شناسهٔ خبر: 20097194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۷ تیر بخوانید؛

اهداء اعضای پیکر شهید مانور/هشدار درباره ماجراجویی‌ آمریکا درسوریه/ارجاع پرونده حج به مجلس و...

71381

واکنش وزارت خارجه به تصمیم دادگاه عالی آمریکا در تایید ایجاد محدودیت برای ورود شهروندان ۶ کشور، الویت های دولت دوازدهم، تلاش محرمانه دبیرکل سازمان ملل برای آزادی یک شهروند آمریکایی در ایران، گرامی داشت سالروز واقعه هفتم تیر، اهداء اعضای پیکر شهید مانور سپاه، تقدیر رهبر انقلاب از تلاش‌های ستاد دیه، ارجاع پرونده سازمان حج و زیارت به صحن علنی مجلس، هشدارشدید شمخانی نسبت به ماجراجویی‌های آمریکا در سوریه و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه، هفتم تیر ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

روحانی فرا رسیدن روز ملی مادگاسکار را تبریک گفت. رییس‌ جمهور در پیامی به "هری راجاونا ریمامپیانینا" رییس جمهور ماداگاسکار، روز ملی این کشور را به وی ، دولت و مردم مادگاسکار تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش و تحکیم یابد.

الویت های دولت دوازدهم

احمد حکیمی پور، دبیر کل حزب اراده ملت ایران با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت دولت دوازدهم ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال است گفت:‌ مهمترین موضوعی که دولت دوازدهم باید مورد توجه قرار دهد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است. در کنار این موضوع نیز باید به اقشار حقوق بگیر و حقوق نگیر هم توجه کنیم. وی با اشاره به اولویت های دولت دوازدهم اظهار کرد: رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مهمترین اولویت دولت دوازدهم است که باید این موضوعات در کنار سایر مسائل توسط دولت پیگیری شود و همچنین به اقشار حقوق بگیر و نیز اقشاری که می توان آنها را حقوق نگیر نامید نیز از سوی دولت باید توجه ویژه ای شود و دولت نیز برنامه هایش را در ارتباط با این اقشار پیگیری کند.

همچنین بیژن مقدم، فعال سیاسی با بیان اینکه در کابینه بعدی از مدیران جوان استفاده شود گفت: انتظار یک وزیر ۲۰ ساله را نداریم اما حضور وزرایی با حدود ۵۰ سال سن می‌تواند هم ثبات مدیریتی و هم نشاط را برای کابینه بعدی به ارمغان بیاورد. وی با تأکید بر ضرورت ترمیم کابینه توسط روحانی در دولت آتی، اظهار کرد: به طور طبیعی رییس جمهور در فعالیت‌های دولت اولش با اما و اگرهایی روبرو است. به همین دلیل بر اساس شرایطی وزرایش را انتخاب می‌کند اما وقتی دور اول تمام می‌شود با کسب آرای مردم برای فعالیت‌های دور دومش می‌تواند کابینه جدید و پویاتری را بری خود برگزیند.

***

جلسه هیات دولت به ریاست جهانگیری برگزار شد.جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت به ریاست اسحاق جهانگری معاون اول رییس جمهور و با  حضور اعضای دولت یازدهم برگزار شد. هیات دولت با هدف مدیریت مصرف برق در تابستان، به استانداران ۹ استان که شهرهای زیر مجموعه آنها ، دمای بالاتر از ۴۵ درجه دارند، این اختیار را داد که ساعات کار فعالیت دستگاه های اجرایی در استان های خود را تغییر دهند.

روابط عمومی سپاه حفاظت هواپیمایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با رضایت خانواده شهید مهدی یزدی، اعضای پیکر مطهر این شهید مانور به چند بیمار نیازمند عضو اهدا شد.روابط عمومی سپاه حفاظت هواپیمایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «شهید مهدی یزدی فرزند شهید نصرت الله یزدی  که در جریان برگزاری رزمایش دفاعی امنیتی فرودگاه مهراباد مجروح شده بود، علیرغم تلاش کادر درمانی، روز گذشته(سه شنبه) به درجه رفیع  شهادت نایل شد و با رضایت خانواده، اعضای پیکر این شهید والامقام به چندین بیمار نیازمند عضو زندگی دوباره بخشید.»

وزیر خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اخیر دادگاه عالی آمریکا در تایید ایجاد محدودیت برای ورود شهروندان ۶ کشور اسلامی به آمریکا گفت: ممنوعیت ورود مسلمانان، آمریکا را امن نمی‌کند. محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ممنوعیت ورود مسلمانان، آمریکا را امن نمی‌کند. به جای سیاست‌هایی که افراطی‌ها را تقویت می‌کند، ایالات متحده باید به جنگ واقعی علیه آنها بپیوندد.

در همین ارتباط وزارت خارجه به تصمیم دادگاه عالی آمریکا در تایید ایجاد محدودیت برای ورود شهروندان ۶ کشور واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اخیر دادگاه عالی آمریکا در تایید ایجاد محدودیت برای ورود شهروندان ۶ کشور اسلامی به آمریکا گفت: این تصمیم دادگاه عالی اگرچه موقتی است و در ماه اکتبر سال جاری میلادی مورد بازنگری قرار می‌گیرد، اما در عین حال بر خلاف ادعای دولتمردان آمریکا، نشان دهنده تصمیم حاکمیت آن کشور در برخورد تبعیض آمیز با مسلمانان و نگاه غیر منصفانه نسبت به آنان است. بهرام قاسمی همچنین در واکنش به صدور بیانیه اخیر برخی از اعضای پارلمان اروپا در خصوص جمهوری اسلامی ایران گفت: ما چنین ادعاهای نادرست که مبتنی بر فریبکاری و فرضیات ناصحیح است، فاقد هرگونه اعتبار و ارزش تلقی می‌کنیم. وی افزود: این اقدامات تلاشی برای تاثیر بر فرآیند تعامل اروپا و ایران است.

ظریف به ایتالیا سفر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار با مقامات ایتالیا، بامداد چهارشنبه از برلین وارد رم پایتخت ایتالیا شد. سفر ظریف به ایتالیا در چارچوب روابط دو جانبه  تهران و رم انجام شده است. وزیر امور خارجه کشورمان در اولین برنامه کاری خود در رم، صبح روز چهارشنبه در نشست مرکز اروپایی روابط خارجی موسوم به ECFR شرکت کرد. وی در این کنفراس ضمن تاکید بر این‌که خرید سلاح به معیاری برای تشخیص تروریست تبدیل شده است افزود: در خاورمیانه می‌شود امنیت را خریداری کرد.

دریابان شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به تهدیدات اخیر آمریکا علیه سوریه که به بهانه قصد دمشق برای استفاده از سلاح شیمیایی مطرح شده است، گفت: طرح مجدد ادعاهای واهی علیه سوریه تداوم سناریوی آمریکا برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های مستمر جبهه تروریسم و مقابله با پیشروی‌های تعیین کننده ارتش سوریه است.

منابع آگاه مدعی شده‌اند که دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای محرمانه به مقامات ایران تلاش می‌کند تا یک شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران را آزاد کند. منابع آگاه می‌گویند که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از وی خواسته است تا باقر نمازی شهروند ایرانی ـ آمریکایی ۸۱ ساله را که به دلیل اتهامات امنیتی به ده سال حبس محکوم شده است، به دلیل مسائل انسانی آزاد کند.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد قاچاق انسان با اشاره به اینکه گروه‌های سازمان یافته جوانان ایرانی را برای قاچاق جنسی هدف می‌گیرند گفته است که دولت ایران "تلاش قابل توجهی برای جلوگیری از "مشکل گسترده قاچاق انسان" در این کشور انجام نمی دهد.

سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که هفته جاری به چین سفر کرده است در سخنانی درباره "مهندسی توسعه اقتصادی و امنیت منطقه‌ای با ایجاد کمربند و جاده ابریشم" گفت: ایران آمادگی دارد تمامی ظرفیت خود را برای مبارزه با تروریسم و توسعه امنیت در منطقه حساس جاده ابریشم به کار بندد. وی تاکید کرد: با بهره‌گیری از امکانات همه کشورها طرح "راه ابریشم جدید" محقق می‌شود. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین در کنفرانسی با موضوع همکاری‌های ضدتروریستی ضمن بررسی علائم و دلایل ریشه‌ای پدیده تروریستی و با اشاره به اینکه برخی کشورهای منطقه آماده گفت‌وگو درباره سوریه نیستند گفت: ایران در رابطه با بحران‌ها در منطقه و اقدامات ترروریستی به ویژه در مورد سوریه پیشنهادهایی ارائه کرده است ولی متاسفانه بعضی از کشورهای منطقه به هیچ وجهی آماده گفت‌وگو و ایجاد آرامش در منطقه را ندارند.

علی لاریجانی در آغاز مذاکرات رسمی دوجانبه با همتای کره جنوبی خود از اداره مناسب نشست بین المللی روسای مجالس آسیا و اروپا (اوراسیا) تشکر کرد و بر اهمیت ساماندهی همکاری های اقتصادی، بازرگانی، گمرکی و مالی کشورهای حوزه اوراسیا تاکید کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برقراری پرواز مستقیم بین تهران و سئول گام مهمی در تحکیم روابط ایران و کره جنوبی است. وی در بخشی از سخنان خود ابعاد برنامه پنج ساله ششم جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد و آمادگی تهران را برای پذیرش سرمایه گذاری کره جنوبی و واگذاری پروژه هایی در حوزه های انرژی، محیط زیست، خطوط ریلی و ... را اعلام کرد. لاریجانی همچنین در در دیدار نخست وزیر کره جنوبی با مروری بر مناسبات رو به رشد دو کشور از توسعه همه جانبه همکاری‌ها ابراز خرسندی کرد و گفت: توسعه همکاری‌های تهران - سئول در حوزه‌های اقتصادی سبب احیای روابط بین دو کشور می‌شود. وی همچنین پس از دیدار با رئیس مجلس کره جنوبی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امکان‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال بین ایران و کره جنوبی وجود دارد  گفت: زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و اشتغال بین دو کشور ایران و کره جنوبی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تامل بیشتر در اعزام حجاج به مکه، گفت که پرونده سازمان حج و زیارت در این کمیسیون در حال تکمیل است و پس از نهایی شدن گزارش آن در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

سالروز هفتم تیر

محمدرضا عارف در یادداشتی به مناسبت هفتم تیر ماه نوشت: باید از بازتولید تفکری که به دنبال حذف اندیشه مخالف است جلوگیری شود. رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در اینستاگرام خودنوشته است: حزب جمهوری اسلامی قوی‌ترین کانون حاکمیت مردمی بود که موسسین آن نقش تاثیرگذاری در شکل گیری انقلاب اسلامی داشتند از جمله شهید بزرگوار دکتر بهشتی.  به باور من، فاجعه هفتم تیر با یک  طراحی پیچیده به قصد سرنگونی نظام صورت گرفت و به همین دلیل معتقدم آن حادثه آینده نظام را بیمه کرد.

همچنین سخنگوی شورای نگهبان در یادداشتی با عنوان «راست قامتی که همچنان ایستاده است»، یاد و خاطره شهدای هفتم تیر را گرامی داشت. عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در کانال تلگرامی خود چنین نوشت: امروز نیازمند آنیم تا بار دیگر نظام امت و امامت بازخوانی شود!

معاون اول رییس جمهوری نیز با انتشار تصویری از شهید بهشتی یاد و خاطره شهدای واقعه هفتم تیر را گرامی داشت. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در صفحه شخصی خو د در اینستاگرام با گرامی‌ داشت فرا رسیدن سالروز انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی و به شهادت رسیدن آیت‌الله بهشتی نوشت: «ما شیفتگان خدمتیم، نه تشنگان قدرت؛ کلام نغزی است از شهید بهشتی که گفتنش آسان و عمل به آن بسیار دشوار.

یادگار امام، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی نیز در حساب اینستاگرامی خود به مناسبت سالروز واقعه ۷ تیر نوشت: کمتر کسی به توانایی علمی شهید بهشتی در علوم اسلامی پرداخته است.

***

در پی هتاکی به رییس جمهور

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه هتاکان به دنبال تعمیق شکاف بین مسئولان نظام در رده‌های مختلف هستند گفت: هتاکی به شخصیت‌های دولتی و مجلسی در حاشیه روز قدس برای نظام هزینه‌های سنگین سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد. وی افزود: شرایط و مناسبات خاورمیانه ایجاب می‌کند امروز بیشتر از هر دوره دیگری به سمت «وحدت» داخلی حرکت کنیم اما چه باید کرد تا «انسجام» و «وحدت» داخلی بین مردم و مسئولان تقویت شود؟ به نظر بنده مسئولان و کارگزاران نظام از هر قوه‌ای باید بر همراهی، وحدت و همدلی با یکدیگر اصرار داشته باشند در غیر این صورت خدای نکرده اختلافات به سطح جامعه سرایت کرده و مشکلات کشور عمیق‌تر می‌شود که خواسته دیرینه دشمنان کشور است. آنان در پی اختلاف‌افکنی و تعمیق شکاف بین مسئولان نظام در رده‌های مختلف هستند. نباید کاری کرد تا آب به آسیب دشمن ریخته شود و مصمم‌تر از گذشته در این مسیر گام برداریم.

ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص حواشی راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران و هتاکی عده‌ای به رییس جمهور در این روز، گفت: دادن شعارهایی که باعث ایجاد اختلاف و تفرقه در کشور می‌شود صحیح نیست و این حرکتی که تعدادی به رییس جمهور در روز قدس اهانت کردند شرعاً و عرفا و عقلا مجاز نبود و همه باید بدانیم بیشتر از گذشته نیاز به وحدت داریم.

حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در واکنش به حواشی ایجاد شده در نماز عید سعید فطر در تهران گفت: درست نبود پس از یک ماه روزه‌داری و مردمی که جمع شدند تا پشت سر مقام معظم رهبری نماز بخوانند چنین مطالب وحدت شکنی مطرح شود. وی تاکید کرد: همه جناح‌ها به کار و همکاری با یکدیگر بیندیشند.

***

رهبر معظم انقلاب از تلاش‌های انجام شده در حوزه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در ستاد دیه تقدیر کردند. در ماه ضیافت الهی مردم نوعدوست ایران اسلامی میزبان برگزاری بیش از ۳۰۰ همایش گلریزان ویژه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری بودند که از این محل، با جمع‌آوری مبلغی معادل ۶۰۰ میلیارد ریال، زمینه استخلاص ۲ هزار زندانی واجد شرایطی که نه بر حسب سوء‌نیت مجرمانه بلکه به دلیل وقوع یک اتفاق ناخواسته روانه حبس شده بودند، فراهم شد.

همچنین مدیرعامل ستاد دیه کشور از وصول کمک نقدی ۱۴۰ میلیون ریالی حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نهاد مردمی خبر داد.

مهدی براکه‌پور، وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه قوه قضاییه با جلوگیری از ثبت موسسات حقوقی بدون پروانه وکالت، این مشکل را برای همیشه حل کند گفت: از دستگاه قضایی انتظار داریم با جلوگیری قاطع از ثبت موسسات حقوقی بدون پروانه وکالت، با اقتدار این مساله را برای همیشه حل کند تا تاخیر و گذر زمان، تراژدی نوشدارو پس از مرگ سهراب را برای صاحبان حق تداعی نکند.

انتهای پیام

نظر شما