شناسهٔ خبر: 20114891 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

آن قاب عکس لعنتی را بردار

صاحب‌خبر -

روزبه آرش: «آنها دروغ های ما را تماشا می کنند. شاید به ما می خندند.» عکس های دروغ، قاب های دروغ و خبرهای دروغ. ما در دنیایی قلابی گیر کرده ایم و باید سعی کنیم تا مدام درست را از غلط تشخیص بدهیم، مو را از ماست بکشیم و مانند یک کارآگاه از همه چیز مطلع باشیم یا اینکه یکسره خود را به امواجی بسپاریم که ما را با خود می برند. واقعا چه چیز راست است و چه چیز دروغ؟ مجله تایم از دونالد ترامپ خواسته تا قاب عکسی از جلد مجله تایم را که با تصویر خودش روی دیوار باشگاه گلفش آویزان کرده است، بردارد. واشنگتن پست گزارش می دهد که این قاب عکس تصویری از ترامپ بر جلد مجله تایم است با این تیتر: «دونالد ترامپ: شاگرد پرسروصدای تلویزیون». قاب عکسی که سال هاست روی دیوار مارالاگو در فلوریدا، کلوب گلف محبوب ترامپ، آویزان است و البته چیزی جز یک جعل و دروغ بزرگ نیست زیرا ترامپ هیچ وقت به عکس روی جلد تایم راه نیافته است. این عکس فقط روی دیوار مارالاگو نیست بلکه چهار کلوب گلف دیگر که رئیس جمهوری صاحب آنهاست این عکس را روی دیوار خود دارند. تاریخ مجله اول مارس 2009 را نشان می دهد؛ تاریخی که در آن اصلا مجله تایمی منتشر نشده بود. سخنگوی تایم می گوید: «در ماه مارس ما تصویر کیت وینسلت، هنرپیشه انگلیسی را روی جلد بردیم. من می توانم تأیید کنم که این جلد حقیقی نیست و ما از ترامپ خواسته ایم که این قاب عکس را از ورودی کلوب مارالاگو بردارد.» او در توئیترش می نویسد: «آن قاب عکس لعنتی را بردار.»
در نگاه اول این قاب عکس بسیار حقیقی به نظر می رسد اما در دست یک متخصص همه چیز متفاوت است. اسکات کلر، متخصص صفحه آرایی می گوید: «قاب قرمز رنگ دور عکس نازک تر از جلدی است که تایم می بندد. خطوط سفید درست کار نشده است و استفاده نادرست از نشانه های تعجب، قلابی بودن این عکس را غیرقابل انکار می کند.» سخنگوی رئیس جمهوری، سارا هاکبی سندرز در کنفرانس مطبوعاتی هفته اخیر در واکنش به این اتفاقات گفت: «نمی خواهم درباره دکور باشگاه گلف رئیس جمهوری نظری بدهم.» ماستمالی های سندرز به اینجا ختم نشد و او درباره ماجرای جیمز کومی و شهادت او در کنگره و متهم کردن ترامپ به دروغگویی گفت: «من قطعا می توانم بگویم که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کشور ما دروغگو نیست. من فکر می کنم که صراحتا طرح حتی چنین پرسشی توهین آمیز است.» این در حالی است که جیمز کومی، مدیر برکنار شده دفتر تحقیقات فدرال آمریکا در شهادتش در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گفت ترامپ علیه او دروغ گفته و افترازنی کرده است. کومی همچنین گفت« هنگام گفت وگوهای شخصی با ترامپ نسبت به امکان دروغگویی او نگران بوده و تصمیم گرفته محتوای این گفت وگوها را ثبت کند.» تمام این ماجراها باعث شد که کنفرانس هفتگی کاخ سفید تبدیل به چالشی میان خبرنگاران و سندرز شود. دروغ های ترامپ به همین خودبینی و خودشیفتگی ختم نمی شود. با مشخص شدن ادعای دروغین ترامپ مبنی بر وجود نوار مکالمه با رئیس سابق اف بی آی، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی تحت عنوان «دروغ های ترامپ» حدود صد دروغ رئیس جمهوری آمریکا را از زمان مراسم تحلیف او تا ۲۱ ژوئن فهرست کرده است. این روزنامه از کاربران دعوت کرده تا اگر نظری درباره دروغ های ترامپ دارند برایشان ارسال کنند. در فهرست دروغ های ترامپ ادعا های نادرستی همچون حمله تروریستی به سوئد در فوریه گذشته و الزام آور نبودن معاهده آب و هوایی پاریس به چشم می خورد. از دیگر دروغ هایی که در این فهرست آمده ادعای ترامپ درباره این بوده که عکس او بیش از هر کسی روی مجله تایم چاپ شده است. گزارش های آماری اشتباه درباره اشتغال، میزان بالای مالیات در آمریکا و قرارداد های نظامی از دیگر دروغ های رئیس جمهوری میلیاردر آمریکا محسوب می شوند. ماجرا به این دروغ ها ختم نمی شود بلکه فشارهای رئیس جمهوری بر رسانه ها تمام نشدنی است. در پی اقدام «سی ان ان» در حذف مطلبی با موضوع ارتباط روسیه با یکی از دستیاران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از وبسایت این شبکه خبری، سه نفر از کارکنان «سی ان ان» استعفا کرده اند. پس از منتشر شدن خبر استعفای این سه نفر دونالد ترامپ آن را «بزرگ ترین رسوایی اخبار جعلی در تاریخ این شبکه» خواند و خواستار توضیح علنی جف زاکر، رئیس سی ان ان درباره آن شد. توماس فرانک، اریک لیچبلاو و لکس هریس همگی با بخش جدید روزنامه نگاری تحقیقی «سی ان ان» همکاری داشتند و روز دوشنبه از این سمت کنار رفتند. فرانک، نویسنده مطلب حذف شده بود، لیچبلاو دبیر بخش روزنامه نگاری تحقیقی بود و هریس مسئولیت نظارت بر این بخش را بر عهده داشت. یک سخنگوی «سی ان ان» گفت: «سی ان ان پس از حذف مطلبی از روی وبسایت خود با استعفای سه نفر از افراد دخیل در انتشار آن موافقت کرده است.»
آنها مدام دروغ می گویند و در دنیای دروغ هایشان گیر کرده اند. خبرها پر از دروغند و کسی مراقب آنها نیست. رسانه های جریان واقعی در فشارند و رسانه های اجتماعی و فضای مجازی هر چیزی را که به نفع صاحبان قدرت باشد به خورد مردم می دهند. «آنها ما را تماشا می کنند. دروغ های ما را»؛ گروه آنانیموس این را می گوید؛ گروهی از خبره ترین هکرهای جهان که این بار ناسا را هدف گرفته اند. آنها معتقدند ناسا سال هاست اطلاعاتی را در اختیار دارد که وجود فضایی ها را در این جهان ثابت می کنند. ناسا سال هاست که در حال کاویدن سیارات و کهکشان ها بوده و میلیاردها دلار را صرف این قضیه کرده است. «آنها چیزهایی می دانند و سعی دارند از ما مخفی کنند. شاید فضایی ها حتی بین ما باشند و در کنار ما. آنها دروغ می گویند.» بهتر است همه سایت های خبری را از صفحه کامپیوتر ببندیم، موبایل هایمان را ساعتی خاموش کنیم، این آخر هفته هیچ خبری را دنبال نکنیم و در این هذیان و سرگیجه دروغ ساعتی استراحت کنیم. واقعا این روزها چه چیزی را می شود باور کرد؟

نظر شما