود آن همه سم پاشی می کردند ولی ایشان جمله ای و کلمه ای از خودش دفاع نکرد.
صدیقی گفت: شهید بهشتی گوهر شناس بود. برخی از چهره های فقهی، کلامی و علمی ما جزو ذخایر حوزه علمیه قم و جزو ذخایر شیعه هستند و به تعبیر رهبری مطهری زمانند. معظم له با آقای بهشتی اختلاف سلیقه داشتند اما برای این که از حضرت آقا فاصله نگیرند در تابستان که معظم له در خوانسار برای طلبه ها بحثی داشتند، یک هفته به شهر خوانسار رفت. یک هفته در آنجا ماند که این ارتباط را تحکیم و این گنجینه های علمی و معنوی را به عنوان ذخایر کشور حفظ کند.
امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نیز گفت: تمام کارهای ما در این دنیا پشت ویترین می رود و همه کسانی که از آنها حیا می کردیم و ملاحظه داشتیم، تمام بدی های ما را می بیند و آن روز یوم الدین است و جلال خدا تجلی می کند.
حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی با بیان اینکه تقوا زمینه هوشیاری است، اظهار داشت: کسانی که در زندگی اهل تقوا هستند یعنی در چارچوب حرکت می کنند ، یعنی در حریم خدا خودشان را عبد می بینند و به خودشان اجازه هرکاری را نمی دهند.
صدیقی ادامه داد: اگر سخن می گوید سخن حرام نمی گوید و اگر کار می کند از درآمد حرام هراس دارد و آن را آتش می بیند و اگر با کسی دشمن است برای خدا دشمن است و با مومن دشمن نمی شود و اگر دوست است دوستی حرام ندارد.
وی اضافه کرد: کسی که در زندگی درست و پاک زندگی می کند وقتی شیطان زمینه و وسوسه برای او درست می کند فوری متوجه می شود و از این جهت اگر کسی خیر دنیا و آخرت مورد آرزویش است هم باید خودش در مسیر تقوا حرکت کند و هم از خداوند تقوا را طلب کند.
امام جمعه موقت تهران درباره سوره حمد و آیات آن گفت: این آیات دریا، چشمه جوشان و گنجینه ای عظیم است و با کلید بسم الله در نماز در ارتباط با خدا را باز می کنیم، مومن کسی است که یاد خدا دل او را به تپش می آورد.
سیام**6084*7268*1436* خبرنگاران: مهناز بیرانوند و امیر خان زاده*انتشار: داود پورصحت**

انتهای پیام /*

نظر شما