شناسهٔ خبر: 20099819 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل اداره زندان های استان قم:

تعداد زندانیان استان قم 13 درصد کاهش یافته است

نمایندگی قم

مدیر کل اداره زندان های استان قم گفت: تعداد زندانیان استان قم در سال گذشته 13 درصد کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام سید علی تهامی، امروز در نشست خبری به مناسبت قوه قضائیه عنوان کرد: تعداد زندانیان استان قم در سال گذشته 13 درصد کاهش یافت که به دلیل سیاست های قوه قضائیه در کاهش مدت زندان و گلریزان جهت آزادی زندانیان بوده است.

مدیر کل اداره زندان های استان قم در خصوص حیطه وظایف این اداره کل بیان کرد: فعالیت اداره کل در رابطه با سه مقوله مهم زندان، زندانی و زندان بان است و در این حوزه ها خدمات خود را ارائه می دهیم.

وی در مورد وظایف اداره کل زندان های استان قم پیرامون زندان افزود: بهبود وضعیت موجود زندان از نظر مدیریتی و اجرایی و فیزیکی و اداری در حیطه خدمات اداره کل در رابطه با زندان هاست.

حجت الاسلام تهامی خاطرنشان کرد: در خصوص افراد زندانی نیز وظایفی را برعهده داریم که از جمله برنامه‌ها و اولویت ها، فراهم کردن بستر بازگشت شرافتمندانه به کانون خانواده و جامعه و تبدیل شدن به فردی مفید برای خانواده و محیط اجتماع است.

وی تصریح کرد:ما تلاش کرده ایم کاهش جمعیت کیفری داشته باشیم که در این زمینه 13 درصد آمار زندانی های استان قم در سال 95 نسبت به سال 94 بیش از 13 درصد کاهش داشته است.

مدیر کل اداره زندان های استان قم اظهار کرد: سیاست های قوه قضائیه کاهش زندانیان است که در این زمینه با انجام گلریزان برای اولین بار در استان قم توانسته ایم تعدادی از زندانیان را به محیط خانواده بازگردانیم. در گلریزان امسال که به طور رسمی برای اولین بار در استان قم برگزار شد با مساعدت های خیرین بالغ بر 350 میلیون تومان جمع آوری شد که جمعیت قابل توجهی آزاد شدند.

حجت الاسلام تهامی در مورد خدمت به زندان بانان نیز عنوان کرد:توسعه و افزایش منابع انسانی نیز از جمله فعالیت‌های ما در این بخش است. همچنین فعالیت ها در زندان در سه بخش امنیتی و حمایتی و تربیتی تعریف می‌شود و در واقع همه تلاش خود را در تحقق شعار امنیت برای تربیت به کار می‌گیریم.

مدیر کل اداره زندان‌های استان قم تصریح کرد: در راستای حمایت از زندانیان نیز انجمن حمایت از زندانیان فعال است که خدمات خوبی را به زندانیان و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهد. انجمن حمایت از زندانیان به ستاد دیه و کمک های مردمی وابسته است. در سال جاری با گلریزان انجام شده در سراسر کشور توسط خیرین، کمک‌هایی جذب شد که در سال جاری 18 نفر از زندانیان جرائم غیرنقد تا مبلغ 10 میلیون تومان آزاد شدند.

حجت الاسلام تهامی یادآور شد: همچنین تعداد 270 زندانی جرائم غیر نقد و پرونده مالی در زندان حضور دارند که مبالغ هنگفتی بدهکاری دارند که در مجموع برای آزادی این افراد 62 میلیارد تومان نیاز است و پرونده های آنها در دست بررسی است. حدود 24 نفر افراد جرائم عمد در قم که برای اولین بار مرتکب شده اند و سابقه و پیشینه قبلی نداشتند و حسن نیت خود را در زندان نشان داده اندنیز با کمک های مردمی و مساعدت خیرین به مبلغ 95 میلیون تومان آزاد شدند.

مدیر کل اداره زندان های استان قم بیان کرد: بخش مددکاری در زندان نیز فعال است که فعالیت این بخش در خدمت رسانی به افرادی که از زندان آزاد می شوند نیز قطع نمی شود و بعد از زندان نیز مراقبت های لازم برای پیگیری وام و اشتغالزایی نیز صورت می گیرد. در زمینه تربیتی و فرهنگی نیز در زندان برنامه های ویژه ای انجام می شود؛ در این زمینه هر زندانی در بخش های تربیتی و فرهنگی و اشتغال و بهداشت مشغول به فعالیت می شود.

حجت الاسلام تهامی خاطرنشان کرد:در سیاست های سازمان زندانیان بحث استاد و شاگردی نیز مطرح است و افراد به عنوان مربی آموزش هایی را به بقیه زندانی ها ارائه می دهند تا در اشتغال خودکفا شوند. در رابطه با ورزش 50 نفر مربی ورزشی از میان زندانیان آموزش دیده اند و گواهی نیز دریافت کرده اند تا در چارچوب مقررات زندان، به دیگران آموزش بدهند.

مدیر کل اداره زندان های استان قم تاکید کرد:تلاش کرده ایم امتیازات در قالب آزادی مشروط و مرخصی و عفو هدفمند باشد. در زندان برخی از امتیازات مانند ملاقات کابین حق زندانی است اما برخی از امتیازات نیز تشویقی محسوب می شود.

وی عنوان کرد:یکی از برنامه های مهم فرهنگی، برنامه های قرآنی است که در ماه رمضان به نوعی زندان تبدیل به دارالقرآن می شود و برنامه های قرآنی جامعی ارائه می گردد ضمن اینکه در تعامل با اداره کل اوقاف در حال حاضر 700 نفر از زندانیان در حفظ موضوعی قرآن مشغول هستند و حتی خانواده هایشان مورد مساعدت قرار می گیرند. در ماه مبارک رمضان 40 روحانی در داخل بندها و سلول ها و اتاق های زندانیان حضور داشتند و برنامه های فرهنگی و قرآنی گسترده ای را ارائه می دهند که در این زمینه برنامه های قرآنی زیادی داشتیم و اقامه نماز در سه نوبت نیز انجام می‌شود.

وی گفت: مدرسه تربیت در استان در سال جاری با مجوز آموزش و پرورش راه اندازی شد و تعدادی از زندانیان در حال تحصیل و اخذ مدرک هستند.

مدیر کل اداره زندان های استان قم یادآور شد: زندانیان در برنامه های فرهنگی در سطح استان نیز شرکت می کنند و در سال گذشته ستاد اقامه نماز مسابقاتی را با حضور زندانیان برگزار کرد و 70 درصد از پرسنل و زندانیان در این مسابقات حضور یافتند و از ناحیه قوه قضائیه جوایزی برای آنها در نَظر گرفته شد.

وی افزود: استان قم رتبه برتر کشور در حوزه برنامه های کانون فرهنگی مساجد را کسب کرده و در سطح مددجویان سه رتبه کشوری و 6 رتبه برتر هنری را در کشور از آن خود کرده ایم. اداره کل زندان های قم از بین مسابقات قوه قضائیه 8 رتبه کشوری به دست آورد و زندانیان و پرسنل این امتیازات را به دست آوردند.

حجت الاسلام تهامی با اشاره به برنامه هایی در حوزه بهداشت یادآور شد:با پیگیری های لازم بر آنیم طرح تحول سلامت را برای زندانیان اجرایی کنیم از طرفی در جهت حفظ سلامت زندانیان توجه خاصی به رژیم غذایی داریم و 4 نوع غذای کم چرب، بی نمک و غذای معمولی و غذا ویژه بیماری های خاص طبخ می شود.

وی تصریح کرد:این رژیم غذایی برای اولین بار در استان قم از سال گذشته اجرایی شد و قم به عنوان پایلوت آن را آغاز کرد همچنین انجام تست های پزشکی به طور ماهانه در زندان انجام می شود تا با بیماری یابی و شناسایی به موقع و درمان بتوانیم در جهت سلامت زندانیان گام برداریم. خوشبختانه در زمینه اشتغال گام های خوبی برداشته ایم و در سال گذشته 156 درصد افزایش اشتغالزایی در بین زندانی ها داشته ایم که برای این عزیزان و خانواده هایشان درآمدزایی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: حضور خیرین اشتغال و مساعدت های مالی آن ها و تعامل با فنی و حرفه‌ای در آموزش زندانیان نتایج اثر بخشی را در حوزه اشتغال داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در زندان و کانون اصلاح و تربیت و و بخش نوجوانان با تمهیدات اندیشیده شده 100 درصد امکان اشتغال فراهم شده است.

حجت الاسلام تهامی بیان کرد:200 تن از دانش آموزان تحت حمایت خانواده زندانیان با مساعدت رئیس آموزش پرورش قم و اداره کل زندان ها از بسته های حمایتی برخوردار شدند. خیرین می توانند جهت آزاد کردن زندانیان از طریق ستاد دیه کمک های خود را به حساب های ملی 0201231618009 و بانک ملت 1822288724 و تجارت 1530085593 واریز نمایند و در این کار خیر شرکت نمایند.
انتهای پیام

نظر شما