شناسهٔ خبر: 20099462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون پژوهشی موسسه ندا در گفت‌وگو با تسنیم:

امکان ملاقات مقامات سعودی با سران رژیم صهیونیستی وجود دارد

R1016168/P36447/S8,90,95/CT15

به اعتقاد معاون پژوهشی موسسه ندا، تحولات سیاست‌ خارجی عربستان طی دو سال اخیر در راستای هم‌پیمانی بیشتر با رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا بوده است؛ لذا طبیعی به نظر می‌رسد مقامات سعودی در گذشته با سران رژیم صهیونیستی ملاقات داشته باشند.

صاحب‌خبر -

«سلمان رضوی»، معاون پژوهشی موسسه ندا و سردبیر فصلنامه مطالعات فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص ارتباط محمد بن سلمان با رژیم صهیونیستی و دیدارهای محرمانه او با مقامات اسرائیلی طی دو سال گذشته، با اشاره به اینکه طبیعی است مقامات سعودی با سران رژیم صهیونیستی ملاقات داشته باشند، بیان داشت: تغییراتی در سیاست‌ خارجی عربستان طی دو سال اخیر با روی کار آمدن ملک سلمان در عرصه‌ی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه تغییرات سیاست خارجی ریاض در عرصه‌ی منطقه‌ای مشخصاً در دو جهت است، افزود: یک جهت تحکیم رابطه با رژیم صهیونیستی و انجام ملاقات متعدد با سران این رژیم است. از سوی دیگر تداوم و تعمیق دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران، محور مقاومت و متحدان دیگر منطقه‌ای ایران مانند حماس، سوریه و عراق است. این تغییر و تحولات از زمانی که ملک سلمان روی کار آمده و محمد بن سلمان، پسر او نفر اصلی سیاست‌گذاری در این حکومت شده، قابل‌مشاهده است.

معاون پژوهشی موسسه ندا با بیان اینکه معمولاً تغییر و تحولات در نظام‌های سیاسی در دو حالت صورت می‌گیرد، مطرح کرد: حالت نخست در نظام‌های مردم‌سالارانه است که مبتنی بر آراء مردم است و دموکراسی بر آن حاکم است. انتخابات در این‌گونه نظام‌ها مانند نظام جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از نظام‌های دیگر حرف اول را می‌زند و مسئولان با رأی مردم روی کار می‌آیند.

وی با اشاره به حالت دوم تغییرات در نظام‌های سیاسی گفت: این حالت در نظام‌هایی است که با حمایت‌های خارجی به‌ویژه اتکا به قدرت‌های بیرونی و غیر دموکراتیک روی کار می‌آیند. عربستان با توجه به اینکه هیچ‌گونه انتخاباتی در آن برگزار نمی‌شود و قدرت به‌صورت وراثتی منتقل می‌شود، در این ردیف قرار می‌گیرد. طبیعی است این حکومت جزء نظام‌هایی است که باید موردحمایت قدرت‌های خارجی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.

سردبیر فصلنامه مطالعات فلسطین با توجه به اینکه جابه‌جایی قدرت در نظام سیاسی عربستان مبتنی بر آراء مردم نیست، اشاره داشت: بر این اساس ریاض باید متکی بر حمایت‌های بیرونی باشد. کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در این میان می‌توانند نقش‌آفرین باشند. تحولات سیاست‌ خارجی کشور عربستان طی دو سال اخیر در راستای هم‌پیمانی بیشتر با رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا و مخالفت با محور مقاومت بوده است؛ لذا طبیعی به نظر می‌رسد مقامات سعودی در گذشته با سران رژیم صهیونیستی ملاقات داشته باشند و این دیدارها در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما