شناسهٔ خبر: 20104215 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاتب : سالانه 800 هزار بیکار تحصیل کرده به جامعه افزوده می شود ، وزارت علوم بعنوان یکی از دستگاهها باید پای کار و پاسخگو باشد/علیرضا محجوب: پول محور اشتغال نیست

نمایندگان دولت و مجلس در کلیات برنامه اشتغال فراگیر دولت در سال ۱۳۹۶ به اتفاق نظر رسیدند و معتقدند با بحث های کارشناسی می توان نواقص جزئی این طرح را برطرف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  کاتب نماینده مجلس گفت: اگر لایحه 1/5 میلیارد دلار که به مجلس داده شده است، به تعویق افتاده به این دلیل است که پرداخت پول و تسهیلات به عنوان محور اشتغال نباشد و عمده ترین مبحث لایحه ما در مجلس هم این است که طرح های اشتغال زا ابتدا اجرایی شوند و باید دستگاههای اجرایی همه سهمیه اشتغالزایی داشته باشند و از 970 هزار شغل سهم داشته باشند.

کاتب ادامه داد: عزم همه دستگاه‌ها برای اجرای این طرح و حرکت به سمت هدف آن مهم است و همه دستگاهها تا 15 تیر فرصت دارند تا بسته حمایتی خود را برای اشتغال تعیین کنند.


برنامه اشتغال فراگیر دولت در سال 96



این نماینده مجلس افزود: در راستای اشتغال فراگیر، بانک مرکزی هم موظف شد؛ 20 هزار میلیارد ریال بسته حمایتی اشتغال را حمایت کند زیرا بزرگترین چالش ما در گذشته بودجه لازم برای ایجاد اشتغال بوده است.

کاتب گفت: بنگاه‌های متوسط و خرد اگر بسته حمایتی دریافت کنند می توانند در ایجاد اشتغال بسیار کمک کنند و بهره وری بالایی داشته باشند.

وی ادامه داد: امسال مجلس رویکرد های جدیدی در بحث بودجه در نظر گرفته است و اینها باید هم جهت شوند تا به نتیجه برسند.

کاتب افزود: نرخ بیکاری ما 12 درصد است که بر اساس برنامه ها باید به 4 درصد برسد و اکنون سالانه 800 هزار بیکار تحصیل کرده به جامعه افزوده می شود.
کاتب با انتقاد از وزارت علوم ادامه داد: رتبه بندی ها در وزارت علوم تاکنون بر اساس اشتغال زایی نبوده است و بیشتر به سمت مدرک گرایی و اعطای مدرک پیش رفته است در نتیجه نتوانسته فارغ التحصیلان اشتغال زا تربیت کند. وی تاکید کرد: وزارت علوم هم بعنوان یکی از دستگاهها باید پای کار و پاسخگو باشد.

علیرضا محجوب نماینده مجلس دیگر مهمان برنامه با اشاره به اتفاق نظر دولت و مجلس در رابطه با طرح های پیشنهادی برای اشتغال فراگیر گفت: بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت در کلیت و دیدگاه اشتغال زایی اختلاف نظری وجود ندارد و همه بر این باوریم که پول محور اشتغال نیست.

محجوب افزود: به عنوان مثال پول برای حوزه اشتغال مانند نمک است برای اینکه این غذا بی مزه نشود ولی به عنوان محوریت باشد را قبول نداریم زیرا خود این موضوع باعث ایجاد رانت و از کار افتادن برخی از بخش های تولیدی می شود.



برنامه اشتغال فراگیر دولت در سال 96

 

او ادامه داد: ما اعتقاد داریم بازار سرمایه باید محور اشتغال در کشور ما شود و برابر این طرح مهندسی علمی اشتغال آماده شده از سوی دولت موافقیم و باید در جزئیات با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازیم تا به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه تولید و اشتغال برسیم.
این نماینده مجلس گفت: این طرح ابتدایی می تواند محور یک کار و طرح ملی مطرح شود و امیدواریم تا هفته آینده بحث های اولیه آن به سرانجام برسد و نقص های آن برطرف شود.

محجوب ادامه داد: مشکل امروز ما در بخش تولید و اشتغال این است که ما لنگ سیاست های پولی مالی هستیم و باید در گام اول سطح تورم و سود بانکی را به یک سطح معقولی برسانیم زیرا این منطقی نیست که تورم پایین باشد اما سود بانکی همچنان رقم بالایی دارد.

او افزود: برخی از همین فعالیت ها حرکت فراگیر اشتغال را مختل می کنند یعنی وقتی بانک ها سودهای بالا می دهند کسی رقبت نمی کند برای حضور در بخش های تولید با سود پایین تر و باید این فعالیت ها اصلاح شوند.


عیسی منصوری در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: در دولت های گذشته روش های مشترک و تکراری برای اشتغال زایی وجود داشت.

معاون وزیر کار با اشاره به اینکه سیاست گذاری برای ایجاد اشتغال نیاز به طرح ها و ایده های جدید دارد گفت: رشد اقتصادی همراه با اشتغال نیاز به تمرکز در حوزه های اقتصادی است که اشتغال مردم و رونق کسب و کار پایدار را به دنبال داشته باشد.


برنامه اشتغال فراگیر دولت در سال 96



او افزود: برقراری ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر با نظارت دولت میسر می شود.
وی با اعتقاد به نقش نظارتی دولت در بحث اشتغال افزود: توسعه صادرات و حضور در بازار منطقه ای باید بر اساس نیاز بازار های جهانی و حضور مستمر باشد.
معاون وزیر کار با اشاره به آموزش های تخصصی نیروی کار گفت: اگر نیروی کار براساس اولویت اقتصادی، صنعتی و کشاورزی و یا هر قسمتی که در اولویت زمانی و مکانی است آموزش ببیند بهتر می توان از تخصص نیروی انسانی بهره لازم را برد.

 

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

نظر شما