شناسهٔ خبر: 20104272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

آموزش شهروندان، حلقه گمشده مواجهه با حوادث در ایران

ایرنا

بکارگیری تجهیزات و تکنولو‍ژی‌ها پیشرفته تا میزان زیادی در هنگام مواجهه با حوادث و بحران‌ها می تواند به کاهش خسارات کمک کند ولی آنچه نمی توان به راحتی از اهمیت آن گذشت، آموزش مردمی در مواجهه با حوادث و بلایا است.

صاحب‌خبر -
به گزارش بولتن نیوز، آتش‌سوزی دو ساختمان یکی در تهران و دیگری در لندن بسیاری را به فکر یافتن تفاوت‌ ها و شباهت های این دو حادثه دلخراش جلب کرد؛ در آتش‌سوزی نخست که در 20 دی ماه سال گذشته اتفاق افتاد ساختمان پلاسکو پس از بیش از سه ساعت آتش‌سوزی فرو ریخت در حالی که تعدادی از آتش‌نشانان در آن ساختمان برای امداد رسانی حضور داشتند.
24 خرداد ماه سال جاری برج 27 طبقه ای گرنفل در غرب لندن نیز دچار حادثه آتش‌سوزی مشابهی شد، جرقه‌های آتش‌سوزی در طبقه های بالای ساختمان 24 طبقه آغاز شد؛ تا اوایل صبح آتش در این ساختمان مهار شد و برخلاف ساختمان پلاسکو، گرنفل فرو نریخت.
ماموران آتش نشانی در هر دو حادثه ( پلاسکو و گرنفل) با تمام امکانات و تجهیزات وارد عملیات شدند. این گزارش درصدد بررسی و مقایسه واکنش لندنی ها و تهرانی‌ها در هنگام مواجهه با حادثه خطرناکی چون آتش‌سوزی در ساختمان های بلند مرتبه است.
برخی از مسئولان آتش نشانی می گویند در نخستین دقایق وقوع حادثه پلاسکو، تعدادی از مردم در اطراف محل حادثه حضور پیدا کردند و تجمع آنها در اطراف پلاسکو در ساعات آغازین پس از حادثه سبب ایجاد اختلال در روند امدادرسانی شد.
یک پژوهشگر اجتماعی می گوید در این تجمع عده‌ای کمی نیز اقدام به گرفتن عکس و فیلم‌برداری از محل حادثه کردند، عملی که شاید به جهت دیده شدن در جامعه و یا به دلیل عدم آموزش صحیح از سوی این افراد صورت گرفت، البته بسیاری دیگر از مردم کشورمان نیز با آتش‌نشانان به گونه‌های مختلف ابراز همدردی کردند، با حضور در ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تقدیم گل به آتش‌نشانان یاد و خاطره شهدای آتش‌نشانان را گرامی داشتند و حتی برخی با ایجاد 'هشتگ' در فضای مجازی، خواستار عدم حضور در اطراف محل حادثه پلاسکو برای تسریع در روند امدادرسانی شدند.
جستجو در متون انگلیسی و فارسی با عنوان واکنش مردم در مواجهه با آتش‌سوزی در برج گرانفل با آنچه در پلاسکو روی داد، متفاوت بود.
یک کارشناس در این زمینه می گوید رسانه های انگلیسی، خبری مبتنی براختلال در روند امدادرسانی به دلیل حضور مردم را انتشار ندادند و تنها از باز کردن در کلیساها و مساجد برای سرپناه دادن به ساکنان این ساختمان خبر داده بودند.
واشنگتن پست نوشت: مردم لندن برای افرادی که در این حادثه سرپناه و سرمایه خود را از دست داده بودند غذا، سرپناه و مبالغی پول جمع کردند. تنها 12 ساعت پس از وقوع حادثه 100 هزار پوند برای بی‌خانمان حادثه گرنفل از سوی مردم جمع شد.

** آموزشی به مردم ندادیم
سید امیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر درباره واکنش مردم تهران در مواجهه با حادثه پلاسکو به خبرنگار ایرنا گفت: ایرانی ها مردمی حساس،‌ مهربان و آماده کمک هستند و در گذشته نیز نشان دادند در شرایطی که هموطنانشان به کمک نیاز داشته باشند ، دریغ نمی کنند و ممکن است اگر در محل وقوع حادثه نیز همین مردم جمع شوند به دلیل کمک کردن باشد این در حالی است که این حضور و ازدحام در محل حادثه اشکالاتی ایجاد می کند.
ضیایی گفت: به عنوان نمونه ازدحام جمعیت اطراف حادثه ساختمان پلاسکو، امدادرسانی آتش نشانی، اورژانس وهلال احمر را با مشکل مواجه کرد زیرا به مردم آموزش نداده ایم هنگام بروز حوادث باید صحنه را خالی تا ارگان های امدادی به وظایفشان عمل کنند.
وی خاطرنشان ساخت: مردم کشورهای توسعه یافته در شرایط بحرانی و هنگام ورود ارگان های امدادی، محیط را تخلیه می کنند تا آتش نشان ها و امدادگران بهترین کمک رسانی را به حادثه دیدگان انجام دهند.
ضیایی گفت: در مدارس،‌ دانشگاه ها و دیگر محیط ‌ها به مردم آموزش نداده ایم تا هنگام وقوع بحران چه واکنشی نشان دهند؛ ‌ پس نمی توان از آنان انتظار واکنش درست ، موقع وقوع بحران را داشت.
وی با تاکید بر این که سرمایه گذاری در آموزش مواجهه با بحران، بسیاری از خسارات را کاهش می دهد، تصریح کرد: این حادثه (حادثه پلاسکو) باید درسی برای سیاستگذاران در سرمایه گذاری در حوزه آموزشی ها امدادی باشد.
خصیصه مهربانی و نوع دوستی، جز صفات ذاتی ایرانیان است آنچنان که در حوادث و بحران های دیگر شاهد این اتفاق بودیم که ایرانی ها مردم مهربان، احساساتی و مهربانی هستند و علاقمند کمک به همنوع خود می باشند.
اگر حضور مردم در حوادثی موجب کندی روند امدادرسانی شد، خرده‌ای به آنان نمی توان گرفت زیرا آموزش‌های لازم مثلا خروج از صحنه حادثه برای امکان حضور گروه‌های امدادی به آنها داده نشده است.
بکارگیری تجهیزات و تکنولوژی های پیشرفته امدادی قطعا به نحو امداد رسانی بهتر کمک زیادی می کند ولی آنچه بیش از هر چیز می تواند در پیشگیری از حادثه و کاهش میزان خسارات جانی و مالی تاثیر گذار باشد آگاهی مردم از خطرات بحران است.
قطعا مردمی که آموزش های کافی مواجهه با بحران را دیده باشند بهتر از دیگران آمادگی مواجهه با خطرات را دارند.

نظر شما