شناسهٔ خبر: 20115165 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

بسته خبری «تابناک»؛

خبر نماینده ولی فقیه در سپاه قدس از سرنوشت البغدادی/واکنش یاشار سلطانی به ادعای قالیباف/شناسایی و احضار حاشیه سازان نماز عید فطر

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: خبری جدید درباره سعید مرتضوی/واکنش ظریف به تیتر ژنرال‌های مردد یک روزنامه/جناح شکست خورده، کافه را به هم می ریزد!//کنایه معاون روحانی به احمدی‌نژاد/ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.

صاحب‌خبر -

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید. 

واکنش ظریف به تیتر ژنرال‌های مردد یک روزنامه

محمدجواد ظريف به هنگام ورود به فرودگاه شارل دو گل در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري صدا و سيما در پاريس گف: من بعيد مي دانم که هنوز دکتر روحاني وارد اين مرحله از کار شده باشد و بايد صبر کنيم که رئيس جمهور تصميم بگيرد. وي در پاسخ به اينکه خودتان نظرتان چيست؟ آيا مي خواهيد از دولت خارج شويد افزود: من حتما تا وقتي رئيس جمهور تصميم نگيرد، اظهار نظري نمي کنم. آقاي رئيس جمهور بايد بر اساس آنچه خودشان مصحلحت مي داند اين تصميم را بگيرد. وزير امور خارجه که بر اثر فشار کاري کمي هم کسالت داشت، افزود: من اميدوارم که رئيس جمهور بهترين افراد را انتخاب کند.

پیگیر کننده های پرونده تحصیلی فریدون سکوت کرده اند

ابطحی عضو کمیته پیگیری پرونده تحصیلی حسین فریدون گفت: آقای قمی رئیس کمیته طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که 18 خرداد ماه نتیجه این پرونده را اعلام می‌کند اما تاکنون سکوت کرده است. ما این موضوع را از طریق زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم پیگیری کردیم اما مشخص نیست چرا کمیته پیگیری پرونده فریدون هیچ گزارشی نمی‌دهد. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.

جناح شکست خورده، کافه را به هم می ریزد!

حمیدرضا جلایی پور در روزنامه شرق نوشت: انتخابات در کشور برگزار شده است، اما یک گروه خاص، نتایج آن را برنمی‌تابد؛ گروهی که در انتخابات همه‌کار کرد و حرف‌هایی زد که اپوزیسیون نظام هم نمی‌زند، حالا که نتیجه نگرفته مرتب کافه را به‌هم می‌ریزد. در جریان انتخابات ما شاهد یک پوپولیسم افسارگسیخته از سوی این مانع‌تراشان بودیم. گفتند ٢٥٠‌هزار تومان یارانه می‌دهیم، کارانه می‌دهیم، به ١٦‌میلیون حاشیه‌نشین سند ملکی می‌دهیم، دارایی اقتصادی را دو برابر می‌کنیم و مردم‌انگیزانه‌ترین حرف‌هایی که احمدی‌نژاد هم نزد را زدند. همان نیرویی که برای حل مشکلات مروج پوپولیسم شده بود، حالا روی دنده دیگری افتاده و فریاد می‌زند بیایید در مملکت بی‌دینی رایج شده است. رأی مردم را تبدیل به رأی حرام و حلال کردند. اصل مسأله را در نظر بگیرید. کجای جهان این‌گونه عمل می‌شود که امکانات عمومی را در اختیار نیرویی قرار دهند و به شکل متناوب تحت نام‌های مختلف، در روند منطقی اداره کشور و توسعه کارشکنی کنند و امکانات دولت پنهان را در اختیار داشته باشند. تا وقتی جلو این نیرو گرفته نشود مشکلات باقی است.

افشای سند اختلاف محمد منتظری با شهید بهشتی

سایت خبر آنلاین از قول محمد حسن اصغرنیا، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و از بازماندگان انفجار ۷ تیر ۱۳۶۰یکی از اسناد مربوط به اختلاف محمد منتظری و شهید بهشتی را منتشر کرده است. اصغرنیا گفته است: محمد منتظری با دکتر بهشتی مشکلی پیدا کرده بود. او با معمر قذافی رفیق بود. قذافی به او گفته بود که جشن تولدم است و تو می‌توانی دو تا هواپیما از ایران میهمان بیاوری. محمد منتظری هم فرودگاه را بست و دو هواپیما را پر کرد. سیدمحمد خامنه ای،‌ جلال الدین فارسی از جمله افراد بودند. مهندس بازرگان به دکتر بهشتی زنگ زد و از این کار گلایه کرد. دکتر بهشتی خودش به محمد منتظری زنگ زد و گفت محمد جان در کشور قانون هست و این کار را نکن. در آن زمان نقاری بین محمد منتظری و دکتر بهشتی پیش آمد. محمد منتظری هم در روزنامه ای به نام «ندای مستضعفین» لقب بدی به شهید بهشتی داد و نوشت: دکتر بهشتی "راس پوتین" ایران است. "راسپوتین" یک روحانی بدنام روسی بود. یک روزی شهید بهشتی می‌خواست از دفترش در طبقه سوم دادگستری در دیوان عالی کشور خارج شود که دید محمد منتظری هم از آن سمت می‌آید. دکتر بهشتی او را با عبارت «محمد جان» صدا زد و جلو رفت و او را بغل کرد. این دیدار باعث شد که محمد منتظری شب به دفتر حزب بیاید، همان شب هفتم تیر که او هم شهید شد.

شهرداری تهران گزینه های زن هم دارد

ناهید خداکرمی، منتخب شورای شهر تهران گفت: برای گزينه شهردار تهران قطعا كانديداهای زن هم داريم. با بررسی‌های انجام شده ۷ نفر از مدیران زن معیارهای شورای پنجم برای شهردار شدن را دارند. جماران این خبر را منتشر کرد.

نظر عارف درباره سند ۲۰۳۰

رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: شورای انقلاب فرهنگی سند ۲۰۳۰ را از دستور کار خارج کرده است چراکه ما سند کاملتر و جامع تری به نام سند تحول در اختیار داریم اما در عین حال هر وقت هر سندی حرف خوبی داشته باشد به آن توجه می کنیم. ما هیچ وقت اجازه ندادیم کسی در مسائل داخلی ما دخالت کند و این موضوع هم بارها مطرح شده که آزمایش های موشکی ما نقض برجام نیست و به تعهد خودمان پایبند هستیم و در تقویت بنیه دفاعی خود از تمام توانمندی های داخلی استفاده می‌کنیم.

انتقاد قالیباف از منتقدان مداح عید فطر 

قالیباف، شهردار تهران نوشت: همان‌قدر که اهانت به آقای رئیس‌جمهور در روز قدس اسباب تاسف و قطعا محکوم است، تلاش برای ساکت کردن صدای منتقدان هم نادرست است. کسانی که آن تخريب و این نقد را مانند هم می‌دانند، در واقع به دنبال «ساکت کردن همه مخالفان» هستند؛ آنان که همیشه دم از «تساهل»، «زنده باد مخالف من»، «آزادی بیان» و «تحمل نقد» می‌زنند ولی در عمل، با فشار رسانه‌ای، ساکت کردن منتقدان را در دستور کار دارند. برای تحقق مطالبات مردمی، باید نقد را به گونه‌ای و از تریبون‌هایی مطرح كرد که امکان «حاشیه‌پردازی» و فرار از پاسخگویی فراهم نشود و از سوی ديگر بايد بدون توجه به مظلوم‌نمایی و فرافکنی آن عده از مسوولان، مطالبه‌گری را به جد دنبال کرد. دیوار «هوچی‌گری» کشیدن بین مطالبات مردمی و وظایف مسئولان، اقدام ناصوابی است و دودش به چشم ملت مظلوم خواهد رفت.

هشدار معاون سیاسی سپاه به آمریکایی‌ها

سردار سنائی راد با اشاره به توطئه‌های مختلف دشمنان علیه انقلاب به جریان نفوذ اشاره کرد و گفت: دشمن امروز از طریق نفوذ در طبقات مختلف و ازجمله در بین مردم، نخبگان و مسئولان قصد دارد نقشه‌های خود را عملی کند که باید مواظب این جریان بود.وی با بیان اینکه باید هوشیار بود و اجازه نفوذ دشمن را نداد، خاطرنشان کرد: دشمن از طریق تغییر باور قصد نفوذ در بین توده مردم را دارد و باید با هشیاری این توطئه را خنثی کرد و اجازه نداد دشمن اهداف خود را عملی کند.معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به حادثه تروریستی اخیر ایران و پس از آن شلیک موشک‌های ایران به قلب داعش گفت: ایران با این اقدام خود به دشمنان و آمریکا نشان داد که بر سر مصالح ملی با احدی شوخی ندارد.

توهین‌کنندگان به روحانی شناسایی شدند

معاون امنیتی استاندار تهران گفت: افراد مرتبط با مسأله توهین به رئیس جمهور احضار شدند همچنین کلیه این اقدامات با ابلاغ رسمی دادستان تهران و قوه قضاییه صورت میگیرد. محسن همدانی درباره شناسایی توهین‌کنندگان به رئیس جمهور در روز قدس اظهار داشت: توهین‌کنندگان به رئیس جمهور به صورت کلی شناسایی شدند و این موضوع در حال بررسی است.  بسیاری از مسئولان بصورت مستقیم و غیرمستقیم خواستار برخورد با توهین کنندگان به رئیس جمهور شدند همچنین مردم نیز از این موضوع ناراضی هستند و از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انتظار برخورد دارند. همدانی یادآور شد: برای آنکه در این مورد به کسی ظلم نشود، بررسی‌های به عمل آمده در اختیار وزارت اطلاعات قرار داده شد تا با جدیت بیشتری این موضوع پیگیری شود. مجموعه اسناد و مدارک لازم بخوبی گردآوری شده و تعدادی از افراد مرتبط با این مسئله احضار شدند همچنین کلیه این اقدامات با ابلاغ رسمی دادستان تهران و قوه قضاییه صورت میگیرد.وی گفت:افرادی که احضار شدند اظهارات خود را بیان کردند همچنین برخی آنها به دفاع و برخی به انکار پرداختند به هر حال باید بررسی‌ها بصورت دقیق انجام بگیرد. قرار نبود در این مورد کسی بازداشت شود لذا تلاش کردیم در فضایی مناسب این موضوع را بررسی کنیم نهایتا زمانی هم که پرونده تکمیل شد به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود تا برخورد لازم از سوی این قوه صورت بگیرد.معاون امنیتی استاندار تهران بیان داشت: درباره پرونده توهین کنندکان به رئیس جمهور 25 تن شناسایی شدند اما کسی بازداشت نشده است.

کنایه معاون روحانی به احمدی‌نژاد

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: توافق برجام تصمیم کل حاکمیت بود و با حمایت رهبر معظم انقلاب به سرانجام رسید.حسینعلی امیری روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شیروان در خراسان شمالی اظهار کرد: توافق برجام تصمیم کل حاکمیت بود و با حمایت رهبر معظم انقلاب و حمایت مجلس و تدبیر دکتر روحانی و تیم مذاکره به نتیجه رسید. وی با اشاره به تاثیر تحریم ها در بخش های مختلف کشور افزود: آن که می گفت قطعنامه ها کاغذپاره است، حرف بی اساسی مطرح می کرد. امیری تصریح کرد: پیامد آن قطعنامه ها تحریم نفت و بیمه و تجارت ما بود و متاثر از قطعنامه ها، ایران هراسی در دنیا شکل گرفته بود و شاهد رواج فساد به بهانه دور زدن تحریم در آن دوران بودیم.وی گفت: در آن دوران، ایران و ایرانی عزت نداشت و مرگ های خاموش ناشی از تبعات تحریم ها از آسیب های آن دوران بود.معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد: برای رسیدن به توسعه و برای تحقق عزت اسلام و ایران، و به منظور دست یابی به اهداف نظام باید با دنیا تعامل داشته باشیم.امیری با بیان اینکه ایران از تحریم های ظالمانه آسیب های فراوان دیده است گفت: دولت تدبیر و امید در سال 92 زمانی مستقر شد که سایه سنگین قطعنامه های ناعادلانه و ظالمانه شورای امنیت بر کشور به شدت سنگینی می کرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه قدس: مرگ البغدادی قطعی است

نماینده ولی فقیه در سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تروریست‌ها نتوانستند به اهداف خود در منطقه خاورمیانه دست یابند.حجت الاسلام علی شیرازی روز پنجشنبه و درباره اشرافیت سپاه قدس بر تحرکات تروریست ها افزود: سپاه قدس به صورت کامل در برابر تروریست ها ایستاده است، به همین دلیل تروریست ها نتوانستند به اهدافی که در منطقه دنبال می کردند، دست یابند.وی در خصوص توانمندی موشکی ایران برای سیلی زدن به گروه تروریستی داعش نیز گفت: توان موشکی ایران سیلی محکمی از ایران به داعش بود و این ضربه هراسی بر دل گروه های تروریستی و داعش در منطقه انداخته است.شیرازی درباره مرگ البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش نیز افزود: مرگ این تروریست قطعی است.نماینده ولی فقیه در نیروی سپاه قدس گفت: داعش دست پرورده آمریکاست و مورد حمایت برخی از کشورهای منطقه است و این تروریست ها زاییده حمایت این کشورها هستند.

شهادت یک سپاهی کُرد به دست گروهک تروریستی

گروه تروریستی پژاک یک سپاهی را به شهادت رساند. گروه تروریستی پژاک یک تن از نیروهای کُرد بسیج ویژه سپاه ماکو را در روستای ذاکرلو ترور و به شهادت رساند.

مجتبی جباری به استقلال پیوست

مجتبی جباری، هافبک فصل گذشته الاهلی قطر با امضای قراردادی دو ساله به استقلال پیوست. سیدرضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه استقلال با اعلام این خبر گفت: با مجتبی جباری جهت حضور در استقلال برای لیگ هفدهم به توافق رسیدیم و این بازیکن در فصل پیش رو بازیکن استقلال خواهد بود. وی افزود: مجتبی جباری بازیکن بزرگی است که در باشگاه استقلال پرورش یافته و سال‌ها در استقلال و تیم ملی درخشیده است. او محبوبیت بالایی نزد هواداران دارد و حالا هم به خانه خود بازگشته است. این اتفاق را به هواداران تبریک و به جباری نیز خوش آمد می‌گویم. این عیدی ما بود به هواداران به مناسبت عید سعید فطر.افتخاری در پایان تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای فراهم کردن بازیکنان مورد نیاز کادرفنی انجام دادیم. استقلال تیم بزرگی است و به همین دلیل بازیکنان بزرگی را به خدمت گرفته. امیدوارم با حمایت‌های هواداران، تلاش‌های کادر فنی و بازیکنان و حمایت‌های مجموعه مدیریتی باشگاه، استقلال فصل موفقی را پیش روی داشته باشد.

واکنش یاشار سلطانی به ادعای قالیباف

خبر نماینده ولی فقیه در سپاه قدس از سرنوشت البغدادی/شناسایی و احضار حاشیه سازان نماز عید فطر/سرنوشت مبهم 15 ایرانی زندانی در کشورهای عربی

کابینه آتی در تعارض با ۱۶میلیون رأی اصولگراها نباشد

میرتاج‌الدینی می گوید: «رقیب روحانی که جریان انقلابی و اصولگرا است و آرای قابل توجهی به خود جلب کرد. این ۱۶ میلیون رای نشان می‌دهد که از دولت یازدهم راضی نبودند. او الان رئیس‌جمهور همه است و باید کابینه را طوری بچیند که لااقل در تعارض با این بخش عظیمی از رای مردم نباشد. یعنی رویکرد جناحی در کابینه نداشته باشد و رویکرد کارآمدی در کابینه داشته باشد.»

سرنوشت مبهم 15 ایرانی زندانی در کشورهای عربی

بهشتی‌نژاد با اشاره به دستگیری صیادان ایرانی به دست نیروهای امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس خاطر‌نشان کرد: پیش از این ۱۵ نفر از صیادان بندر دَیر توسط نیروهای امنیتی کشورهای حوزه خلیج فارس دستگیر شده بودند که مدت سه ماه تا سه سال در زندان‌های این کشور‌ها بدون مشخص بودن وضعیت بازداشت بودند.او می‌افزاید: بسیاری از این صیادان تاکنون از بند زندان آزاد شده‌اند ولی هنوز در مورد ۴ نفر اطلاعی در دست نیست. شایعاتی در خصوص ۴ صیاد زندانی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند که آزاد شده‌اند و عده‌ای می‌گویند که همچنان در بند هستند ولی اعضای تعاونی صیادی بندر دَیر اطلاع دقیقی از آن‌ها ندارند.

بررسی پرونده سازمان اوقاف در کمیسیون اصل نود

عضو کمیسیون اصل ۹۰ از بررسی پرونده سازمان اوقاف در کمیسیون متبوعش خبر داد.اکبر ترکی عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی پرونده سازمان اوقاف در کمیسیون اصل 90، اظهار داشت پرونده سازمان اوقاف از مجلس نهم در کمیسیون اصل 90 مطرح بوده و اعضای کمیته اجتماعی و فرهنگی این کمیسیون در حال بررسی پرونده سازمان اوقاف هستند.وی با اشاره به موضوع پرونده سازمان اوقاف در کمیسیون اصل 90، افزود: موضوع پرونده سازمان اوقاف شامل شکایت‌های مردمی از این سازمان، شکایات پرسنل این سازمان، مباحث اداری و مدیریتی و همچنین موضوعات اقتصادی و مالی است.عضو کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه در خصوص مسائل مربوط به پرونده سازمان اوقاف، نامه‌هایی را به مسئولان سازمان ارسال کرده‌ایم تا توضیحاتی را در خصوص پرونده ارائه دهند، گفت: همچنین قرار است مسئولان سازمان اوقاف به منظور ارائه توضیحات درباره پرونده مطروحه در خصوص این سازمان در کمیسیون اصل 90 حضور یابند.

خبری جدید درباره سعید مرتضوی

رئیس دادگستری استان تهران گفت: پرونده مرتضوی به درخواست سازمان تأمین اجتماعی به کارشناس دادگستری ارجاع داده شده است. غلامحسین اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی و علت ارجاع مجدد این پرونده به کارشناس دادگستری اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با دریافتی ها و خسارت هایی که در دوران تصدی مرتضوی به این سازمان وارد شده، ادعا هایی را مطرح کرده است که درصورت صحت ادعا ها باید میزان تصرف در اموال عمومی و دولتی مشخص شود تا بر اساس آن دادگاه بتواند حکم صادر کند .وی افزود: علت ارجاع مجدد پرونده به کارشناس، رسیدگی به اعتراض سازمان تامین اجتماعی است. پیشتر مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع جمعی از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی به باشگاه خبرنگاران از ارجاع این پرونده به کارشناس دادگستری خبر داده بود .

رهامی: بیاییم مدتی هم «زنده باد» گفتن را تمرین کنیم

محسن رهامی یادداشتی به مناسبت سالگرد فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و بمباران شیمیائی سردشت نوشت.امروزه بازنگری اساسی در روش تبلیغ دین و تعامل با ملل عالم، و شعارهای اجتماعات ما ضروری به نظر می‌رسد. امروز نیاز به شعار «زنده باد صلح» ، «زنده باد دوستی»، «زنده باد زندگی»  بیش از مرگ بر این و مرگ بر آن، کارساز بوده، و نیاز به آن، بیشتر احساس می‌شود. ما به حد کافی از خشونت و ایجاد کینه، آسیب دیده ایم. بیائیم مدتی هم « زنده باد » گفتن را تمرین کرده و مهربانی و دوستی را ترویج کنیم، شاید نتیجه بهتری بگیریم.»

واکنش کارشناس بی‌بی‌سی به آزادی موصل 

علی علیزاده کارشناس بی بی سی و تحلیلگر مسائل سیاسی همزمان با آزادسازی مسجد النوری و گلدسته الحدباء در موصل قدیم از داعش در صفحه توئیتر خود نوشت: موصل هم از خلافت اسلام سعودی آزاد شد. با آمدن بن سلمان، فروپاشی درونی سعودی دور از ذهن نیست. شاید یک دهه دیگر از آزادی مکه و مدینه هم نوشتیم.



نظر شما