شناسهٔ خبر: 20104477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اعتراض به عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها بزک‌کنندگان را عصبانی کرد

صاحب‌خبر -


سرویس سیاسی-
روزنامه وقایع اتفاقیه در ادامه هوچی‌گری روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره شعر انتقادی قرائت شده در مراسم نماز عید و فحاشی وسیع جریان حامی دولت علیه میثم مطیعی در فضای مجازی ، در گزارش تیتر یک خود در شماره روز چهارشنبه ، با عنوان «مدح تفرقه» این شعر را حاوی مطالب توهین آمیز به رئیس‌جمهور دانست و نوشت : «مراسم نماز روز عيد فطر به امامت رهبر انقلاب و با حضور سران نظام و عموم مردم برگزار شد. مداح اين مراسم، اشعاري را در نقد سياست‌هاي دولت و برجام و حاوي مطالبي توهين‌آميز به رئيس‌جمهوري بيان کرد. اين اشعار در شرايطي عنوان شد که فقط سه روز از توهين به رئيس‌جمهوري منتخب مردم در روز جهاني قدس مي‌گذشت... بااين‌حال، برخي اصول‌گرايان و تندروها از مداح مراسم عيد فطر دفاع کردند... از‌سوي‌ديگر، حاميان دولت نيز به اين اتفاق، واکنش‌هاي متفاوتي را در فضاي مجازي و رسانه‌اي نشان دادند. نمايندگان مجلس و فعالان سياسي با محکوم‌کردن اشعار مداح مراسم عيد فطر، اين دست اتفاقات را باعث دوقطبي‌شدن جامعه و ازبين‌رفتن وحدت دانستند.»  این درحالی است که غوغاسالاری زنجیره ای‌هایی که دم از «اعتدال» می‌زنند و در جسارت و توهین به مطیعی، تمام مرزهای اخلاق و انصاف و اعتدال را درنوردیدند و ناجوانمردانه شعری که جز درد مردم و اعترافات اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چیزی در آن نبود، را توهین به منتخب مردم دانستند، همچنان دربرابر این پرسش که دقیقا کجای این شعر توهین به رئیس‌جمهور بوده است سکوت اختیار کرده‌اند .
شعر توهین آمیز نبود اما مداح به رئیس‌جمهور توهین کرد!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان نیز در گزارش تیتر یک خود درباره مراسم عید فطر با عنوان «توهین‌های زنجیره ای» در ادعایی عجیب و البته طنز گونه ، به‌رغم اذعان بر توهین آمیز نبودن و لحن انتقادی شعر قرائت شده در مراسم عید فطر همچنان مدعی هتک حرمت به رئیس‌جمهور و دولت توسط میثم مطیعی شد .
این روزنامه در بخشی ازگزارش خود با انتشار واکنش محمد مهدی سیار شاعر شعر قرائت شده در مراسم عید فطر به فحاشی‌ها وسیع جریان حامی دولت علیه مطیعی نوشت : «در کانالهای تلگرامی آمده است که سراینده شعری که در روز عید فطر مورد استفاده مطیعی قرار گرفت محمد مهدی سیار است . این شاعر متولد سال 62 در کانال تلگرامی خود مالکیت این شعر به نام خود را تایید کرده و نوشته است که خدای مهربان را شاکرم که بار دیگر توفیق یافتیم در این عید فرخنده و از تریبون شعر فارسی بخشی از دردها و حرفهای این مردم رنجدیده و این انقلاب مظلوم را بازگو کنیم. سیار اما به موضوعاتی اشاره داشت که نشان از برائت جوئی داشت : «شنیده ام بعضی از صفحات و رسانه‌های عموما تندروی سیاسی این شعر را دشمنی و توهین به رئیس‌جمهور محترم آقای روحانی تلقی کرده‌اند . حقیقتا نمیدانم کدام بیت یا ابیات از این مثنوی حدودا هفتاد بیتی را میتوان مصداق چنین برچسبی دانست .درحالی که تلاش ما و جناب آقای مطیعی همواره این بوده که ضمن بیان نقدها و درد دلهای مردم خطاب به مسئولان دولت و قوه قضائیه (در مباحثی همچون کار ، حقوق کارگران و عدالت و مبارزه با فساد و زمین خواری ) رویکردی خیرخواهانه و همدلانه نسبت به صف اول نشینان داشته باشیم و نوک تیز حملات به سوی دشمن خارجی به ویژه آمریکا و اسرائیل و داعش باشد. بیت مربوط به روح و جسم برجام که شاید تندترین بیت این مثنوی به حساب آید ، ترجمه‌ای است ساده از متن نامه دکتر محمد جواد ظریف له خانم موگرینی در اعتراض به تحریمهای جدید سنا».
باید از این روزنامه زنجیره‌ای مدعی هتاکی به رئیس‌جمهور پرسید که چگونه ممکن است که شعر سروده شده توسط محمد مهدی سیار حاوی مطالب توهین آمیز به رئیس‌جمهور نبوده اما میثم مطیعی با خواندن آن به رئیس‌جمهور توهین کرده و آیا چنین استدلال‌های مضحک و خنده داری دلیلی بر پوچ بودن ادعای توهین به رئیس‌جمهور از یک سو و جوسازی و هوچی‌گری بیهوده برای انحراف افکار عمومی از مسائل و مشکلات اصلی کشور از سوی دیگر نیست؟! البته از روزنامه‌ها و رسانه‌های بزک‌کننده آمریکا و برجام بعید نیست که از شنیدن چنین اشعاری عصبانی شوند و به فحاشی روی بیاورند.
دولت پس از چهار سال به دنبال پیدا کردن مشکلات اقتصادی کشور باشد!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در گفت‌و‌گو با کارشناسان به تحلیل اوضاع اقتصادی کشور پرداخت و از رئیس‌جمهور خواست تا شجاعت تغییر را داشته باشد. در این گزارش آمده است « «اولويت‌هاي اقتصادي دولت دوازدهم چيست؟» كابينه جديد چه بايد بكند تا اقتصاد كشور در مسير رشد و شكوفايي قرار بگيرد؟ اكنون كشور درگير چه مسائلي است كه گريبان‌گير اقتصاد شده و پاي آن را در بند كرده است؟ اين پرسشي است كه «شرق» از چهار كارشناس اقتصادي پرسيده است. بيشتر مسائلي كه وجه مشترك تحليل‌هاي كارشناسي آنهاست، اصلاح ساختار اقتصادي كشور در حوزه‌هاي گوناگون است. اين اقتصاددانان معتقدند كه مي‌توان نخست چاله‌هاي مهم اقتصاد كشور را پيدا كرد و سپس حل آنها را در اولويت فعاليت‌هاي اقتصادي دولت قرار داد. آنها معتقدند دولت دوازدهم بايد بازتعريفي براي حوزه‌هاي مهم اقتصاد داشته باشد و شجاعانه براي ايجاد تغييرات در آن گام بردارد. اصلاح فضاي كسب‌وكار و دوري از اقتصاد غيررقابتي كه حاصلش فساد اقتصادي است، فصل مشترك كلام آنهاست. بازكردن گره نظام بانكي و مالي، رسيدگي به صندوق‌هاي بازنشستگي، بازتعريف چگونگي ايجاد اشتغال؛ البته نه از رهگذر حفظ صنايع موجود، اصلاح طرح هدفمندي يارانه‌ها و... با درنظرگرفتن تنگناهايي چون محيط‌زيست، آلودگي هوا و اتمام سفره‌هاي زير‌زميني آب و...، از جمله راهكارهايي است كه اين كارشناسان ارائه مي‌كنند.»
سؤالی که می‌شود پرسید آن است که آیا دولت یازدهم با گذشت نزدیک به چهار سال و رسیدن به آغازین روزهای دولت دوازدهم به دنبال کشف مشکلات اقتصادی کشور بوده و برای حل آن‌ها اقدام کند یا این مشکلات بایستی پیش از حضور رئیس‌جمهور در قامت نامزد انتخابات از سوی کارشناسان به وی اعلام و روحانی برای حل آن‌ها برنامه داشته و این برنامه‌ها را در تبلیغات انتخاباتی به مردم ارائه می‌کرد؟!
در تولید بنزین خودکفا شدیم یا نشدیم؟
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: «ناگفته نماند که با تکمیل واحد نخست پالایشگاه 12 میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده می‌شود و این ظرفیت به 75 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. اما مفهوم آن خودکفایی در تولید بنزین نیست. این موضوع را وزیر نفت و معاون او در امور پالایش و پخش، این اواخر بارها بیان کرده‌اند و گفته‌اند که افتتاح فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ایران را در تولید بنزین خودکفا نمی‌کند بلکه راه را برای خودکفایی هموار خواهد کرد.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «در این زمینه شاهرخ خسروانی قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش نیز به «ایران» گفت: «ما مدعی نیستیم به خودکفایی در تولید بنزین دست یافته‌ایم. همان‌طور که مقامات بارها اعلام کرده‌اند، فقط عملیات برای خودکفایی در تولید بنزین آغاز شده و رسیدن به خودکفایی واقعی در کشور ما زمان‌بر است.»
گفتنی است، پیش از انتخابات مقامات دولتی تصریح کردند که با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در تولید بنزین خودکفا می‌شویم اما اکنون که انتخابات به پایان رسیده و روحانی با انواع ترفندها از قبیل رقیب هراسی و مظلوم‌نمایی و بستن توهین و افترا رئیس‌جمهور شده است، اظهارات خود را تکذیب کرده و مدعی می‌شوند که ما نگفتیم در تولید بنزین خودکفا شدیم!
این در حالی است که حسن روحانی در تاریخ 20 اردیبهشت امسال، یعنی 8 روز پیش از انتخابات ‌گفت «با تلاش‌هایی که انجام شد تا پیش از پایان دولت در زمینه تولید گازوئیل و بنزین خودکفا شدیم». روزنامه ایران و پایگاه خبری شانا، ارگان وزارت نفت نیز سوم اردیبهشت امسال در اقدامی هماهنگ از خودکفایی در تولید بنزین با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خبر دادند. ایران گزارشی با تیتر «جشن خودکفایی بنزین پس از 36 سال» را منتشر کرد و در زیرتیتری نوشت: «با افتتاح فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید روزانه بنزین به 80 میلیون لیتر می‌رسد.» در این گزارش تصریح شده بود: «سرانجام انتظار برای تأمین تمام نیاز کشور به بنزین از تولید داخل و پیوستن به باشگاه صادرکنندگان بنزین به سرآمد. اواسط هفته جاری با به مدار آمدن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پس از 36 سال پرونده واردات بنزین در ایران بسته خواهد شد و پس از آن ایران به صادرکننده این فرآورده نفتی استراتژیک تبدیل می‌شود.»
پایگاه خبری شانا نیز همان روز ذیل تیتر «ثانیه شماری برای برگزاری جشن خودکفایی بنزین؛ ستاره برجام درخشید»، نوشت: «فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است، به زودی به بهره‌برداری کامل می‎رسد و ایران این بار شاهد جشن ملی خودکفایی بنزین خواهد بود. ارگان وزارت نفت در این گزارش از قول محمدحسن پیوندی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) تأکید کرده بود: «با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا چند روز آینده باید شاهد جشن ملی خودکفایی در تامین بنزین مورد نیاز داخل باشیم و مردم آگاه شوند که این موفقیت خیره‌کننده در سایه برجام به دست آمده است.»
زنگنه، وزیر نفت نیز چهارشنبه 17 خرداد در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه من هیچ‌گاه نگفتم در بنزین خودکفا می‌شویم، گفت: کیهان گفته خودکفا شدیم که خودش هم باید جواب بدهد.
اما چرخش 180 درجه‌ای مواضع مسئولان نفتی و رسانه‌های حامی دولت در این زمینه قبل و بعد از انتخابات، بار دیگر به وضوح تلاش این طیف برای رسیدن به قدرت به هر قیمت را نشان داد.
همت نکنیم تا دو سال دیگر اقتصاد ایران ونزوئلایی می‌شود!
روزنامه اعتماد در صفحه اقتصادی شماره دیروز خود نامه‌ای را از یکی از اساتید اقتصادی منتشر کرده است. البته به نظر می‌رسد اعتماد تنها به بخش مقدمه آن اکتفا کرده و کمتر موضوع اصلی نامه را مطرح ساخته است.
عنوان نامه گویای همه چیز است: «اگر همت نکنیم تا دو سال دیگر اقتصاد ایران ونزوئلایی می‌شود!» چنانکه نویسنده محترم نامه نیز ذکر کرده است این نامه را در آغاز دولت یازدهم خطاب به رئیس‌جمهور نوشته است اما گویا توجهی به نامه او صورت نگرفته است. در مورد این نامه دو نکته حائز اهمیت است: نخست اینکه روزنامه‌های زنجیره‌ای در سال‌های آخر دولت دهم با دستور اتاق فکر خود آتش توپخانه‌ای را آغاز کردند که هدف از آن ایجاد هراس اقتصادی و ونزوئلا سازی ایران بود. این موضوع حتی در مناظره‌های انتخابات 1392 ریاست جمهوری نیز توسط آقای روحانی مطرح شد که اگر این دولت [دولت دهم] یکی - دو سال دیگر ادامه پیدا می‌کرد ایران به ونزوئلا تبدیل می‌شد. با این وجود که آقای روحانی این موضوع را یکی از بحران‌های مهم عنوان کرده بود اما همانطور که نویسنده نامه (استاد دانشگاهی که در ابتدای متن گفته شد) اقرار کرده نه تنها به نامه او توجهی نشده است بلکه بیشتر امور مهمی که او متذکر شده جامه عمل نپوشیده است. البته ما از راه کارهای ایشان هیچ‌گونه دفاعی نمی‌کنیم و تنها موضوع نوع برخورد دولت با مسائل پیش و پس از انتخابات است ودیگر اینکه اکنون که چهار سال از دولت آقای روحانی که بیم ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران را داشت گذشته است و به زودی دولت دوازدهم تشکیل می‌شود اما کماکان همان استاد دانشگاه برای بار دوم نامه اش را منتشر کرده و این یعنی آن بیم (درست یا غلط) هنوز در وجود او که خود از حامیان جریان اصلاح‌طلبی است وجود دارد. وقتی خوب نگاه می‌کنیم می‌بینیم که موضوعاتی مانند دیوار کشیدن در پیاده رو و یا اگر ما نباشیم کشور مانند ونزوئلا می‌شود چقدر شبیه به هم هستند!

نظر شما