شناسهٔ خبر: 20115167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هدف آمریکا تاثیرگذاری روانی بر کشورها برای انصراف از همکاری با ایران

رییس مجلس تصریح کرد: قبول دارم مسایلی که در آمریکا می گذرد می تواند تاثیر روانی داشته باشد و شاید هدف گذاری آنان در سنا پیگیری طرحی باشد که روی اعصاب و روان کشورهای دیگر کار کنند تا از همکاری با ایران منصرف شوند.

صاحب‌خبر -
هدف آمریکا تاثیرگذاری روانی بر کشورها برای انصراف از همکاری با ایرانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی لاریجانی پس از بازگشت از سفر کره جنوبی در فرودگاه مهرآباد افزود: شاید هم هدف آمریکایی ها این است که کشورهای دیگر از همکاری با کشور ما بترسند و احتیاط کنند؛ حداقلش این است.

وی افزود: شاید هم این اقدامات از روی رقابت های تجاری باشد به ویژه آنکه هیات حاکمه آمریکا جنسشان به تجار شبیه تر است تا سیاستمداران و از این نظر گاهی برای طرد رقبایشان از این کارها می کنند.

لاریجانی اضافه کرد: تا حدی هم این موضوع ناشی از لفاظی است یعنی قوانینی که پیگیری می کنند ماده قوی که در آن حرف جدیدی داشته باشد زیاد نیست ؛ نه اینکه نیست بلکه بسیاری از آن تکراری است و مسایل قبلی هم از این سنخ بود.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر این اساس باید توجه داشت که آنان در پی هدف دیگری در این امور هستند به عنوان نمونه فرض کنید که در همین مصوبه آمده است که برخی مقامات نظامی کشورمان مانند سپاه پاسداران یا نهادهای دیگر را تحریم و اموالشان را در آمریکا مصادره می کنند در حالیکه قبلا هم این را داشتند.

وی در ادامه به طرح این پرسش پرداخت که مثلا چه حادثه ای رخ داده است و این مقامهای نظامی کشورمان چه اموالی در آمریکا دارند که بخواهند آن را مصادره کنند.

لاریجانی گفت: لفاظی در این مصوبه زیاد است باید به این موضوع توجه کرد در حالیکه گاهی در رسانه ها طوری مطرح می شود گویی بهمنی از مسایل تحریمی سقوط می کند.

وی افزود: این درحالی است که وقتی متن مصوبه را خوب مطالعه کنید بخشی از بندهایش مطلب جدید دارد اما بسیاری از آن لفاظی یا از جنس مواردی است که خاصیتی ندارد و بیشتر آن را ادبیات سازی کرده اند.

لاریجانی با تکرار توصیه به رسانه ها برای تبیین این مصوبه تصریح کرد: البته قبول دارم که برخی از بندهایش حتی مخالف برجام هم هست و ما در سفر به کره جنوبی هم به برخی دوستانمان ذکر کردیم که مطابق کدام بخش برجام است.

رییس مجلس شورای اسلامی  افزود: ولی از همین ادبیات است که به لفاظی شباهت دارد.

وی تاکید کرد: حتما در ایران به این موضوع توجه می شود و ما هم در هیات نظارت بر برجام به دقت در حال بررسی آن هستیم و مابه ازاهایی برای آن در نظر می گیریم و در مجلس هم طرحی برای آن آماده می شود که به زودی ارایه خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمینه نسبتاً خوبی برای همکاری با کره جنوبی در کشورمان وجود دارد؛ برخی مشکلاتشان رفع شده و برخی هم در حال رفع شدن است. 

لاریجانی افزود: سهم قابل توجهی از مراودات تجاری ما با کره جنوبی است و آنان از ظرفیت های خوبی برخوردار هستند و از گذشته نیز در برخی طرح ها با ما همکاری داشتند. 

وی گفت: با نخست وزیر و رئیس مجلس کره جنوبی به تفصیل درباره همکاری هایی که امکانش در ایران هست و رفع برخی موانع گفتگو کردیم که خوشبختانه گام های خوبی هم در این فاصله برداشته شده بود بویژه در زمینه همکاری های بانکی گام های رو به پیش برداشته شده است. 

لاریجانی همچنین با اشاره به دیدارش با رؤسای شرکت های مهم کره جنوبی افزود: البته برخی از این شرکت ها در ایران فعال بودند یا علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه های نفت و گاز، نیروگاه و دیگر حوزه ها هستند که در جلسه با آنان دیدگاه هایشان را مطرح کردند. 

وی گفت: در مجموع استنباطم این است که آنان برای فعالیت اقتصادی در ایران علاقه بسیار جدی دارند. 

رئیس مجلس افزود: در این نشست تصنعی در رؤسای شرکت های مهم تجاری کره ندیدم که بخواهند تعارف کنند زیرا ظرفیت های کشورمان را دقیق می شناختند و بخشی از مقدمات کارها را نیز طی کرده بودند البته گره هایی داشتند که با مقامات کره هم در این خصوص صحبت شد. 

لاریجانی گفت: مقامات کشورهای دیگر نیز که با آنان صحبت کردیم فضای موجود را فضای خوبی برای همکاری با ایران می دانستند. 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دستور کار دیگرش از سفر به کره جنوبی برای حضور در دومین نشست بین المجالس اوراسیا افزود: نشست نخست بین المجالس اوراسیا در روسیه بود البته در نشست دوم تعداد بیشتری از رؤسای مجالس شرکت کرده بودند و برخی از رؤسای اروپایی نیز حضور داشتند. 

لاریجانی گفت: طبعاً تلاش می شد که این نهاد به مرور شکل بگیرد و با توجه به شرایط آتی آسیا و مختصاتی که اروپا دارد اگر تحرکی در این زمینه باشد برای آینده کشورهایی که در منطقه آسیا هستند می تواند پشتوانه ای از نظر توسعه باشد. 

وی افزود: محورهای این نشست نیز همکاری های اقتصادی، علمی، فرهنگی و فنآورانه بود؛ علی القاعده در زمینه سیاسی و امنیتی هم می توان از ظرفیت های بین المجالس اوراسیا استفاده کرد اما تمرکزش تلاش برای توسعه اقتصادی است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست رؤسای مجالس کشورهای مختلف دیدگاه هایشان را بیان کردند و از این فرصت برای گفتگو با رؤسای کشورهایی که در حوزه اقتصادی همکاری داریم استفاده کردیم و همچنین درباره برخی مسائل امنیتی منطقه با آنان مشورت شد. 

لاریجانی افزود: در این سفر با رؤسای مجالس جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان، چک، روسیه، فیلیپین و برخی دیگر از کشورها دیدار کردیم و در زمینه همکاری های اقتصادی با هر یک از آنان به اقتضای شرایطشان و امکاناتی که در ایران وجود دارد توضیح داده شد. 


نظر شما