شناسهٔ خبر: 20111587 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

به‌زودی: اولین کامیونت خود ران گوگل

تولید خودرو های خود ران به یکی از مهم ترین دستاوردها شرکت های دانش بنیان و همچنین خودرو ساز در جهان تبدیل شده است. گوگل نیز از جمله شرکت هایی است که از چندی پیش فعالیت های خود را در این زمینه آغاز کرده است. گوگل اولین کامیونت خود ران خود را به زودی به بازار عرضه خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
به‌زودی: اولین کامیونت خود ران گوگل

به گزارش شفاف به نقل از بخش خودرو های خود ران گوگل، Waymo، تا اواخر ماه جاری میلادی یعنی اوایل مرداد ماه، کامیونت های خود ران گوگل عرضه خواهند شد. در حال حاضر یک شمای کلی از این کامیونت های خود ران در منابع خبری و وب سایت های مختلف منتشر شده است.

پیش از این بخش خودرو های خود ران گوگل، اعلام کرده است که سخت افزار استفاده شده در این کامیونت های خود ران شبیه به ون های هیبریدی کرایسلر پسیفیکاس است که اخیراً به بازار خودرو ارائه شده است. این ون ها از جمله تولیدات Waymo هستند.

این کامیونت ها که پتر بیلت ۵۷۹ نام دارند به تجهیزات مربوط به خودرو های خود ران مجهز شده اند. تجهیزات خود ران پتر بیلت ۵۷۹ بر روی سقف کامیونت قرار داده شده است. در این بخش از LIDAR و ۴ حسگر اولتراسونیک که دریافت کننده امواج صوتی با فرکانسی بالاتر از فرکانس شنوایی انسان هستند، تعبیه شده است. در هر طرف از سقف این کامیونت ها دو حسگر اولتراسونیک قرار داده شده است که وظیفه کنترل بخش جلویی و پشتی کامیونت را بر عهده دارند. در سپر جلویی این کامیونت ها یک فرستنده راداری  تعبیه شده است.

به‌زودی: اولین کامیونت خود ران گوگل

همچنین به نظر می رسد برخی دیگر از قسمت های این کامیونت خود ران یعنی در بخش های جلویی و عقبی حسگر های دیگری نیز تعبیه شده است که البته در تصاویر منتشر شده از این کامیونت های خود ران به وضوح مشخص نیست.

به عقیده بسیاری از کارشناسان به نظر می رسد استفاده از مکانیسم های خود ران در کامیونت ها و همچنین کامیون های بزرگ برای حمل و نقل سنگین بعد از فراگیر شدن تولید خودرو های خود ران سبک، حوزه ای باشد که می بایست شرکت های فعال در زمینه تولید خودرو های سنگین به آن ورود کنند. در واقع استفاده از کامیون های و کامیونت های خود ران در جاده ها می تواند علاوه بر راحتی باعث می شود تا ایمنی جاده ها نیز افزایش یابد. زیرا بر اساس تحقیقات صورت گرفته امین خودرو های خود ران نسبت به خودرو های همراه با راننده بیشتر است.

اما از طرفی برخی از کارشناسان بر این باورند که استفاده از کامیونت ها و یا به طور کلی خودرو های سنگین در جاده ها و حمل و نقل باری باعث کاهش شغل و بیکار شدن عده ای افراد می شود. اما مطالعات نشان داده اند که حتی اگر استفاده از کامیون ها و کامیونت های خود را در جاده ها برای بار بری همه گیر شود نیاز به راننده در این خودرو ها برای کنترل خودرو در مواقع اضطراری و بروز اشکال لازم و ضروری است.

نظر شما