شناسهٔ خبر: 20240446 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

آبروریزی اسرائیل در اجلاس یونسکو

صاحب‌خبر -
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو روز جمعه (۱۶ تیرماه) یکی از مهمترین تصمیمات خود را علیه اسرائیل گرفت.

محمد حسن طالبیان که در چهل‌ویکمین اجلاس ثبت‌های جهانی در شهر کراکوف لهستان حضور دارد، تصمیم یونسکو علیه اسرائیل را یکی از مهمترین تصمیمات این نهاد بین‌المللی دانست و در گفت‌وگو با ایسنا، به روند قرار گرفتن شهر «الخلیل» و «حرم ابراهیمی» در فهرست میراث در خطر یونسکو اشاره کرد.

او گفت: کمیته میراث جهانی یونسکو با وجود تلاش‌های مذبوحانه سفیر اسرائیل در این اجلاس و برای جلوگیری از تصمیم‌گیری این کمیته به نفع فلسطینیان، استقلال خود را حفظ کرد و در رای‌گیری انجام شده شهر قدیمی الخلیل (هبرون) و حرم ابراهیمی را به دلیل تجاوزات دولت اشغالگر قدس در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار داد.

طالبیان ادامه داد: این تصمیم با واکنش بی‌ادبانه، گستاخانه و بسیار سخیف سفیر رژیم‌صهیونیستی در یونسکو روبرو شد، به گونه‌ای که وی در پایان سخنان خود گفت باید به دستشویی برود، چون رفتن به دستشویی برای وی مهمتر از حضور در این اجلاس است. همه حاضران هنگام ترک جلسه توسط وی، او را یک صدا تمسخر و هو کردند.

او بیان کرد: در ادامه و با اصرار هیات رژیم‌صهیونیستی و حمایت چند عضو کمیته میراث جهانی، قرار شد انتخابات به صورت مخفی انجام شود، در حالی‌که گروه عرب بر لزوم برگزاری علنی رای‌گیری اصرار کرد، با این وجود پی‌نویس قطعنامه‌ پیشنهادی لبنان، کویت و تونس که از اعضای عرب کمیته میراث جهانی هستند، با ۱۲ رای مثبت، ۶ رای ممتنع و تنها ۳ رای منفی با کسب بالای آرای لازم به تصویب رسید.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: سفیر رژیم صهیونیستی در سخنان خود، اقدام کمیته میراث جهانی در ثبت «الخلیل» را لکه‌ ننگی در تاریخ یونسکو دانست و آن را شدیدا مورد انتقاد قرار داد.

او افزود: این سفیر در سخنان خود، سفیر کشور آلمان را مورد خطاب قرار داد و گفت: باید خجالت کشید از اینکه پشت میز کشوری نشسته که شش میلیون یهودی را قربانی اهداف سیاسی و نژادی خود کرده است. وی همچنین با انتقاد شدید از سفیر کوبا، دولت آن کشور را دولتی دیکتاتور و ناقض حقوق بشر عنوان کرد.

به گفته‌ طالبیان، سفرای دو کشور یاد شده در سخنانی گفتند که «بنا ندارند به توهین‌ها و اظهارات بی‌اساس و سخیف و احمقانه سفیر رژیم صهیونیستی پاسخ دهند.»

همچنین سفیر فلسطین در سخنانی با تشکر از اعضای کمیته میراث جهانی آن را «مایه‌ی اعتبار و نشانه‌ی استقلال یونسکو» دانست. از سوی دیگر سفیر کویت نیز گفت: «رای امروز در واقع رای به انسانیت، شرافت و نیز رای علیه تجاوز و اشغالگری است.»

او افزود:‌ در گزارش رسمی یونسکو بارها علیه اشغالگری رژیم اشغالگر قدس اشاره شده و به اهمیت حفاظت فراگیر و همکاری جهانی از آثار و محوطه‌های فلسطینیان تاکید شده و برنامه‌ی ویژه‌ای برای مرمت و مدیریت این سایت بسیار ارزشمند جهانی به صورت اضطراری در نظر گرفته شده است.

نظر شما