شناسهٔ خبر: 20098045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خرید بیش از 150هزار تن گندم از کشاورزان شهرستان بیله سوار

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار گفت: ‏خرید گندم مازاد بر نیاز از ‏مرز 150هزار تن گذشت و خرید گندم از کشاورزان در برخی مناطق شهرستان ادامه دارد.‏

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ربعلی جهانی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار افزود: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در شهرستان بیله‌سوار از مرز 150هزار تن گذشت است و خرید گندم از کشاورزان در برخی مناطق شهرستان بیله‌سوار ادامه دارد.

وی گفت:خرید در 11 مرکز بصورت شبانه‌روزی ادامه دارد و بیش از 700دستگاه کمباین بومی و مهاجر کار برداشت محصولات را بر عهده دارند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار با بیان این‌که سطح زراعت گندم در این منطقه در مقایسه با پارسال حدود 15 درصد کاهش یافته، دلیل این کاهش را افزایش سطح زیرکشت محصولات رقیب بویژه کلزا ذکر کرد.

جهانی افزود: کشاورزان از آتش‌زدن کاه و کلش باقی‌مانده از غلات در زمین خودداری کنند چرا که خاک محیط زنده‌ای است که با آتش کشیدن آن ، تمامی موجودات زنده آن از بین رفته  و آسیب‌های جبران ناپذیری به خاک حاصلخیز وارد می‌شود.

وی  اظهار کرد: موجودات مختلفی از جمله باکتری‌ها ، قارچ‌ها ، کرم‌ها و تجزیه کننده‌ها در خاک زندگی می‌کنند که این موجودات در حاصلخیزی خاک زراعی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و کشاورزان با آتش‌زدن مزارع به یک‌باره تمامی این عوامل مهم را نابود می‌کنند .

جهانی گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود با مصرف کود فرآیند پوسیده شدن بقایای گیاهی در خاک را سرعت بدهند و مواد غذایی را در خاک مهیا کنند تا گیاه از عناصر موجود در خاک استفاده کند.

رئیس جهاد کشاورزی بیله‌سوار در ادامه اظهار کرد: کشت دوم برای محصول سویا در شهرستان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود 8هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت محصول  سویا  اختصاص یابد.

 

انتهای پیام/ع

نظر شما