شناسهٔ خبر: 20113816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

کاهش اعتماد جهانی به آمریکای ترامپ

در حالی که بیش از پنج ماه از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ می گذرد، میزان اعتماد جهانیان به سیاست های دولت این کشور به شدت کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از مشرق نیوز، موسسه افکار سنجی پیو Pew در جدیدترین تحقیقات خود اعلام کرده است که فقط 22 درصد از 40 هزار نفری که در 377 کشور جهان مورد پرسش قرار گرفتند، به سیاست های دونالد ترامپ اعتماد داشته اند. این در حالی است که اعتماد جهانیان به رییس جمهوری قبلی امریکا باراک اوباما بیش از 60 درصد بوده است. این میزان افت اعتماد عمومی به دولت امریکا کم سابقه توصیف شده است. 

دلایل متعددی برای کاهش اعتماد جهانیان به امریکای ترامپ وجود دارد. ترامپ سمبل روحیه خود محوری، تکبر و خود رایی امریکا است که به شکل عریان ظهور کرده است. رییس جمهوری کنونی امریکا با شعار "دوباره امریکا را شکوهمند سازیم" در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته این کشور به پیروزی رسید و در روز سوگندیاد خود شعار "اول امریکا" را سر داد. این شعارها در حال حاضر مورد حمایت جمع کثیری از مردم امریکا است که جهان گرایی و مشارکت جویی بین المللی در دولت های قبلی این کشور را مغایر با منافع خود می دانند. از این رو بی دلیل نیست که ترامپ قصد دارد به شکل آشکارتر و بدون هرگونه پرده پوشی، امریکا را به شیوه های مسالمت آمیز یا خشن، بار دیگر بر جایگاه تک ابرقدرتی در جهان قرار دهد.

برای رسیدن به چنین هدفی ترامپ سیاست اقتصادی حمایتگرایانه را در پیش گرفته و مدام در حال نمایش قدرت از طریق حمله موشکی به سوریه، خط و نشان کشیدن برای کره شمالی و اختلاف افکنی در منطقه بحرانی غرب آسیا و خلیج فارس است. همزمان رییس جمهوری امریکا برای تضمین سروری این کشور بر اقتصاد جهانی، خروج واشنگتن از پیمان اقلیمی پاریس را اعلام کرده است؛ پیمانی که بر سرنوشت شش میلیارد انسان و نسل بعدی بشر تاثیر می گذارد. 

البته تلاش هیات حاکمه امریکا به ریاست دونالد ترامپ برای بازگشت به دوران طلایی رهبری جهان در حالی شدت گرفته است که جهان کنونی همچون دوران جنگ سرد و سال های پس از فروپاشی بلوک شرق پذیرای تک ابرقدرتی امریکا نیست. جهان کنونی به مراتب بیش از گذشته متکثر و متنوع شده است. در عرصه اقتصادی، قدرت های جدیدی ظهور کرده اند و در عرصه نظامی نیز ابزارهای سخت قدرت رنگ باخته است.

در این میان آگاهی توده ها از تحولات جهانی از جمله تاثیرات مخرب سلطه گری ها و جنگ افروزی ها افزایش یافته است. به همین دلیل بر خلاف نیمه دوم قرن گذشته که امریکا توانسته بود با تطمیع و تهدید، رهبری اخلاقی خود را حداقل بر نیمی از جهان تحمیل کند اکنون برای جلب نظر مردم حتی در کشورهای همسو و متحد با خود نیز دچار مشکل است. تخریب وجهه عمومی دولت امریکا نزد افکار عمومی جهانیان، قدرت مانور این کشور را برای پیشبرد برخی از عمده ترین اهداف خود در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کاهش می دهد و این موضوعی است که از آن به عنوان عصر افول امریکا یاد می‌شود.

نظر شما