شناسهٔ خبر: 20098839 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گاردین گزارش می‌دهد:

«گام بعدی» سیاست خارجه آمریکا در دوران پساداعش/ سناریوی «تغییر نظام» در ایران محور اصلی نمایش ترامپ قرار گرفت

سرویس بین‌الملل- سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برنامه مخفی خود در ایران را شروع کرد است. یک مقام اطلاعاتی در کاخ سفید در این رابطه گفت: مقامات دولتی آمریکا به دنبال استفاده از جاسوسان ایالات‌متحده برای سرنگونی «نظام ایران» هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس بین‌الملل صبح توس، در میان انبوه روایت‌هایی چون بررسی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، فشار جمهوری‌خواهان برای لغو قانون سلامت هزاران شهروند آمریکایی، دولت ترامپ در حال زمینه‌سازی یک جنگ فاجعه‌بار در منطقه سوریه و فراتر از آن، علیه ایران است.

 

نشریه سیاسی "فارین پالسی" به‌تازگی در گزارشی آورده است که مقامات ارشد دولت ترامپ به دنبال افزایش عملیات نیروهای نظامی آمریکا در سوریه هستند و هدف از این اقدام را مقابله با قدرت ایران و نیروهای تحت حمایت این کشور می‌خوانند. گاردین با بیان این مطلب نوشت: این استراتژی با مخالفانی در پنتاگون همراه بوده است، اما به نظر نمی‌رسد کاخ سفید مخالفتی داشته باشد.

 

روزنامه واشنگتن پست نیز در چند روز گذشته به وضوح نوشت: ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه وارد جنگ شده‌اند و مقامات آمریکایی در حال برنامه‌ریزی «گام بعدی» در سوریه بعد از شکست داعش هستند؛ برنامه‌ای که با محوریت حمله مستقیم به ایران خواهد بود.

 

روز یکشنبه، کاخ سفید در بیانیه‌ای به طور غیر مستقیم از «گام بعدی» استراتژی نظامی آمریکا در خاورمیانه پرده برداشت: در این بیانیه، کاخ سفید هشدار داد که احتمالاً حمله شیمیایی دیگری توسط دولت سوریه در راه باشد و اگر چنین اتفاقی روی دهد، پیامدهای سنگینی خواهد داشت. نیکی هالی، نماینده سازمان ملل نیز در حساب توییتری خود مدعی شد که هر حمله دیگری که توسط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه رخ دهد، به گردن روسیه و ایران است.

 

گاردین در ادامه نوشت: کاخ سفید به دنبال بهانه جدیدی برای برپا کردن یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه است؛ منطقه‌ای که ده‌ها سال در جنگ داخلی به سر می‌برد. دولت ترامپ بدون در نظر گرفتن آشوب و ویرانی‌هایی که سیاست تهاجمی آمریکا در خاورمیانه دارد، در حال آماده‌سازی «گام بعدی» برنامه نظامی ایالات‌متحده در این منطقه است.

 

در همین راستا، هفته گذشته تام کُتون، سناتور ارشد جمهوری‌خواه گفت: "سیاست ایالات‌متحده باید به دنبال تغییر نظام در ایران باشد".

 

گاردین افزود: سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برنامه مخفی خود در ایران را شروع کرد است. یک مقام اطلاعاتی در کاخ سفید در این رابطه گفت: مقامات دولتی آمریکا به دنبال استفاده از جاسوسان ایالات‌متحده برای سرنگونی نظام ایران هستند. رکس تیرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز به طور غیر مستقیم در کنگره آمریکا از واژه «تغییر نظام» در ایران صحبت کرده است.

 

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: برنامه‌های دولت ترامپ نه تنها در سوریه متوقف نمی‌شود، بلکه پنتاگون به دنبال حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن است تا علیه قدرت ایران در منطقه وارد جنگ شود.

 

گاردین در پایان نوشت: از زمان روز کار آمدن دولت ترامپ، جنگ آمریکا در سراسر خاورمیانه افزایش یافته است، به طوری که حملات پهبادهای ایالات‌متحده در زمان ترامپ، 4 برابر بیشتر از زمان اوباما بوده است؛ کشتار شهروندان سوری توسط نیروهای آمریکایی سر به فلک زده است؛ عملیات‌های ویژه آمریکا در سومالی پشت سر هم ردیف شده‌اند و پنتاگون در حال اعزام هزاران نیروی نظامی دیگر به افغانستان است.

 

انتهای پیام/

نظر شما