شناسهٔ خبر: 20108552 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفتگو با کارشناس مسائل دینی مطرح شد؛

روحانی باید درب منازل همه مردم محل برود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یک روحانی حتی برای نتیجه گرفتن باید به درب منازل مردم محل برود و آنهایی که اهل مسجد هم نیستند با مسجد و فعالیت های آن آشنا کند، باید ارتباط بین روحانی و مردم تقویت شود، که تاثیر مستقیم بر کاهش جرائم خواهد گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضان نرگسی کارشناس مسائل دینی در خصوص لزوم تداوم معنویت ماه رمضان در دیگر اوقات سال در گفتگو با خبرنگار  ثامن اظهار داشت: ماه رمضان به خاطر ویژگی خاصی که  دارد  به عنوان ماهی که آمار جرایم کیفری و اخلاقی به شدت رو به کاهش می باشد شناخته شده است همچنین گرایش به معنویت در ماه رمضان آمار بیشتری  دارد.

رمز موفقیت در مساجد است

وی گفت: در این ماه باید توجه کرد که چرا آمار جرایم پایین است و چه ویژگی در این ماه وجوددارد که امار جرائم در این ماه پایین است اما در ماه های دیگر نیست باید ویژگی ها را شناسایی کنیم، آیا گرسنگی کشیدن است؟ که جرایم را کاهش می دهد باید گفت خیر رمز کار در ماه رمضان مساجد و قرآن است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: درست است گرسنگی و تشنگی کشیدن هم تاثیر در معنویت دارد اما یک اتفاق مهمتری در ماه رمضان رخ می دهد، در این ماه همه مردم که روزه نسیتند، زیرا افرادی که اهل جرم و جنایت هستند افرادی دینداری که اهل روزه باشند نیستند اما با این حال آمار جرایم در ماه رمضان کاهش پیدا می کند.

یک روحانی صرفا یک پیش نماز نیست

رمضان نرگسی خاطر نشان کرد: دو ویژگی در ماه رمضان است که  آمار جرایم را کاهش داده است، که باید در ماه های دیگر سال هم ادامه دهیم ، توجه به مساجد با نگاه مسجد محوری،قرآن محوری؛ مسجد محوری  یعنی باید سعی کرد مردم را تشویق کرد که در مسجد حضور پیدا کنند از طرفی هم فقط حضور صرف در مسجد مثمر ثمر نیست بلکه حضور باید با مدیریت یک روحانی در مسجد باشد.

کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: گسیل کردن طلاب به  مساجد یکی دیگر از ویژگی های ماه رمضان است ، صرفا مسجد محل نماز خواندن صرف نیست ممکن است تمامی مساجد کشور همیشه برنامه نماز جماعت داشته باشد اما، مجالس وعظ و سخنرانی به دلیل عدم حضور یک روحانی در طول سال وجود نداشته باشد.

روحانیت باید با مردم ارتباط برقرار کند

وی تصریح کرد: در طول سال مشاهده می شود که برخی مساجد یا پیش نماز ندارد و یا یک پیش نماز در مسجد حضور پیدا می کند و به خواندن نماز های یومیه اکتفا می کند و ارتباطی با مردم ندارد ارتباط روحانیت مخصوصا روحانیت جوان با مردم  باید بیشتر شود در ماه رمضان شاهد حضور گسترده طلاب در محله ها  و مناطق مختلف کشور هستیم، این فعالیت ها باید در طول سال تداوم داشته باشد.

رمضان نرگسی بیان داشت: معمولا هم بودجه حضور طلبه ها و روحانیون در مساجد محل توسط مردم محل تامین می شود، این یک ویژگی ماه رمضان است که در دیگر ماه های سال وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه این مسئله در طول سال تداوم یابد؟ اظهار داشت: برای این که این فعالیت های تبلیغی در طول سال تداوم پیدا کند با توجه به این که مردم امکان پرداخت هزینه را ندارند، اینجا وظیفه دولت است که وارد شود  هزینه ها را تامین کند و مساجد را آباد نگه دارد، و یک بودجه را برای همیشه فعال بودن مساجد در نظر بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اگر مسئولین واقعا می خواهند آمار جرائم کاهش یابد باید در مساجد سرمایه گذاری کنند، به طور مثال کشور عمان تقریبا مذهبشان خوارج است ، اما به شدت حجاب رعایت می شود با اینکه حجاب در کشور عمان اجباری نیست، مسائل دینی هم رعایت شود علت این کار این است که محله های کشور عمان مسجد محور هستند.

وی خاطر نشان کرد: در کشور عمان تمام مردم کشور به نحوی زیر نظر مستقیم مساجدشان هستند و هر محله ای آن مسجدی دارد و پیش نماز مسجد با تمام مردم محل ارتباط دارد.

جذب حوزه های علمیه و اعزام به مناطق بیشتر شود

کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: اما در کشور شیعی ایران هیچ محله ای را نمی توان در شهر پیدا کرد که روحانی مساجد  آن با همه مردم ارتباط و شناخت داشته باشد و این بیگانگی روز به روز هم  زیادتر می شود، و تنها ارتباط  کم و بیش مردم با روحانی مسجد محله در ماه مبارک رمضان و ماه محرم است.

رمضان نرگسی افزود: این مسائل یک نوع گسیختگی بین مردم و روحانیت در کشور به وجود آورده است، برای برطرف شدن این نیاز از یک طرف باید جذب حوزه های علمیه بیشتر شود، از طرفی آنهایی که آنهایی که در حوزه علمیه حضور دارند امکان رفتن و اعزام آنها به صورت دائم و یا نیمه دائم  به سراسر کشور فراهم شود، و برنامه اصلی روحانیت ارتباط مستقیم با مردم باشد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یک روحانی حتی برای نتیجه گرفتن باید به درب منازل مردم محل برود و آنهایی که اهل مسجد هم نیستند با مسجد و فعالیت های آن آشنا کند، باید ارتباط بین روحانی و مردم تقویت شود، که تاثیر مستقیم بر کاهش جرائم خواهد گذاشت.

وی اظهار داشت: قرآن محوری یکی از ویژگی های ماه مبارک رمضان است، قرآن محوری باید در محله ها و مساجد و در زندگی ما باید در طول سال هم وارد شود اگر بستر روحانی محوری یا همان مساجد محوری با قرآن محوری در محله های ما همیشه حضور داشته باشند نتیجه مثبتی دریافت خواهد شد.

رمضان نرگسی در پایان خاطر نشان کرد: مسجد محوری و قرآن محوری و روحانی محوری در محله ها شکل جزئی به خود پیدا کند، یعنی ارتباط تنگا تنگ و چهره به چهره شکل بگیرد نه صرفا از طریق صدا و سیما که یک ارتباط کلی است، این کار باعث خواهد شد ویژگی ماه رمضان و نتایج مثبت آن در طول سال نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما