شناسهٔ خبر: 2012285 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» از مهم‌ترین رویدادهای صحن علنی مجلس در روزی که گذشت گزارش می‌دهد

کامیابی تا ناکامی در مجلس

صاحب‌خبر - گروه پارلمان: مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسه‌ای غیرعلنی میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت و همکاران او در این وزارتخانه بود و رضا رحمانی در این جلسه توضیحاتی درباره وضعیت صنایع و کالاهای اساسی و چگونگی توزیع آنها پرداخت. علی لاریجانی، رئیس مجلس درباره این نشست غیرعلنی گفت که در این نشست به ابعاد مختلف با موضوع صنعت و صنایع معدنی و شرایطی که سرمایه‌گذاران بتوانند با شرایطی قابل پیش‌بینی در آن کار کنند تاکید شد. همچنین نحوه سامان‌مندی توزیع کالاهای اساسی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کمیسیون صنایع مجلس این موضوعات را پیگیری کند.
نمایندگان مجلس، صبح روز گذشته همچنین بررسی گزارش معاونت نظارت مجلس در‌مورد اقدامات نظارتی مجلس در اجلاسیه سوم دوره دهم را در دستور کار خود قرار دادند. بنابراین غلامرضا اسداللهی، معاونت نظارت مجلس گزارش خود را در این باره در صحن علنی قرائت کرد که طبق این گزارش ۸۶۵ تقاضای سوال از وزرا در این اجلاسیه به هیئت رئیسه داده شده است که بیشترین سوال مربوط به وزیر نیرو با ۱۰۹ سوال است.
در بخشی از این گزارش آمده است: «در سال سوم کاری مجلس دهم ۸۶۵ تقاضای سوال از وزرا به هیئت رئیسه داده شد که ۳۷ درصد سوالات در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد. ۷۰ سوال به دلیل اقناع نشدن سوال‌کنندگان به هیئت رئیسه برای رسیدگی در صحن ارسال شد که ۵۹ سوال ملی و ۱۱ سوال منطقه‌ای بوده است.»
اسداللهی در ادامه تاکید کرد: «کمیسیون کشاورزی ۱۲۴ سوال و کمیسیون برنامه با ۵ سوال بیشترین و کمترین تعداد سوالات را بررسی کرده‌اند. همچنین 56 سوال در دوره سوم مجلس دهم در صحن مجلس مطرح شد که در ۱۰ مورد مجلس آن را قانع کننده ندانست. بیشترین تعداد سوالات هم از وزرای نفت و خارجه بوده که از هر‌کدام ۱۰ سوال مطرح شده است.»
معاونت نظارت مجلس در ادامه گفت: «در اجلاسیه سوم دوره دهم ۵ سوال از رئیس جمهوری مطرح شد که در جلسه علنی ۶ شهریور ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان تنها در یک فقره از سوالات با موضوع استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند و در ۴ فقره سوال دیگر قانع نشدند.» او درباره میزان تحقیق و تفحص‌ها هم گفت: «71 تقاضای تحقیق و تفحص در سال سوم مجلس دهم ارائه شد که از ۶۱ تقاضای ارجاعی به کمیسیون‌های تخصصی ۱۰ تفحص تصویب و به هیئت رئیسه داده شد، ۵ پرونده مطرح شد و ۷ فقره به تصویب نمایندگان رسید. همچنین فرآیند اجرایی سه پرونده انجام شد و ۴ پرونده در مرحله انتخاب اعضا است.»
ملت آمریکا گرفتار باند سیاسی بی‌آبرویی شده‌اند
گفتنی است جلسه روز گذشته مجلس همچون روزهای دیگر ناطقانی داشت و در راس آنها، لاریجانی در نطق پیش از دستور خود درباره اظهارات اخیر پمپئو درباره استفاده از دیپلماسی نکاتی را مطرح کرد و گفت: «‌ملت آمریکا گرفتار باند سیاسی بی‌آبرویی شده‌اند که پس و پیش حرف‌های خود را محاسبه نمی‌کنند.» رئیس مجلس سخنان رهبری انقلاب را در دیدار با نخست وزیر ژاپن هوشمندانه دانست و گفت: «ایشان با دقت تمام و استدلال متین، منطق ملت ایران را در مقابل ستم هیولای استعمار آمریکا، بیان کردند. بنابراین مجلس شورای اسلامی بیانات مهم و دقیق و شجاعانه رهبر معظم را قدر می‌نهد و حمایت می‌کند و باید همه بخش‌های کشور بر اساس همین صراط استوار باشد.»
حمله مشکوک به نفتکش‌ها در دریای عمان مکمل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است
لاریجانی همچنین با اشاره به اقدامات مشکوک در دریای عمان علیه نفتکش‌ها‌ بیان کرد: «‌به نظرم این اقدامات مکمل تحریم‌های اقتصادی است به جهت آنکه از تحریم‌ها طَرفی نبستند مخصوصا با توجه به سوابق تاریخی آمریکا در این زمینه که در جنگ جهانی، آمریکایی‌ها کشتی‌های خود را در نزدیکی‌های ژاپن مورد هدف قرار دادند تا توجیه لازم برای خصومت را فراهم کنند.»
پس از آن احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس هم در نطق میان دستور خود بیان کرد: «اکنون لایحه انتخابات هر‌چند دیرهنگام، به مجلس تقدیم شده است، از همه همکاران و اعضای شورای نگهبان درخواست می‌کنم قانون انتخابات را اصلاح کنند و شجاعانه نظام حزبی و تناسبی را بر مدیریت کشور حاکم کنند تا دولت‌ها و مجالس و همه ارکان حکومت به جای فرافکنی پاسخگو شوند.» عضو فراکسیون امید مجلس افزود: «در حالی که نقدهای جدی بر فرآیند انتخابات وجود داشت، بسیاری از منتقدان با وجود محدودیت‌های فراقانونی مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند. اینک در آستانه انتخابات یازدهم مجلس، در کنار کامیابی‌ها با ناکامی‌هایی نیز روبه‌رو هستیم که به بحران تبدیل شده‌اند و باید مدیریت شود. مجلس در کجای این بحران قرار گرفته است؟»
او با اشاره به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تصریح کرد: «فساد، تبعیض و اختلاف شدید طبقاتی و افزایش لشکر بیکاران موجب بروز آسیب‌های اجتماعی شده که روند آن رو به افزایش است اما چه کسی پاسخگو است؟ کاهش اعتماد مردم به گروه‌های مرجع، کاهش شدید ارزش پول ملی، گرانی سرسام‌آور مسکن، مواد غذایی، پوشاک و سایر مایحتاج عمومی را چگونه باید مدیریت کرد؟ مردم به رفتار کارکنان دولتی و دستگاه‌های حکومتی انتقاد جدی دارند و شهروندان به جای تکریم، تحقیر می‌شوند. افول اخلاق در جامعه به ویژه در روش و منش مسئولان جای نگرانی دارد.» نماینده مردم تهران در خانه ملت خطاب به مسئولان گفت: «بسیاری از کارگران، کارفرمایان، کشاورزان، پیشه‌وران، علما و دانشگاهیان منتقد وضع موجود هستند اما عوامل این نارضایتی‌ها را کجا باید جستجو کرد؟ آری، این همه مشکلات در کنار تحریم ظالمانه دولت یاغی ایالات متحده عرصه را بر مردم شریف و مقاوم ایران تنگ کرده است. مردم می‌دانند که درصد بالایی از این مشکلات معلول رفتار ظالمانه دشمنان خارجی به ویژه آمریکا است اما آیا احتکار، اختلاس، رشوه‌خواری، رانت، تبعیض و بی‌عدالتی و برخورد سلیقه‌ای در اجرای قانون هم معلول تحریم دشمنان است؟ راستی پاسخ این پرسش‌ها و راه‌حل اساسی این مشکلات چیست؟»
عمده مفاسد معلول بداخلاقی و ناکارآمدی در عرصه سیاست است
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: «به نظر می‌رسد عمده مفاسد و مشکلات معلول بداخلاقی و ناکارآمدی در عرصه قدرت و سیاست است بنابراین برای خروج از بحران‌های پیش‌رو همگان را به اصلاح قانون انتخابات در چارچوب قانون اساسی دعوت می‌کنم. عیب بزرگ نظام انتخابات کشور در مکانیزم غیرحزبی آن نهفته است. رئیس‌جمهوری و نمایندگان از یک جناح رای می‌گیرند ولی با جناح دیگر فالوده می‌خورند. دولت‌ها و مجالس در پایان دوره خود به جای پاسخگویی طلبکار می‌شوند. این همه، معلول نظام معیوب انتخابات است.»
هادی قوامی هم در نطق میان دستور روز یکشنبه خود از رئیس‌جمهوری خواست تا قبل از سفر به استان خراسان شمالی مقدمات اجرایی شدن مصوبات سفر سال 1394 را به وجود آورد تا در سفر مجددش به استان، مصوبه بر زمین مانده‌ای وجود نداشته باشد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس با اشاره به نقش وزارت آموزش و پرورش در تشکیل سرمایه اجتماعی، گفت: «نقش وزارت آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کم‌نظیر است. امیدوارم مجلس و دولت بودجه آموزش و پرورش را هزینه جاری ندانند بلکه مهم‌تر از تملک دارایی‌های سرمایه بدانند تا زمینه تولید و کار ناب فراهم شود و وزیری توانمند کار را دنبال کند.»
عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کسری بودجه دولت را 100 هزار میلیارد تومان مورد اشاره قرار داد و خواستار اصلاحات ساختاری بودجه دولت شد.
بانک مرکزی باید هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل بازار متشکل ارزی اقدام کند
علی اسماعیلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم دیگر ناطق روز یکشنبه مجلس بود که با تذکر به بانک مرکزی خواستار سرعت بخشیدن نسبت به تشکیل بازار متشکل ارزی و جلوگیری از هدررفت منابع ملی شد.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس افزود: «برای برون‌رفت از این شرایط حساس کشور لازم است هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دستگاه‌های اجرایی همچون جبران خدمات کارکنان و رفاه اجتماعی متناسب با نرخ تورم افزایش یابد و برای سایر هزینه‌ها با توجه به لزوم کاهش حجم هزینه‌های دولت و اعمال صرفه‌جویی نسبت به تعدیل آنها اقدام شود.» این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه «دولت باید موظف شود که به وظایف حاکمیتی خود بپردازد و از تصدی‌گری دوری کند»، تاکید کرد: «کار تجارت و بازرگانی باید به مردم و نمایندگان آنها در اتاق‌ها واگذار شود.»
وضعیت گزارش سقوط هواپیمای تهران – یاسوج تعیین تکلیف شود
گفتنی است در ادامه جلسه علنی روز گذشته مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده اصولگرای مردم شاهین‌شهر در مجلس با انتقاد از عدم تعیین تکلیف گزارش سقوط هواپیمای تهران – یاسوج در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: «‌این حق مردم و نمایندگان است که بدانند چه کسانی مقصر بودند و چرا نمی‌گذارند شفاف‌سازی شود.»
او با یادآوری گزارش کمیسیون عمران درمورد سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اظهار کرد: «حدود یک سال و نیم پیش این اتفاق رخ داده اما گزارش هنوز منتشر نشده، این حق مردم و نمایندگان است که بدانند چه کسانی مقصر بودند و چرا نمی‌گذارند شفاف‌سازی شود و چه کسانی این وسط اجازه نمی‌دهند؟ وضعیت باید روشن شود. آیا هیئت رئیسه دخیل است یا دیگران؟ در حالی که گزارش کمیسیون عمران تهیه شده اما ماه‌ها است که منتشر نشده است. با وجود اینکه دو هزار کارمند در مجلس داریم پیگیری لازم در مورد تذکرات به درستی انجام نمی‌شود.»
لازم به ذکر است که نمایندگان مجلس روز گذشته پس از اتمام صحن علنی، در کمیسیون‌ها انتخابات هیئت رئیسه برای سال چهارم مجلس دهم را برگزار کردند که البته برخی کمیسیون ها از جمله امنیت ملی، باز هم انتخابات خود را به هفته آینده موکول کرد.

نظر شما