شناسهٔ خبر: 20152266 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساحل سلامت

روزنامه محلی سیستان و بلوچستان روز یکشنبه 11 تیر96 مطلبی با عنوان «ساحل سلامت» منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

دراین مطلب آمده است: همواره کارشناسان تربیت بدنی تاکید می کنند که ورزش کردن را در برنامه زندگی تان قرار دهید زیرا افرادی که به دنبال حفظ سلامتی خود هستند و از طرفی می خواهند اندام مناسبی داشته باشند بدون شک باید به ورزش روی آورند، چراکه ورزش کمک می کند تا این افراد چربی اضافی را از دست دهند و لاغر شوند، با بیماری های قلبی و عروقی بجنگند و سالم زندگی کنند. به گفته بسیاری از کارشناسان، ورزش و فعالیت های تربیت بدنی، تقویت عضله قلب را به همراه دارد و فعالیت های ورزشی به عنوان اقدامی برای پیشگیری از بروز سکته های قلبی محسوب می شود، همچنین ورزش مداوم راهی برای پیشگیری از بروز بیماری فشار خون است و می تواند میزان تری گلیسیرید خون را به حد متعادل برساند، پس بهتر است به جای خوردن دارو ورزش کنیم.
تاثیرات ورزش های ساده
یکی از کارشناسان ارشد تربیت بدنی می گوید: انجام ورزش های مختلف هر کدام به نوبه خود تاثیر مفیدی بر سیستم بدن دارد اما بسیاری از مردم به دلیل مشغله های مختلف قادر به انجام حرکات تکنیکی و حرفه ای ورزشی نیستند، در این میان برخی از ورزش ها نیز با وجود سادگی تاثیر بسیار خوبی بر سلامتی بدن دارد و با کمک آن نیازی به حضور در کلاس های ورزشی و کار با وسایل ورزشی نیست.
«محمدرضا تیموری» درباره فواید ورزش کردن اظهار می کند: میزان کلسترول خون در اثر تمرینات ورزشی به حد مطلوبی می رسد، به ویژه اگر با رژیم غذایی همراه باشد، ورزش برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و قند خون را تا حد مطمئنی پایین می آورد، با تقویت عضله قلب به وسیله ورزش تعداد ضربان قلب در دقیقه کم می شود و قلب با نیروی بیشتری خون را ارسال می کند، همچنین با انقباض عضلات پا در هنگام ورزش خون راحت تر به قلب باز می گردد و از بروز بیماری واریس در پاها جلوگیری می کند. کسانی که ورزش می کنند درصد بیشتری از دستگاه تنفس خود را به کار می گیرند، افزایش حجم تنفسی در طول شبانه روز موجب دریافت اکسیژن بیشتر و رساندن آن به اندام های بدن می شود، کسی هم که قابلیت دریافت و مصرف اکسیژن را در حد بالا داشته باشد، زود خسته نمی شود و کارایی بیشتری خواهد داشت، همچنین افزایش حجم تنفسی در افرادی که ورزش می کنند موجب کاهش تعداد تنفس آن ها در دقیقه می شود و بر میزان اکسیژن گیری هر بار تنفس می افزاید.
به گفته وی یک ساعت ورزش در طول روز تنها 4 درصد از زمان روز را تشکیل می دهد، بنابراین باید از این مدت زمان به صورت عاقلانه تر استفاده کرد، در صورتی که از 40 دقیقه ورزش به صورت بهینه استفاده شود می توان به همه اهداف قلبی– عروقی و قدرتی خود دست پیدا کرد.
وی ادامه می دهد: همچنین افرادی که در روزهای آخر هفته‌ یک یا دو مرتبه ورزش می‌کنند به اندازه افرادی که در طول هفته‌ به ورزش می پردازند، فایده می برند چراکه بررسی ها بر روی بیش از 60 هزار نفر نشان داده است که ورزش یک یا دو مرتبه در روزهای آخر هفته‌ می تواند به اندازه ورزش در طول هفته‌ از میزان احتمال مرگ بکاهد. بنابراین افرادی که در طول هفته‌ زمان برای ورزش کردن ندارند می توانند در روزهای آخر هفته‌ برای این کار وقت بگذارند.
کاهش خطر مرگ بر اثر بیماری
این کارشناس با بیان این که طبق اعلام سازمان سلامت جهانی برای کاهش مرگ زودرس افراد باید حداقل 150 ‌دقیقه در طول هفته‌ ورزش کنند می افزاید: افرادی که این میزان ورزش می‌کنند، 35 درصد کم تر در معرض خطر مرگ هستند، با انجام این میزان ورزش، مرگ بر اثر بیماری های قلبی– عروقی 41 درصد و مرگ بر اثر سرطان 21درصد کاهش می یابد. وی تصریح می کند: با انجام ورزش در روزهای آخر هفته‌ نیز 30 درصد احتمال مرگ زودرس کاهش می یابد و مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی – عروقی و سرطان به ترتیب 40 و 18 درصد کاهش پیدا می کند.
تیموری می گوید: بهتر است ورزش را با پیاده روی سریع و با شدت متوسط آغاز کرد، به تدریج می توان شدت ورزش را افزایش داد، حتی افرادی که به میزان کمی در طول هفته‌ ورزش می‌کنند 29 درصد کم تر از افرادی که اصلا ورزش نمی‌کنند در معرض مرگ هستند.
وی با اشاره به روش های افزایش آمادگی جسمانی نیز بیان می کند: علاقه مندان به ورزش می توانند با کمک وزن بدن خود نیز ورزش های قدرتی را انجام دهند، به عنوان مثال حرکاتی مانند پلانک و بالا بردن پا می تواند به عضله سازی کمک کند همچنین انجام این ورزش ها نیازی به تجهیزات خاصی ندارد.
به گفته وی همچنین می توان به صورت گروهی با افراد دیگر ورزش کرد که در این باره انجام ورزش هایی مانند بسکتبال و فوتبال می تواند مفید باشد. می توان در پارک یا کوه پیاده روی کرد چراکه این کار سبب افزایش آمادگی جسمانی می شود. مسیرهای کوهپیمایی معمولا سربالایی و سرپایینی دارد و می تواند بدن را به چالش بکشد، ورزشکاران برای این که انگیزه خود را برای ورزش کردن از دست ندهند بهتر است به صورت مداوم یک برنامه ورزشی را تکرار نکنند و حرکات ورزشی متنوع انجام دهند زیرا این کار سبب می شود که بدن به حرکات ورزشی عادت نکند.
برای سالم ماندن باید ورزش کرد
وی اظهار می کند: پیدا کردن زمان برای ورزش کردن برای افرادی که برنامه شلوغی دارند کار آسانی نیست اما برای سالم ماندن باید در روز 30 دقیقه فعالیت داشت، می توان این 30 دقیقه را در جلسات 10 دقیقه ای یا 15 دقیقه ای انجام داد.
تیموری برای کسانی که وقت کافی برای ورزش ندارند به روش هایی اشاره می کند و ادامه می دهد: این افراد می توانند با فرزندان خود به پیاده روی روند، همچنین می توانند به همراه اعضای خانواده‌ خود پیاده روی کنند چراکه این کار سبب می شود که در کنار وقت گذراندن با خانواده‌ و گردش با آن ها ورزش کنند، اگر هوای بیرون خیلی سرد یا خیلی گرم است می توانند در پاساژها یا مراکز خرید به پیاده روی بروند، این افراد اگر با دوستان خود ورزش کنند احساس شادی بیشتری خواهند داشت و انگیزه آن ها برای ورزش افزایش می یابد، آن ها در این مواقع افرادی را پیدا کنند که با آن ها می توانند هر چند یک بار ورزش کنند، همچنین سعی داشته باشند خودروی خود را کمی دورتر از مقصد پارک و پیاده روی کنند، این کار اگر هر روز انجام شود تاثیرگذار خواهد بود.
وی تصریح می کند: این افراد می توانند به جای آسانسور از پله استفاده کنند تا آمادگی جسمانی شان افزایش یابد، هنگام تماشای تلویزیون روی تردمیل راه بروند یا در جا بزنند. این کار فعالیت روزانه شان را افزایش می دهد. هر زمانی که می خواهند مدت طولانی با تلفن صحبت کنند، راه بروند. حتی اگر می‌خواهند با دوستان خود مکالمه‌ای داشته باشند به جای نشستن با هم پیاده‌روی و صحبت کنند.به گفته این کارشناس زندگی مجموعه ای از عادت ها است، همه ما باید سعی داشته باشیم هدف های خود را به عادت های زندگی خود تبدیل کنیم و برای رسیدن به این هدف ها کارهای کوچکی را به عنوان عادت در زندگی خود قرار دهیم.وی می گوید: بعد از ورزش معمولا حس خوبی به انسان دست می دهد، بهتر است هر وقت احساس کردیم نمی خواهیم ورزش کنیم به احساس بعد از ورزش فکر کنیم. همچنین اگر توانایی رفتن به باشگاه را نداریم بیدار شویم و هر حرکتی می توانیم انجام دهیم، این که هر کاری می توانیم انجام دهیم بهتر از این است که هیچ کاری نکنیم.
وی به چند نکته برای افزایش تاثیر ورزش اشاره می کند و می افزاید: نباید بیش از حد ورزش هوازی انجام داد، چراکه ورزش هوازی بیش از حد سبب می شود که کالری زیادی سوزانده شود. بسیاری از افراد وزن کم نمی‌کنند چون برنامه غذایی درستی ندارند. به جای سه وعده غذا پنج وعده غذای کوچک‌تر در طول روز سبب می شود ترتیب سوخت و ساز بدن افزایش یابد. همچنین باید برای به نتیجه رسیدن ورزش‌های استقامتی عضلات را خسته کنیم. خستگی بزرگ‌ترین دشمن بدن است، باید سعی داشته باشیم با آن مقابله کنیم، انگیزه بسیار مهم است، می‌توان با رفتن به سونا و شنا کردن نیز انگیزه خود را افزایش داد، با خوردن مایعات سوخت و ساز بدن تا 24 درصد افزایش می‌یابد بنابراین مصرف مایعات برای افرادی که ورزش می کنند بسیار مهم است.
8006 **6081 دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*

نظر شما