شناسهٔ خبر: 20113370 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

معرفی بهترین موتورهای خودرو در دنیا

هر سال در شهر اشتوتگارت که مرکز خودروسازی آلمان محسوب می شود، بهترین موتورها توسط مشهورترین خبرنگاران صنعت خودروی دنیا انتخاب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، بر اساس این انتخاب ،در ژوئن سال ۲۰۱۷ این فراری بود که توانست عنوان بهترین موتور سال را کسب کند.

این موتور که در فراری جی تی بی‌۴۸۸ استفاده می شود ۶۶۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و با حجم ۳۹۰۰ سی سی با استفاده از توربوشارژ دو گانه می تواند گشتاور ۷۶۰ نیوتون متری را تولید کند.

با چنین موتور قدرتمند و پرحجمی مصرف ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بسیار مناسب است.

با استفاده از این موتور پر قدرت فراری ۴۸۸ جی تی بی‌می تواند طی مدت ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و در ۶ ثانیه به نزدیکی سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. سرعت نهایی این خودرو با این موتور هم ۳۳۰ کیلومتر در ساعت است.

در بخش بهترین موتور کم مصرفی یا الکتریکی این تسلا بود که برنده بهترین عنوان شد. پیشرانه‌ای که تسلا در مدل ایکس و اس از آن استفاده میکند بهترین پیشرانه موجود در جهان شناخته شد. تسلا با این پیشرانه و با هر بار شارژ می تواند ۶۴۰ کیلومتر را طی کند.

با این پیشرانه خودرو طی مدت تنها ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر و طی مدت هشت ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می رسد. بیشترین سرعت خودرو با این پیشرانه الکتریکی هم ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.

در بخش بهترین موتور بالای چهار هزار سی سی هم باز فراری بهترین عنوان را کسب کرد موتور فراری اف ۱۲ با حجم ۶۳۰۰ سی سی و قدرت ۵۸۰ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن بر متر بهترین موتور این بخش شده است.

در بخش موتورهای ۲۵۰۰ تا سه هزار سی سی بهترین موتور توسط شرکت پورشه ساخته می شود این موتور شش سیلندر سه هزار سی سی است و در مدل ۹۱۱ استفاده می شود. این موتور ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر خودرو با این موتور ۴.۴ ثانیه است.

در بخش موتورهای دو هزار تا ۲۵۰۰ سی سی هم موتور استفاده شده در آئودی تی تی آر اس که یک موتور ۲۵۰۰ سی سی با قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۸۰ نیوتن متر است به عنوان بهترین موتور انتخاب شد. با این موتور خودرو طی مدت کمتر از ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. میانگین مصرف سوخت خودرو با این موتور ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

تا اینجا لیست تمام موتورهای برای خودرو‌های بسیار گران قیمت بودند. اما این لیست بخشی هم دارد که بیشتر کاربردی است، در این بخش از لیست موتورهای هزار تا دو هزار سی سی مورد بررسی قرار گرفته اند. بیشتر خودروها در جهان در این بخش قرار دارند.

در این بخش در قسمت موتورهای ۱۸۰۰ تا دو هزار سی سی، پورشه کایمن با موتور دو هزار سی سی که با استفاده از توربو شارژ ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند بهترین شد. این خودرو با چنین موتوری طی مدت چهار ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و مصرف سوخت آن هم ۹.۵ لیتر در صد کیلومتر است.

در قسمت ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ سی سی بهترین موتور را بی‌ام و طراحی می کند این موتور ۱۵۰۰ سی سی در مدل معروف هیبریدی بی‌ام و آی هشت استفاده می شود. این موتور قدرت ۲۳۱ اسب بخاری دارد و میتواند ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

در بخش هزار تا ۱۴۰۰ سی سی هم بهترین موتور را پژو طراحی و تولید می کند.

این موتور که ۱۲۰۰ سی سی حجم دارد در مدل ۲۰۸ و ۲۰۰۸ استفاده می شود.

این موتور سه سیلندر است و مصرف بسیار کمی داشته و مناسب استفاده در شهر است.

این پیشرانه کم حجم با استفاده از توربو شارژ ۱۰۸ اسب بخار قدرت تولید می کند.

اگر بخواهیم این موتور را با موتورهای استفاده شده در خودرو‌های ایرانی مقایسه کنیم هم اکنون موتور پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ با حجم ۱۶۰۰ سی سی، چنین قدرتی را تولید می کند حال آنکه در این موتور جدید پژو با کوچک شدن موتور به میزان ۴۰۰ سی سی قدرت یکسانی تولید می شود و مصرف سوخت هم کمتر است.

در بخش موتورهای بسیار کم مصرف و کوچک، فورد بهترین مقام را آورد. این شرکت با موتور ۹۹۹ سی سی با تکنولوژی اکو بوست که در مدل فیستا استفاده می شود ثابت کرده که فعلا بهترین مهندسی را در زمینه موتورهای کم مصرف در جهان دارد. این موتور با وجود حجم کم، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند و مصرف سوخت آن هم نزدیک به ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. با این موتور فورد فیستا می تواند به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

انتهای پیام

نظر شما