شناسهٔ خبر: 20220698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

کشورهای عربی پاسخ دوحه را دریافت کردند

مجازات های قانونی رشوه و پورسانت

در فرهنگ عمومی رشوه عبارت است از دریافت وجه یا مال یا هر چیزی که برای از بین بردن حق یا انجام کاری برخلاف مقررات وظیفه به کسی داده می‌شود. رشوه دادن و رشوه گرفتن هر دو عملی غیراخلاقی و مذموم هستند که انجام آنها تحت شرایطی قابل مجازات خواهد بود.

صاحب‌خبر -

 بار دیگر مهلت تعیین‌شده کشورهای تحریم‌کننده قطر برای پاسخگویی آن به درخواست‌های مربوط به تغییر سیاستش در منطقه پایان یافت و وزیران خارجه چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر  در  بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که در وقت مناسب به مواضع دوحه پاسخ خواهند داد. سه‌شنبه‌شب محمد عبدالله الصباح، وزیر مشاور در امور کابینه کویت پاسخ قطر به ۱۳ درخواست کشورهای تحریم‌کننده دوحه را در جده  به عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی تحویل داد. همچنین «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر جوابیه‌ای را از صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت دریافت کرد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر بیانیه مشترکی را درباره دریافت پاسخ قطر به خواسته‌هایشان منتشر و در آن تاکید کردند، در زمان مناسب به آن پاسخ خواهند داد. در این بیانیه آمده است: پاسخ قطر را از طریق کویت قبل پایان مهلت دوم دریافت کردیم و به آن پاسخ خواهیم داد. این در حالی است که خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داد، روسای سازمان‌های اطلاعات عربستان، مصر، امارات و بحرین روز سه‌شنبه در قاهره نشست تشکیل دادند.
وزیر خارجه قطر نیز در این خصوص تاکید کرد: پاسخ در راستای حفظ حاکمیت قطر و مخالفت با هرگونه دیکته و توصیه به آن و عدم مداخله در امور کشورها و طبق قوانین بین‌المللی داده شده است. محمد عبدالرحمن افزود:‌ اینکه قطر را حامی تروریسم جلوه دهند غلط است آنها می‌خواهند بهانه بین‌المللی علیه دست و پا کنند و این خلاف واقعیت است. وی از نقش کویت ودیگر کشورها نیز تقدیر کرد و گفت:‌ بحران تنها از طریق مذاکره حل می‌شود هر چقدر هم که تدابیر سخت‌گیرانه باشد.
محمد عبدالرحمان ادامه داد: حق افشای جزئیات پاسخ کشور را به درخواست‌های کشورهای عربی ندارم و این پیام به آنها تحویل داده شده است. وزیر خارجه قطر تاکید کرد: درخواست‌های ارائه شده از سوی عربستان و هم‌پیمانانش همگی غیرواقع‌بینانه و غیرقابل اجرا هستند.رئیس دستگاه دیپلماسی قطر تصریح کرد: این شروط ارتباطی با تروریسم ندارند بلکه برای سرکوب آزادی بیان هستند.اما رسانه‌های اماراتی و عربستانی از انزوای بیشتر قطر و احتمال اخراج این کشور از شورای همکاری خلیج فارس درصورت پاسخ نامناسب این کشور به درخواست‌های عربستان و متحدانش خبر دادند.روزنامه الاتحاد امارات که یک رسانه تحت حمایت دولت این کشور به شمار می‌رود امروز پیش‌بینی کرد که درصورت رضایت‌بخش نبودن پاسخ قطر به فهرست درخواست‌های عربستان و متحدانش که دو هفته قبل مطرح شد، این کشور ممکن است با انزوای بیشتر و یا اخراج از شورای همکاری خلیج فارس مواجه شود.در ادامه این سرمقاله آمده است: کشورهای حوزه خلیج ممکن است مجبور به آماده‌سازی روانی خود برای داشتن حوزه‌ای بدون قطر باشند. روزنامه عرب‌زبان الریاض نیز در سرمقاله خود نوشت: ما ناسازگاری قطر که بر اصول حق حاکمیت استوار است و در هر واکنش دوحه مطرح می‌شود را درک نمی‌کنیم.روزنامه البیان چاپ دبی نیز در سرمقاله خود نوشت: دوحه ورود به یک تونل تاریک را انتخاب کرد و چهار کشور عرب که مهلت تعیین‌شده را تمدید کردند مثبت عمل کردند، با علم به اینکه آنها با کشوری مواجه هستند که پناهگاه شرارت علیه همسایگان خود است.عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و مصر حدود یک ماه پیش همه روابط دیپلماتیک خود با قطر را لغو کرده و تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کردند. آن‌ها ازجمله خواستار تعطیلی فرستنده تلویزیونی الجزیره و قطع روابط این کشور با ایران هستند.
قطر بااین‌حال با توجه به‌احتمال بمباران یا بسته شدن شبکه تلویزیونی الجزیره درصورت شکست میانجیگری‌های به‌عمل‌آمده به‌منظور حل‌وفصل بحران با کشورهای تحریم کننده درحال بررسی طرح انتقال دفتر مرکزی این شبکه به لندن است. منابع خبری در این خصوص به رأی الیوم گفتند: مقامات قطر بیم آن دارند که شبکه الجزیره در دوحه موردحمله موشکی واقع شده و منهدم شود و در صورت شدت گرفتن تنش و توسل جستن طرف‌های درگیر به گزینه نظامی پخش آن به‌طور کامل متوقف شود.

نظر شما