شناسهٔ خبر: 20096860 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

نابغه‌ای که قصد پیر شدن ندارد/ زلاتان اینجا، زلاتان اونجا، زلاتان همه‌جا! + تصاویر و فیلم

او نابغه‌ای گستاخ و سرکش است که شاید برای دنیای رسانه و نهادهای فوتبالی و داورها محبوب نباشد، اما عاشقان فوتبال، او را از جان و دل دوست دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش شفاف به نقل از مشرق،  «زلاتان ابراهیموویچ» یکی از برترین فوتبالیست‌های حال حاضر جهان تقریبا به غیر از رئال مادرید و بایرن مونیخ برای تمامی باشگاه‌های بزرگ جهان توپ زده است. اما اکنون این بازیکن بزرگ سوئدی پس از آسیب‌دیدگی از ناحیه رباط صلیبی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا، دیگر آن وجهه را در نظر «ژوزه مورینیو» مربی کنونی منچستر یونایتد که نوسانات اخلاقی زیادی دارد دارا نیست. هم‌اکنون بازیکن آزاد است و می‌تواند به هر تیمی که می‌خواهد برود.

در هر حال، طبیعی است که یک بازیکن بزرگ در سن 35 سالگی که بطور منطقی زمان بازنشستگی بازیکنان فوتبال است دچار افت شود هر چند که این اتفاق برای یکی از بهترین مهاجمان جهان نیافتاده است. بازی برای تیم‌های آژاکس، یوونتوس، اینترمیلان، آث میلان، بارسلونا، پاریسن ژرمن، و منچستر یونایتد یعنی بازی برای اکثر بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان. او، یک نابغه سرکش و صریح است که ظاهرا قصد پیر شدن در فوتبال را ندارد.

تیم ملی سوئد

برای سوئدی‌ها گلزن بودن بسیار اهمیت دارد. سوال این است که چرا براستی این مهاجم درشت و خوش قد و بالا تا بدین حد در کشورش محبوب است؟ بدین علت است که 62 گل در 116 حضورش در تیم ملی طی 15 سال گذشته به ثمر رسانده و از این حیث در بین تمامی مهاجمان تاریخ فوتبال سوئد رکورددار است؟

موج مثبت روانی و اعتماد بنفسی که زلاتان در این چند سال به سایر بازیکنان سوئد در هم تورنمنت بخشیده است، بغایت تاثیرگذار بوده و حتی منجر به صعود این تیم به جام‌ جهانی 2006 و جام‌ ملت‌های 2012 و 2016 شده است. هنوز سه گلی که در مرحله پلی آف جام ملت‌های 2016 در مقابل دانمارک به تنهایی به ثمر رساند و درهای فرانسه را برای سوئد باز کرد یادمان نمی‌رود. یا مگر می‌شود گل پشت پای تحقیرکننده او به تیم ملی ایتالیا در جام ملت‌های 2004 و یا قیچی برگردان استثنایی او به تیم ملی انگلیس در دیدار دوستانه سال 2012 را فراموش کرد؟ وقتی ابراهیموویچ پس از جام ملت‌های 2016 از تیم ملی خداحافظی کرد، چیزی به غیر از افتخار و سربلندی برای خود و تیم ملی سوئد به جا نگذاشت.

گل استثنایی زلاتان در بازی مقابل انگلیس (سال 2012) / کسب جایزه پوشکاش فیفا به عنوان بهترین گل سال 2013

مالمو (سوئد)

17 سالش بود که موفق شد در مالمو بازی کند. استثنایی عمل کرد می‌کرد و سرشار از استعداد بود. دریبل‌های خاص می‌زد، حرکات نمایشی تکنیکی خاصی داشت که نه از بازیکنی با این فیزیک توقع می‌رفت و نه در فوتبال سوئد چندان دیده شده بود. مالمو در آن سال‌ها (2001-1999) یک تیم کاملا عادی بود که حتی فصل بعد، عملکرد بدتری داشت اما زلاتان همچون نگین درخشانی در این تیم می‌درخشید و قدر و اندازه‌هایش خیلی بالاتر از مالمو بود؛ او توانست بالاتر از استاندارد تیم‌اش در فصل دوم حضورش 12 گل در 26 بازی لیگ به ثمر برساند و تیم‌اش را به لیگ برتر سوئد وارد کند. اما همچنان استاندارد مالمو پایین بود. لذا صلاح به رفتن به تیمی شایسته‌تر بود که این بخت به دلیل لیاقت‌اش برایش مهیا شد و به آژاکس رفت.

آژاکس (هلند)

به گزارش مشرق، زلاتان نوجوان وقتی وارد آژاکس هلند شد، در خدمت کسی قرار گرفت که شخصا او را از مالمو کشف کرد و به تیم هلندی برد. «لئو بینهاکر» مدیر تاکتیکی تیم ثابت نمود که او بهتر از تمامی مهاجمین آکادمی باشگاه است. در آن زمان که فصل 2001 بود همه به «میدو» مهاجم مصری آژاکس که گلزن درجه یک تیم بود می‌بالیدند. اما زلاتان آمد و او را بیچاره کرد. درخشش بی‌نظیر ابراهیموویچ همراه بود با سقوط و زوال تدریجی او.

میدوی ناراحت در هنگام تعویض با ابراهیموویچ / روزهایی که زلاتان آمده بود و کم کم میدو را به نیمکت‌نشین بدل کرد

فصل 2004 سر رسید و مهاجم سوئدی تبدیل شده بود به ماشین گلزنی و حالا زمانش بود که سر و کله «مینو رایولا» یکی از بزرگ‌ترین ایجینت‌ها و وکلای فوتبال پیدا شود و از آن پس تبدیل گردد به مدیر برنامه‌های زلاتان. زلاتان از به مقصد یوونتوس باشگاه آژاکس را ترک کرد اما هواداران تیم هلندی هیچگاه او را فراموش نکردند.

سر و کله مینو رایولا پیدا شد و تا اکنون مدیر برنامه‌های اوست

یوونتوس (ایتالیا)

این خیلی بعید است که یک اسطوره در تیم وجود داشته باشد و هواداران باشگاه به شدت دوستش داشته باشند و یک مهاجم جدید وارد شود و جای او را بگیرد و مورد غضب آن هواداران قرار نگیرد. زلاتان در فصل 2005-2004 وارد یوونتوس شد و آنقدر درخشید که «دل پیِرو» توسط «فابیو کاپلو» -سرمربی وقت- نیمکت‌نشین شد. هواداران به شدت خشمگین شدند اما عملکرد زلاتان آنقدر عالی بود که اجازه هیچگونه بهانه‌گیری را به آنها نداد. کار به جایی رسید که هواداران یکسره نام او را در بازیها فریاد می‌زدند و یوونتوس توانست قهرمان فصل شود. فصل 2006-2005 اما عملکرد ضعیف‌تری داشت و البته بیشتر نقش یک پاسور خوب را در نوک پیکان حمله «بیانکونری‌» ایفا کرد. او به بال کناری انتقال یافت و آنجا عملکرد خوبی داشت و یوونتوس قهرمان آن فصل هم شد.

اینترمیلان (ایتالیا)

به گزارش مشرق، زلاتان در سال 2007 وارد اینترمیلان شد. همه مهاجمان تیم را ترسانده بود. مورینیو مربی وقت بود و به او فضا داد. عملکردش بسیارخوب بود و توانست تیم را به قهرمانی در ایتالیا در فصل 2008-2007 برساند. اما لیگ قهرمانان اروپا برایش ناکامی در پی داشت. به شدت از سوی رسانه‌ها به سستی و تنبلی عمدی در بازی‌های مهم اروپا متهم شد و مورینیو هم او را به نیمکت‌نشین «ساموئل اتوئو» تبدیل کرد. در هر حال عملکرد ابراهیموویچ در مجموع خوب بود و مورینیو به سه‌گانه فصل رسید اما نهایتا زلاتان خاطرات خوبی را از اینتر به همراه نداشت. لذا، مسیر اسپانیا را در پیش گرفت.

بارسلونا (اسپانیا)

همه تصور می‌کردند که «ایبرا» در بارسلونا دورانی طلایی را به سر ببرد. اما اینچنین نبود. 22 گل در فصل 2010 برای کاتالان‌ها به ثمر رساند و بارسلونا آن فصل را با فتح لالیگا به پایان رساند. اما زلاتان مشکل داشت؛ آن هم با سرمربی و تصمیم‌ساز تیم «پپ گوآردیولا». اتفاقا بر خلاف تصور عموم، ایبرا هیچ مشکلی با «لیونل مسی» نداشت و پیوسته پس از ترک «بلوگرانا» میانه خوبی با ستاره آرژانتینی داشته است.

زلاتان در سال 2009 وارد بارسلونا شد اما مشکل وی آنقدر با پپ گسترده شد که در سال 2010 به صورت قرضی به میلان رفت و واقعا به صلاح بود. در سال 2011 بود که پپ ترجیح داد که راه زلاتان برای بازگشت را ببندد و عملا با میلان بر سر ماندن او قرارداد بست. زلاتان نیز رضایت داشت. اما در پایان ثابت شد که زلاتان حتی در بارسلونا که بدترین دوران تنش را داشت، عملکردی عالی نشان داد.

زلاتان در بارسلونا / اوج اختلافات بین او و پپ

آ. ث. میلان (ایتالیا)

ایبرا دو سال در میلان توپ زد و 56 گل در 85 بازی به ثمر رساند و در قهرمانی میلان در فصل 2011 تاثیر کلیدی داشت. او در نوک پیکان حمله تیم ایتالیایی جانانه و عالی بازی می‌کرد و براستی یکی از ارزشمندترین بازیکنان تیم بود. ایبرا، زخم‌خورده از منتقدین مغرض ایتالیایی میلان را در سال 2012 ترک کرد. اکنون در سال 2017 هستیم و در ماه آوریل بود که باشگاه میلان پس از مصدومیت اخیر او در منچستر یونایتد برایش یک توئیت گذاشت و به او پیشنهاد داد که هر زمان خواست می‌تواند به تیم خودش بازگردد. زلاتان نیز از ترک میلان ابراز پشیمانی کرده و دلیل آن را فشار منتقدین اعلام نمود.

یک جنگجو همیشه یک جنگجوست! زودتر خوب شو و برگرد

پاریسن ژرمن (فرانسه)

شاید هیچ‌ بازیکنی به اندازه زلاتان با مدیریت قطری پاریسن ژرمن همخوانی نداشت. او در طی 4 سال فعالیت خود در باشگاه فرانسوی توانست 153 گل به ثمر برساند که در تاریخ باشگاه یک رکورد محسوب می‌گردد. همچنین 53 پاس گل داد که برای یک مهاجم تمام‌کننده یک امتیاز و وجه برتر به حساب می‌آید.

پاریس، زلاتان را تحسین می‌کرد اما روزنامه و رسانه‌ها با شخصیت یاغی و سرکش زلاتان کنار نمی‌آمدند. با اینکه شماره 10 او به یک شماره 10 نمادین و ماندگار در تاریخ باشگاه بدل شد اما زلاتان از رسانه‌های پاریسی متنفر بود و حتی یک بار بطور رسمی میزان غریبگی و عدم علاقه‌اش به این کشور را ابراز کرد و آن را «یک کشور آشغال» خواند و جو پاریس در سال 2016 دیگر مناسب زلاتان نبود. پاریسی‌ها این ستاره نابغه اما یاغی را نمی‌خواستند و او هم علاقه‌ای به آنها نداشت. لذا، به منچستر یونایتد کوچ کرد.

پس از شکست 3 بر 2 مقابل بوردو، زلاتان در حالی که به داور بازی اعتراض می‌کند او را بی‌شعور و پست و فرانسه را یک کشور «آشغال» می‌خواند که لیاقت پاریسن ژرمن را ندارد

منچستر یونایتد (انگلیس)

به گزارش مشرق، سال 2016 شده بود و مورینیو سکان رهبری منچستر یونایتد را در دست گرفت. او «مارکوس راشفورد» و «آنتونی مارشال» را در دو سمت چپ  و راست به عنوان بال‌های منطقه حمله به کار گرفت اما براستی چه گزینه‌ای بهتر از ایبرای بزرگ می‌توانست تمام‌کنندگی در کنار این دو بازیکن را به منصه اجرا بگذارد؟ لذا، زلاتان وارد لیگ انگلیس هم شد و پروسه بی‌سابقه حضور در فوتبال حرفه‌ای 4 کشور از 5 کشور مدعی فوتبال در اروپا را کامل کرد.

او 28 گل در این فصل منچستر یونایتد به ثمر رساند و پاس‌های گل بسیاری هم داد. عملکرد او عالی بود و در فینال جام حذفی انگلیس هم نمایشی تحسین‌برانگیز داشت. اگرچه راشفورد جوان ظهور و عملکردی عالی داشت اما زلاتان در 35 سالگی اینگونه در مقابل‌اش درخشید و با یک جوان تازه‌نفس همگام بود. اما در هر حال، از آنجایی که ژوزه مورینیو معمولا به ستاره‌ها و بزرگان فوتبال وفا نمی‌کند و پس از مدتی با آنها از در خصومت و لجبازی در می‌آید (همانند تجربه رونالدو، فابرگاس، هازارد و بقیه)، به زلاتان بزرگ هم وفا نکرد و در این فصل خواستار عزیمت او به تیم دیگری شده است.

زلاتان ابراهیموویچ در فوتبال حرفه‌ای 4 کشور از 5 کشور مدعی فوتبال در اروپا حضور داشته است که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌گردد. او در ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، و فرانسه توپ زده است و فقط جای آلمان در کارنامه او خالی است. اگر قرار سخن به منطق باشد و به گزاف نرود، باید بگوییم که زلاتان یا همان ایبرای مشهور جهان فوتبال، یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال است که انصافا در حقش اجحاف شده و کمتر از آن حدی که باید دیده شود، دیده شده است. او نابغه‌ای گستاخ و سرکش است که شاید برای دنیای رسانه و نهادهای فوتبالی و داورها محبوب نباشد، اما عاشقان فوتبال، او را از جان و دل دوست دارند.

ویدئویی بسیار زیبا از مهارت‌های بی‌نظیر ابراهیموویچ

نقل‌قول‌های مشهور زلاتان ابراهیموویچ

از خصوصیات بارز زلاتان ابراهیموویچ باید به صراحت و رک‌بودن بسیار زیاد او و حاضر جوابی‌اش اشاره کرد. نقل‌قول‌های ایبرا آنچنان معروف است که باید او را دارای بیشترین نقل‌قول‌های تاریخ فوتبال دانست. از قضا، غالب آنها جذاب، دارای پیام، و دارای طنز است. در ادامه، مجموعه‌ای از 25 نقل‌قول‌ برتر این نابغه صریح و یاغی فوتبال آورده می‌شود تا شخصیت او را از خلال گفته‌هایش بیشتر بشناسید. شاید در نگاه اول، بسیار مغرور به نظر آید اما حتی اگر چنین باشد، عملکرد طلایی او با چنین رفتاری سنخیت دارد.

1. کاری از دست من ساخته نیست. به عالی بودن‌ام لبخند می‌زنم.

2. سبک سوئدی؟ نه ... سبک یوگسلاوی؟ البته که نه ... سبک من سبک زلاتانی است.

3. زلاتان اهل بچه‌بازی‌های مدارس ابتدائی نیست (وقتی که آرسن ونگر شرط پذیرش زلاتان در زمان نوجوانی‌اش در آرسنال را گذراندن یک امتحان دانست).

4. کاری که «جان کارو» با توپ فوتبال می‌کند من می‌توانم با یک پرتقال انجام دهم (در پاسخ به کارو که یک بازیکن بازنشسته نروژی است و مدعی شده بود که حرکات نمایشی زلاتان اصلا هم جذاب و حرفه‌ای نیست).

5. اول به سمت چپ رفتم و او هم آمد؛ به سمت راست رفتم و او هم آمد؛ بعد، کشیدم به چپ و او قاطی باقالی‌ها شد (در پاسخ به خبرنگار وقتی از چگونگی غال گذاشتن حرفه‌ای «استفان هنچو» مدافع لیورپول سوال کرد).

6. وقتی مرا می‌خرید، فِراری خریده‌اید. و کسی هم که خودروی فراری می‌خرد، بهترین بنزین را خرج آن می‌کند. باید مراقبت از موتور ناب‌اش کنی و بعد بزنی به دل جاده. پپ گواردیولا قدر فراری را ندانست. به جای بنزین اعلا، گازوئیل خرج‌اش کرد و زد به جاده‌های خاکی (در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر علت عزیمت‌اش از بارسلونا).

7. چه می‌خواهد داشته باشد؟ بهترین هدیه برای او زلاتان است (در پاسخ به خبرنگار مبنی اینکه چه هدیه‌ای برای روز تولد همسرش خواهد گرفت).

8. من و زنم به دنبال آپارتمان برای سکونت هستیم. اگر نتوانم آپارتمان مناسب سلیقه را پیدا کنم احتمالا یک هتل می‌خرم (در مراسم معارفه در پاریسن ژرمن).

9. حقیقت دارد. من چندان بازیکنان اینجا را نمی‌شناسم. اما آنها قطعا می‌دانند که زلاتان کیست (در آستانه سفرش به پاریس جهت عقد قرارداد).

10. گمان می‌کردند که با شکست سوئد، مرا به بازنشستگی در فوتبال می‌رسانند اما این من بودم که با دو بار شکست‌دادنشان، کل ملتشان را به بازنشستگی ورزشی رساندم (پس از حذف کردن دانمارک در مرحله پلی آف یورو 2016).

11. اگر بتوانند به جای برج ایفل، مجسمه مرا بگذارند اینجا می‌مانم. گرچه حتی برای هوادارانم هم غیرممکن است (در پاسخ به اینکه آیا پس از 2016 با پاریسن ژرمن تمدید می‌کند یا نه).

12. جام جهانی بدون من چیزی برای تماشا ندارد. بنابراین صبر کردن برای شروع شدن‌اش بیهوده است (پس از حذف سوئد توسط پرتغال در پلی آف جام جهانی 2014).

13. قطعا نه. سفارش هواپیما دادم. سریعتر می‌رسم (در پاسخ به اینکه آیا پورشه خریده است).

14. این احساس را داشتم که انگاری 11 بچه اطرافم هستند (در پاسخ به اظهارات بازیکنان چلسی در مورد کارت قرمزی که در مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان سال 2016 گرفت).

15. برایم اصلا اهمیتی ندارد. دارم به تعطیلات می‌روم (پس از حذف سوئد از یورو 2012).

16. یک زلاتان مصدوم هم برای هر تیمی کلی می‌ارزد.

17. من آتش‌بازی را دوست دارم اما ترجیح می‌دهم آن را در حیاط خانه و یا باربیکیو انجام دهم و آتش را به خانه نیاورم (پاسخ‌اش به حادثه آتش‌بازی ماریو بالوتلی)

18. من می‌توانم در 11 جای زمین بازی کنم چون یک بازیکن خوبی در هر پستی بازی می‌کند.

19. من عمدا تو را مصدوم نکردم و این را خوب می‌دانی. اگر یک بار دیگر به من تهمت بزنی، هر دو پایت را خرد می‌کنم و تازه می‌شود گفت که این بار عمدی بوده است (در پاسخ به اتهام «رافائل فن در فارت» که گفته بود زلاتان عمدا مرا مصدوم کرده است).

20. در این چند سال گوشم پر شده از توهین‌هایی که بازیکنان دل‌چرکین از من پشت سرم حواله کرده‌اند. زبان پاسخ من به آنها، فیزیک و قدرت بدنی‌ام در زمین است. در آنجا می‌بینمشان.

21. همچون یک سلطان آمدم و همچون یک اسطوره می‌روم (زمان ترک پاریسن ژرمن).

22. من سلطان فوتبال منچستر نخواهم شد بلکه خدای فوتبال آن خواهم شد (در پاسخ به «اریک کانتونا» اسوطره فوتبال منچستر یونایتد که به او گفته بود که سلطان منچستر خواهی شد).

23. این شاهکار، کار هیچ مربی‌ای نیست (در مورد گل استثنایی که به انگلیس در سال 2012 زد و بهترین گل سال جهان شد).

24. گمانم مثل فرش اصیل هستم. هر چه از عمرم می‌گذرد بهتر می‌شوم (کارشناسان او را «بنجامین باتن» فوتبال لقب داده‌اند که اشاره به این دارد که هر چه سن‌اش بالاتر می‌رود بهتر بازی می‌کند).

25. لقب می‌خواهم چه کار؟ اگر می‌خواهید کسی از من بترسد بگویید بیاید بازی کردن مرا ببیند.

منابع:

http://www.espnfc.co.uk/blog/espn-fc-united-blog/68/post/3109217/zlatan-ibrahimovic-swedish-hero-stars-for-world-football-biggest-clubs
http://www.espnfc.co.uk/blog/the-toe-poke/65/post/2962023/zlatan-ibrahimovic-35-best-quotes-as-manchester-united-release-him
https://www.theguardian.com/football/2015/mar/16/zlatan-ibrahimovic-psg-france-apology

  •  
  •  
  •  
  •  

نظر شما