شناسهٔ خبر: 20099628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز فاز اول مرمت کاروانسرای صدرآباد قم

نمایندگی قم

معاون میراث فرهنگی استان قم گفت: فاز اول مرمت کارونسرای سنگی صدرآباد در بخش مرکزی استان قم آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عمار کاوسی معاون میراث فرهنگی استان  قم با اعلام این خبر گفت: در راستای اجرای مرمت ابنیه تاریخی استان قم، فاز اول مرمت کاروانسرای صدرآباد با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال از محل اعتبارت ملی آغاز شد.

وی ادامه داد: این کاروانسرا نیاز به تعمیرات اساسی دارد زیرا تاکنون هیچ گونه رسیدگی به آن نشده است و اگر فاز اول مرمت آن را آغاز نمی کردیم، بیم تخریب آن وجود داشت.

عمار کاوسی با اشاره به شروع فاز اول مرمت این بنا اضافه کرد: این عملیات شامل استحکام بخشی پایه‌ها، حذف الحاقات غیر اصولی و مرمت های اضطراری و نجات بخشی است. همچنین تعمیر بخشی از پُشت بام، اجرای کف فرش با آجر سنتی از دیگر بخش های مرمت این بنای شاخص تاریخی است. 

وی افزود: بنای کاروانسرا صدرآباد منحصر به فرد و شامل دو حیاط مرکزی و شش بُرج دیده بانی است، تمام بنای کاروانسرا با آجر ساخته شده و حتی پُشت بام نیز با آجرهای خطائی فرش شده است.

 کاوسی گفت: در خارج محوطه کاروانسرا در شمال شرقی آن، آب انباری قرارداد که بوسیله یک دیوار چینه ای به کاروانسرا مربوط می‌شده است. قدمت کاروانسرای صدر آباد مربوط به دوران صوفیه – قاجار است و در بخش مرکزی و  50 کیلومتری شمال شرقی قم واقع شده است. این اثر در تاریخ 6 آبان 1363 با شماره ثبت 1668 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انتهای پیام

نظر شما