شناسهٔ خبر: 20125272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

پیشرفت در پسرفت

صاحب‌خبر -

منوچهر صدری*

یک: در سال های ابتدایی شروع به کار پالایش سایت های اینترنتی، به واسطه اولویت موضوع، پایگاه های غیراخلاقی و معاند در راس فهرست فیلترینگ قرار گرفتند. عملکرد متولیان و مسوولان در این رابطه قابل ستایش و سریع بود، چرا که اهمیت مساله و حدود آن برای عمده کاربران و اهالی اینترنت واضح و قابل درک بود.
دو: فرآیند فیلترینگ آثار سوء آزاردهنده ای هم داشت. آثار سوء فیلترینگ در سالیان گذشته، عمدتاً ناظر به فیلتر شدن سایت های کاربردی و مفیدی بود که فیلتر شدن آن ها فقط دردسر اهالی اینترنت را برای دور زدن فیلتر بیشتر می کرد. در آن دوره عمدتاً این مشکلات ناشی از بی اطلاعی مسوولان فیلترینگ بود. ناراحت کننده است، اما در دوره ای  Mysql.com نیز به دلایل کاملاً فنی و عدم شناخت متولیان از فضای اینترنت، فیلتر شد که البته خوشبختانه 
موضوع حل شد. 
سه: در دو سال اخیر آثار سوء فیلترینگ عمدتاً به سمت سایت های داخلی متمرکز شده است. یعنی در بین 7 بخش تعیین شده برای مصادیق محتوای مجرمانه، متاسفانه حوزه کاری کمیته به مفهوم پلمب کسب وکارها در فضای آنلاین توسعه پیدا کرده است. فارغ از اینکه آثار سوء فیلترینگ بر کسب وکارها در فضای آنلاین، آن هم در کوران رقابت تا چه حدی می تواند آثار مخرب روی کسب وکارها داشته باشد، ابداً عزیزان کمیته فیلترینگ برای شان این موضوعات از اهمیت خاصی برخوردار نیست. فیلترینگ آثار مستقیم بسیار زیادی بر حجم ورودی های سایت ها از موتورهای جستجو، تحمیل هزینه های ثابت ماهانه به کسب وکارها و زیان ده شدن سریع کسب وکارها در بازه زمانی فیلتر دارد.
چهار: راه حل مقابله با هر مشکلی در مورد کسب وکارها فیلتر کردن نیست. شاید توضیح این مساله برای متولیان فیلتر آسان نباشد، اما فیلتر کردن از «دم دستی ترین» و شاید به زعم خود متولیان بهترین راه هایی بوده که توسط ایشان اعمال شده است. این مساله در آینده اگر به همین شکل ادامه پیدا کند غم انگیزتر هم خواهد شد.
پنج: پروسه فیلتر و رفع فیلتر در مورد چند سایت به صورت معکوس عمل کرد و گویی منجر به محبوبیت بیشتر این سایت ها شد. اما علت چه بود؟ متاسفانه فیلتر با اعمال نفوذ هر ارگان صاحب نفوذی طی سالیان اخیر روی داده است. برای مثال بخش عمده ای از فیلترها در حوزه رسانه در یک سال اخیر با اعمال نفوذ صداوسیما اتفاق افتاده است (جدا از اینکه صداوسیما به صورت قانونی نیز پی گیر موضوع حقوق معنوی محتوای خود است). بعد از پروسه رفع فیلتر، معمولاً مخاطبان واکنش های مثبتی به سایت مورد نظر نشان داده اند. این موضوع من را یاد دورانی می اندازد که برخی فیلم ها به دلیل عدم دریافت مجوز نمایش، نزد مخاطبان خود محبوب تر می شدند و بعد از نمایش معمولاً فروش خوبی را تجربه می کردند. این اتفاقات معمولاً نشان از یک ناکارآمدی در فرآیند ممیزی دارد.
شش: مع الاسف، دلایل فیلتر و توضیحاتی که با مراجعه به کمیته خواهید شنید، گاهی به قدری طنزگونه و در عین حال دردناک است که فقط باید طلب صبر از خدا کرد. امیدوارم کارتان به کمیته نکشد. به واسطه فضای قضایی حاکم، در کمیته از ارائه توضیحات شفاف خودداری می شود. از ارائه اسامی افرادی که با شما در ارتباط هستند خودداری می شود و مرتباً از شما خواسته می شود که آنجا را ترک کنید و از طریق سایت پی گیر باشید تا فلان تعداد عضو رای بدهند و شاید رفع فیلتر انجام گیرد. بگذریم از این که باز مرور خاطراتم نشان می دهد که رفع فیلتر در گذشته طی یکی دو ساعت هم بدون تایید آن تعداد عضو شدنی بوده است، گویی اصلا تعداد عضوی در کار نبود و یک اپراتور هم می توانست در این رابطه تصمیم بگیرد! بخشی از همکارانی که سایت آن ها قبلا فیلتر شده است، بعد از ماه ها حتی هنوز هم به وضوح نمی دانند که چرا و به استناد چه موضوعی این اتفاق برای آن ها افتاده است و آیا ممکن است مجدداً این اتفاق برای شان روی دهد یا خیر.
هفت: کارگروه 13 عضو دارد که تنها 2 عضو آن مستقیماً با موضوع فناوری اطلاعات سر و کار دارند. نهادهای صنفی در این رابطه معمولاً هیچ کاری از دست شان برنیامده است و البته هنوز هم برنمی آید، در حالی که موضوع کاملاً صنفی است. معمولاً در زمان وقوع فیلترینگ همه نقش ناظر این رویدادها را دارند و با عبارات مبهم در تلاش اند برای رفع فیلتر. امیدوارم در این رابطه نهادهای صنفی و فعال در حوزه فناوری اطلاعات، اقدامات جدی تری انجام دهند و حداقل یک همکاری یا ارتباط رسمی هر چند جزئی با متولیان فیلتر کشور برای جریان شفاف اطلاعات وجود 
داشته باشد.
باید درک کرد که گفتمان کسب وکارهای آنلاین کشور، فضای قضایی، جوابگو نبودن، شفاف نبودن، نگاه دستوری از بالا به پایین، تعهدنامه های کلی، تطویل فرآیند رفع فیلتر و ابهام و ترس نیست. مسائل صنفی را باید صنفی حل و فصل کرد. باید به آثار مخرب فیلترینگ روی کسب وکارها آگاه تر شد و فیلترینگ آخرین کاری باشد که در مورد یک خبرگزاری، سایت محتوایی یا کسب وکار آنلاین داخلی انجام می دهیم. باید کسب وکارها را حمایت کرد، با آن ها با نهایت احترام و حداکثر شفافیت صحبت کرد و مرتباً امید به رشد و توسعه را در آن ها تقویت کرد تا تجربه های ناراحت کننده و نامطلوب تکرار نشوند، که مرور هر کدام ممکن است فعالان فناوری اطلاعات را از فعالیت در اکوسیستم کسب وکارهای آنلاین کشور
 ناامید کند.
* مدیر توسعه کسب و کار پیک برتر

نظر شما