شناسهٔ خبر: 20112351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

میرتاج‌الدینی:کابینه درتعارض با۱۶میلیون رای اصولگراها نباشد

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - سید محمدرضا میرتاج‌الدینی معتقد است روحانی بیشتر از نگاه حزبی و جناحی به کابینه‌اش باید به سراغ کارامدتر کردن کابینه خودش و همان راهی را طی کند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفت؛ راه اعتدال.

صاحب‌خبر -

الهه محمدی: بیش از یک ماه از برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری می گذرد و مهمترین اظهارنظرها در این بازه زمانی درباره نوع چینش کابینه است؛ اصولگرا و اصلاح طلب هم ندارد، به سراغ هر چهره سیاسی که بروید این روزها درباره چگونگی به کارگیری افراد در کابینه دوازدهم برای حسن روحانی توصیه هایی دارد؛ از لزوم تغییر در کابینه تا کارامدتر کردن آن.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده دو دوره از مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی رییس دولت نهم، یکی از چهره های اصولگرا است که معتقد است روحانی بیشتر از نگاه حزبی و جناحی به کابینه اش باید به سراغ کارامدتر کردن کابینه خودش برود و همان راهی را طی کند که آیت الله هاشمی رفسنجانی رفت؛ راه اعتدال.

او می گوید اگر روحانی در مسیرش برای چینش کابینه دوازدهم به راهِ افراطیون  برود، آغاز شکست دولتش را کلید زده است و به جای حل مشکلات مردم در چالش های سیاسی گرفتار خواهد شد که نه به نفع مردم است و نه به نفع دولت خودش.

او علاوه بر این معتقد است وزرای صنعت، نفت و وزرای اقتصادی باید در اولویت تغییر قرار بگیرند تا بتوانند بیشتر در حل مشکلات مردم گام بردارند.

مشروح گفت وگوی سید محمدرضا میرتاج الدینی با خبرآنلاین را در زیر می خوانید؛

***

آقای میرتاج الدینی! کمتر از دوماه به پایان دولت یازدهم زمان باقی است و رییس جمهور در این روزها مشغول بررسی گزینه ها برای کابینه دوازدهم است. با توجه به اینکه طیف اصولگرا از منتقدان جدی کابینه یازدهم بود، فکر می کنید حسن روحانی برای چیدن مهره هایش در کابینه دوازدهم چه اولویت ها و ضرورت هایی را باید در نظر بگیرد؟

دولت دوازدهم متفاوت از دولت یازدهم خواهد بود و البته این انتظار جامعه است. در چینش کابینه دولت یازدهم هم نیروهای رقیب روحانی مخالف بودند و هم طرفدارانشان. یعنی طوری بود که همه انتظار داشتند که دولت یازدهم را تغییر بدهند و ترمیم کنند اما تا آخر دولت یازدهم چندان ترمیمی حاصل نشد. اما این انتظار می رود که در دولت دوزادهم این تغییر اساسی را ببینیم. منتهی این تغییر اساسی در دو جهت می تواند باشد؛ یک جهت مطلوب که مورد انتظار مردم است که دولت را  کارامد کنند در راستای رفع مشکلات مردم. به ویژه در حوزه وعده های اقتصادی، ایجاد شغل، خروج از رکود و ... که برای عملی کردن این وجه باید نیروهای جوان و بانشاط را وارد کابینه کرد.

یک وجه دیگر را رادیکال های سیاسی انتظار دارند، به این معنی که انتظار دارند روحانی در مرحله انتخاب کابینه به عنوان یک نوع رادیکالیست سیاسی و افراطی ظهور کردند. به جای آن مشی اعتدالی که همیشه شعارش بود، فضا را دو قطبی کاذب کند. به نظر من اگر روحانی در این مسیر برای چینش کابینه دوازدهم برود، آغاز شکست برای دولت خواهد بود و به جای حل مشکلات مردم در چالش های سیاسی گرفتار خواهد شد که نه به نفع مردم است و نه به نفع دولت خودش.

من به عنوان یک فعال سیاسی در جریان انقلابی و اصولگرا توصیه می کنم که ایشان دولت را کارامد ببندند و مشی آقای هاشمی رفسنجانی را که گفته بود من به قدر کافی سیاسی هستم اما کابینه خودم را کارامد بسته ام، پیش ببرند.  روحانی هم باید کابینه دوازدهم را کارامند ببندد.

بسیاری از دوستان اصولگرای شما معتقدند روحانی در کنار کارآمد کردن کابینه دوازدهم باید به جناح اصولگرا هم نگاه کند و از نیروهای شایسته در این طیف سیاسی کشور هم در کابینه استفاده کند. نظر شما در این باره چیست؟

رقیب روحانی که جریان انقلابی و اصولگرا است و آرای قابل توجهی به خود جلب کرد. این 16 میلیون رای نشان می دهد که از دولت یازدهم راضی نبودند، او الان رییس جمهور همه است و باید کابینه را طوری بچیند که لااقل در تعارض با این بخش عظیمی از رای مردم نباشد. یعنی رویکرد جناحی در کابینه نداشته باشد و رویکرد کارامدی در کابینه داشته باشد.

البته رییس جمهور در چینش دولت یازدهم سعی کرد بعضی از وزارتخانه ها را به دست افرادی از طیف اصولگرا بدهد. وزارت کشور یکی از آن ها بود که البته انتقاد اصلاح طلبان را به دنبال داشت و دارد. به نظر شما روحانی چطور باید افراد کابینه اش را انتخاب کند تا کمترین اصطکاک بین اصلاح طلبان و اصولگرایان روی بدهد؟
یکی از آثار اعتدالی که خود روحانی برگزیده است در چیننش کابینه خودش را نشان می دهد. مثلا آقای رحمانی فضلی که نزدیک به آقای لاریجانی است توانسته بود رابطه مجلس و دولت را در مجلس قبلی و همین مجلس تعدیل کند. اما اغلب کابینه یازدهم را به غیر از وزارت کشور و وزارت دادگستری که البته در دست رییس جمهور نیست، اصلاح طلبان تشکیل می دادند. البته اگر وزیر کشور از جریان اصولگرا بود اما استانداران و فرمانداران از طیف انتخاب نشده بودند و عوض شده بودند و از جریان اصلاح طلب و اعتدالیون گذاشته بودند.

حالا با این تفاسیر به نظر شما کدام یک از وازرتخانه ها باید در اولویت تغییر وزیر قرار بگیرند؟
وزیر صنعت، وزیر نفت و وزارتخانه های اقتصادی باید در اولویت تغییر قرار بگیرند. وزیر نفت چالش های زیادی در حوزه نفت ایجاد کرده است. چه در قراردادهایی که مبهم بود و مجلس با آن مخالف بود و چه در روی کار آوردن تیمی در وزارت نفت که موجب شد که در قضیه کرسنت منافع ملی نادیده گرفته شود و خسارت ببینیم. البته ما هیچ موقع منکر اقدامات مثبت هیچ وزارتخانه ای نیستیم. آقای زنگنه در حوزه اجرایی اقداماتی داشته است که عملکردش را می تواند در مجلس ارائه دهد.

آقای میرتاج الدینی! اخیرا ما یک حادثه تروریستی را در تهران پشت سر گذاشتیم. این حادثه باعث شد تا عده ای وزیر اطلاعات را تخریب کنند. نظر شما در این زمینه چیست؟ عملکرد وزیر اطلاعات را چگونه می بینید و آیا معتقدید که او هم باید در صف تغییر قرار بگیرد؟
وزارت اطلاعات از وزارتخانه های حساسی است و معتقدم وزیر اطلاعات به عنوان یک مدیر ارشد و استراتژیست وارد می شود و نیاز نیست که وزیر اطلاعات در جزئیات کارهای اطلاعاتی هم کارشناس باشد. همیشه وزرای اطلاعات باید امین نظام باشند و در سطح کلان مدیریت کلان را بر عهده داشته باشد، کافی است. من در مورد آقای علوی نقطه ضعفی ندیدم و او در سطح یک امین نظام به خوبی عمل کرده است.

شما قبلا در مجلس بوده اید و از نوع روابط مجلس و دولت هم آگاهی دارید. به نظر شما حسن روحانی برای چینش کابینه جدیدش باید چه فاکتورهایی را در نظر بگیرد تا بتواند بالاترین سطح همکاری با مجلس شورای اسلامی را رقم بزند؟
ترکیب کابینه باید طوری چیده شود که نظر فراکسیون اصولگرایان را در مجلس که حدود 140 نفر هستند، در نظر بگیرد. بنابراین اگر کاندیداهای کابینه از درون جریان افراطی انتخاب شود  دولت با مجلس دچار چالش خواهد شد. چون این تعداد نمایندگان در این زمینه سکوت نخواهند کرد. اما در مقام اجرایی و تعامل بین مجلس و دولت، طبعا نمایندگان یک سری ظرفیت ها و برنامه هایی در سطح کلان کشور و حوزه انتخابیه خودشان پیگیری می کنند و زبان مردم هستند. اگر دولت و کابینه هم به مجلس به عنوان یک عنصر ناظر به صورت جدی نگاه کند، در مقام رفتار و تعامل با مجلس این رویکرد خیلی کمک می کند. رویکرد همکاری با مجلس و پذیرفتن نظر عامه مجلس باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

مطالبات زیادی برای حضور زنان در کابینه دوازدهم به عنوان نصفی از جمعیت کشور، وجود دارد، نظرتان درباره این حضور چیست؟
از نظر حضور در کابینه و در وزارتخانه شرط مرد بودن یا زن بودن نباید در نظر گرفته شود. زنان شایسته و قابلی در جامعه حضور دارند که طبعا روحانی می تواند از آن ها در کابینه استفاده کند و در صورت معرفی کردن این زنان شایسته مجلس به آن ها رای خواهد داد.

29219

نظر شما