شناسهٔ خبر: 20096184 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شهید حجت الاسلام صادقی عمر خود را وقف پياده کردن اهداف انقلاب اسلامی و اقامه نماز کرد

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام محمد حسین صادقی، شهید لرستانی حادثه تروریستی هفت تیر، عمر خود را وقف پياده کردن اهداف انقلاب اسلامی‌‌ و اقامه نمازجمعه کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛

 

حجت الاسلام محمدحسین صادقی در سال 1302 در خانواده ای مذهبی در شهر ازنا استان لرستان متولد شد.

 

محمد حسين صادقي فرزند «ملا محمد آقا» در سال 1303 هـ. ش در روستايي به نام مشلک از توابع اليگودرز در استان لرستان متولد شد، پدرش از روحانيون خوشنام منطقه بود که به وعظ و تبليغ اشتغال داشت.

 

محمدحسين، از همان کودکي به تحصيل علوم ديني علاقه نشان می‌‌داد و نزد پدرش فراگيري علوم ديني را آغاز کرد و همزمان به کشاورزي نيز مشغول بود.

 

 در هجده سالگي براي تحصيل معارف اسلامی‌‌ به شهر مقدس قم وارد شد و ابتدا در محضر اساتيدي چون امام موسي صدر، حاج شيخ حسن قمي(ره) و حضرت آيت الله العظمی‌‌بروجردي (ره) به تحصيل علوم اسلامی‌‌پرداخت.

 

در پي رحلت حضرت آيت الله العظمی‌‌بروجردي (ره) در محضر درس پربار حضرت امام خميني (قدس سره الشريف) و آيات عظام گلپايگاني، مرعشي نجفي و اراکي و حاج آقا ابوالفضل زاهدي و حاج آقا فريد محسني اراکي تلمذ کرد و در مکتب فقهاي برجسته به غور و تعمق در احکام شريعت اسلامی‌‌پرداخت و شيوه اجتهاد و استنباط فقه و اصول را فرا گرفت.

 

در بخشي از اجازه اي که مرحوم آيت الله العظمی‌‌اراکي (ره) در سال 1372 (ه. ق) در حاليکه شهيد صادقي در سن 28 سالگي بودند براي ايشان صادر کرده چنين آمده است: «... و بعد مخفي نماند بر اينکه جناب مستطاب عمادالعالمين نخبه الفضلاء المحققين عمده المحصلين و المشتغلين، غدوه المبلغين مروج احکام آقاشيخ محمد حسين صادقي، سنين عديده و مدت متماديه در حوزه مقدسه قم محضر دانشمندان از فضلا و علما عمر خود را صرف تحصيل علوم شرعيه و نواميس الهيه و اخلاق نبويه نموده اند، تا اينکه مرتبه جليله وافري از علوم را فرا گرفته و از جهت علمی‌‌و عملي و اخلاقي آراسته و شايسته برجسته شده اند..»

 

 مبارزات ستم شاهی،حجت الاسلام صادقی

 

 

حجت الاسلام صادقی، مبارزه علیه حکومت پهلوی را از سال 1341 آغاز کرد.

 

وی اصلی ترین و سرسخت ترین مبارز انقلابی شهرستان ازنا بوده، که سایر مبارزین حول محور وی به مبارزه علیه حکومت پهلوی می پرداختند.

 

وی بارها توسط عوامل رژیم تهدید،ب ازداشت ومورد ضرب و شتم قرار گرفت و در قیام 15 خرداد 1342، شرکت فعالانه داشت.

 

حجت الاسلام صادقی، در قیام 15 خرداد سال 42 با سردادن فریادهای «ما پیرو قرآنیم – رفراندوم نمی‌خواهیم» و نطق پرشوری که ایراد کرد، همان روز دستگیر و راهی زندان شد.

 

پس از آزادی از زندان، پیام‌های امام خمینی(ره) را به روستاهای اطراف می‌برد و همین باعث دستگیری مجدد وی شد.

 

حجت الاسلام صادقی، نوارهاو اعلامیه های حضرت امام را به وسیله افراد مورد اعتماد شان در منطقه ازنا پخش می کرد.

 

 وی، پس از پیروزی انفلاب اسلامی به عنوان مسئول کمیته انقلاب اسلامی انتخاب شد و عامل اصلی پیشبرد اهداف انقلاب در ازنا محسوب می شد.

 

حجت الاسلام پس از انتصاب به عنوان قاضی دادگاه انقلاب در عین رأفت اسلامی با عوامل فاسد رژیم گذشته را محاکمه کرد.

 

 وی با تاسیس دفتر حزب جمهوری اسلامی در ازنا وجذب جوانان انقلابی به مبارزه اقدامات خرابکارانه ضد انقلاب بخصوص حامیان بنی صدر پرداخت و پس از انتخابات مجلس اول به عنوان نماینده مردم ازنا ودرود در مجلس اول شورای اسلای خدمات زیادی به مردم ازنا ودرود ارئه کرد.

 

سوابق مبارزاتی شهید صادقی پیش از انقلاب اسلامی

 

اولين جرقه هاي انقلاب اسلامی‌‌در ازنا توسط شهيد صادقي، مصادف با آغاز حركت امام خميني (ع) زده شد، وي كه يكي از مقلدين حضرت امام (ره) بود، مبارزه خود را در مخالفت با لوايح شش گانه، موسوم به انقلاب سفيد در سال 1341 آغاز كرد.

 

شهيد صادقي در يکي از تظاهراتي که به مناسبت اعتراض به برگزاري «رفراندوم» شاه بر پا شده بود، در چند نقطه از خيابان هاي شهر قم در حاليکه قرآن به دست داشت فرياد می‌‌زد: «ما تابع قرآنيم، رفراندوم نمی‌‌خواهيم» او در همان روز با نطقي آتشين، در برابر گارد شاهنشاهي به انتقاد از رژيم پرداخت وپس آن، در مقابل حرم مطهر کريم اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیه)، دستگير و پس از تحمل سه روز شکنجه در زندان شهرباني قم زندان قلعه تهران منتقل شد.

 

در زنداني مدتي با مرحوم با آيت الله طالقاني (ره) هم سلول بود و در پي اثر افزايش فشارهاي مردمی‌‌و مراجع، رژيم ناچار شد شهيد حجت السلام و المسلمين محمد حسين صادقي را از زندان آزاد کند.

 

پس از آزادي از زندان، فعال تر از گذشته به افشاي ظلم و ستم پهلوي پرداخت، وی همواره در سخنراني خود در طول نهضت اسلامی‌‌خواص منطقه را به مبارزه عليه رژيم طاغوت و پيروي از روحانيت فرا می‌‌خواندند، پس از حادثه ترور شاه، رژيم پهلوي هر سال بر پايي مجلس شکرگذاري و ثناگويي مردم را به شرکت در اين مراسم و دعا براي شاه وادار می‌‌کرد. وپس از انکه ترفندهاي عمال رژيم براي وادار ساختن شهید به دعاگويي براي شاه ناموفق ‌‌ماند، وی توسط يكي از عوامل رژيم در سال 1347 به شدت مورد ضرب و شتم واقع شد، كه اين اقدام باعث شد مردم ولایت مدار ازنا به حمايت ايشان وارد صحنه شوند و درنتيجه شخص ضارب براي مدتي از ازنا متواري شود.

 

در سال 1348 دو تن از معلمان غير بومی، ‌‌بهنام رفيعيان و نظري با هماهنگي شهيد صادقي، اقدام به برگزاري جلسات قرآن و روضه نموده و بعد از اتمام جلسه رسمی‌‌در محفل خصوصي عليه رژيم و پهلوي تبليغ می‌‌كردند، که اين تحركات به علت كوچك بودن منطقه و کنترل شديد منطقه بوسيله نيروهاي امنيتي و انتظامی‌‌ و عوامل وابسته به رژيم شاهنشاهي محدود و نامحسوس بوده است.

 

با اوج گيري مبارزات مردمي، شهيد صادقي اعلاميه ها و نوارهاي سخنراني حضرت امام خميني (ره) را به منطقه آورده که بوسيله اقوام و نزديکان وی تکثير می‌‌شدو در روستاهاي منطقه ميان افراد مورد اعتماد و توزيع می‌‌گشت.

 

وي به خاطر اين نوع فعاليت ها چند بار مورد سوء ظن ساواک قرار گرفت و منزل شخصی اش مور تفتيش واقع می‌‌شود، ولي مأموران ساواک به سند خاصي دسترسي پيدا نمی‌‌کنند شهيد ابراهيم مهدوي و ابوالحسن صادقي براي اولين بار در سال 1356 عکس حضرت امام (ره) را دو طرف محراب مسجد امام حسن مجتبي (علیه السلام ) روستاي چالسپار نصب می‌‌کنند که با رسيدن اين خبر به ژاندارمري، مامورین ژاندارمری با کفش وارد مسجد شده و با فحاشي با کساني که اين عکس را نصب کرده اند، در اقدامی‌‌بي شرمانه عکس هاي نصب شده را پاره می‌‌کنند.

 

در همان ايام، نوجواناني مانند ابوالقاسم صادقي و رضا صادقي، شبانه اقدام به شعار نويسي عليه رژيم کردند و با کليشه عکس امام (ره) را روي ديوار می‌‌کشيدند، اولين راهپيماي مردم از ناحيه عليه رژيم شاهنشاهي در بهار 1357 از ميدان راه آهن تا قبرستان چالسپار برگزار گرديد که در اين رويداد، براي اولين بار جوانان ازنايي با جرأت و جسارت عليه رژيم پهلوي شعار دادند.

 

آتش سوزي سينما رکس آبادان و بازداشت شهيد صادقي

 

در تاريخ 28 مرداد 1357 سينما رکس آبادان توسط عوامل رژيم پهلوي به آتش کشيده می‌‌شود و رژيم سعي می‌‌کند اين واقعه را به نيروهاي انقلاب ربط دهد.

 

شهيد صادقي پس از اين حادثه با سخنراني هاي آتشين در شهرستان ازنا اعلام می‌‌دارد که اين جنايت توسط عمال رژيم پهلوي انجام شده است و با اين کار، جنايت رژيم را فاش می‌‌کند و پس از اين سخنراني ها، مأموران ساواک به منزل وی يورش برده و  او را دستگير می‌‌ کنند ولي با حمايت مردمی‌‌ و برانگيخته شدن روحيه انقلابي مردم در منطقه، ساواک به اجبار او  را آزاد می‌‌کند.

 

هفده شهريور و اوج گيري حرکت مردمی‌‌در ازنا

 

پس از راهپيمايي 17 شهريور مردم تهران و کشتار آنها به دست عوامل رژيم، تعدادي از کارمندان شرکت نفت و آموزش و پرورش با نصب بلندگو بر يک وانت اقدام به قرائت بيانيه اي در حمايت از رژيم پهلوي و محکوميت حرکت انقلابي مردم در 17 شهريور می‌‌کنند، در اين بيانيه، مردم شرکت کننده در تظاهرات را مشتي وطن فروش خائن خوانده شده و با اين کار جرقه حرکت مردم انقلابي را می‌‌زنند.

 

اين حرکت مزدوران رژيم، باعث ترکيدن بغض چندين ساله مردم ازنا می‌‌شود، به طوري که مردم ازنا در روز 25 شهريور با برگزاري تظاهرات با مأمورين ژاندارمري درگير می‌‌شوند و در 26 شهريور 1357 مردم به مغازه هاي مشروب فروشي واقع در ميدان اصغر آباد حمله کرده و شيشه هاي مشروب فروشي را شکسته و آنجا را به آتش می‌‌کشند که سرانجام ماجرا با دخالت نيروهاي ژاندارمري پايان می‌‌پذيرد.

 

همچنين در ساعت 30: 22 شب در تاريخ25 شهریور 1357 در ازنا ماه گرفتگي روي می‌‌دهد که مردم بنا به سنتي ديرينه به پشت بام رفته و ضمن ضربه زدن به پشت اسباب و وسايل فلزي و ايجاد سر و صدا جهت گشوده شدن ماه، شعارهاي ضد حکومتي سر می‌‌دهند که دراين واقعه حدود 5 نفر دستگير می‌‌شوند.

 

با شروع سال تحصيلي در مهر 57 برخي از معلمان انقلابي و مذهبي مسائل روز کشور را به دانش آموزان انتقال داده و دانش آموزان را با انقلاب آشنا می‌‌کنند وعملاً دانش آموزان را وارد مبارزه با رژيم می‌‌کنند. بطوري که بعد از 16 آبان دانش آموزان مدارس را به تعطيلي کشانده و به جاي حضور در مدارس در راهپيمايي شرکت می‌‌کنند. (همان: 303) شهيد صادقي، حجت الاسلام و المسلمين احمدي ميانجي و حجت الاسلام کرمی، ‌‌پيشاپيش مردم ازنا در راهپيمايي ها شرکت مي­کردند.

 

شهيد صادقي در سخنراني ها و مجامع عمومی‌‌علناً شاه را به تحقير و به جاي کلمه شاه از شين الف (شاه) استفاده می‌‌کردند، با اوج گيري حرکت انقلاب، آرام آرام تمام اقشار شهر وارد مبارزه عليه رژيم شدند به طوري که در اکثر روستاهاي شهر تظاهراتي عليه رژيم برگزار گرديد.

 

از آنجايي که در ازنا شهرباني وجود نداشت، مأموران ژاندارمري وظيفه برخورد با راه پيمايي كنندگان را برعهده گرفته بودند، فرمانده ژاندارمري ازنا به نام ستوان حسن زاده که کمابيش به انقلاب تعلق خاطر داشت، در حالي که سعي در اجراي اوامر مافوقان خود را داشت ولي با مردم نيز با مدارا رفتار می‌‌کرد، در حاليکه استوار برخی دیگر به شدت مردم را اذيت و آزار می کرد.

 

محرم 57 در ازنا و مهاجرت شهید صادقی

 

نهضت اسلامی‌‌ايران از آغاز متکي و مبتني بر نهضت امام حسين (ع) بود، واقعه پانزده خرداد 42 هم در ماه محرم و دو روز پس از عاشورا واقع شده بود.

 

با فرارسيدن ماه محرم در سال 57 نيزخيزش و جهش جديدي در حرکت انقلاب اسلامی‌‌پيدا شد بطوريکه راهپيمايي ها و تظاهرات در سراسر کشور به اوج خود رسيد و امام خميني (ره) با صدور پيامی‌‌که برخاسته از ماهيت و فلسفه قيام عاشورا بود مردم را به راهپيمايي در اين روز بزرگ دعوت کردند.

 

پس پيام امام، بر شدت راهپيمايي ها و تظاهرات مردم ازنا افزوده شد، روحانيون در جلسات عزاداري، ضمن تبيين اهداف قيام امام حسين (عله السلام) به افشاي ماهيت پليد حکومت شاهنشاهي می‌‌پرداختند ومردم ازنا نيز در ضمن به پا داشتن مراسم عزاي امام حسين (علیه السلام) و ياران با وفايش، عليه رژيم راهپيمايي و تظاهرات می‌‌کردند، اين راهپيمايي ها در روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود رسيد.

 

در روز تاسوعا مأموران ژاندارمري سعي در متفرق كردن مردم كردند و فرمانده ژاندارمري شهيد صادقي را که پيشاپيش مردم حرکت مي­کرد،با اسلحه کمري خود تهديد به مرگ كرد، اما شهید صادقی شجاعانه گفت: «اگر شما سلاح داريد من خون گرم دارم» و در روز عاشورا مردم علاوه بر شعارهاي انقلابي، پلاکاردي را حمل می‌‌کردند که روي آن «درود بر خميني، مرگ بر شاه» نوشته شده بود.

 

عوامل رژيم که به شدت احساس خطر می‌‌کردند، به قصد آرام کردن جو شهر سعي کردند حجت الاسلام احمدي ميانجي و حجت الاسلام صادقي را بازداشت کنند، ولي برخلاف بازداشت حجت الاسلام احمد ميانجي، موفق به بازداشت شهيد صادقي نشدند وايشان ازنا را به مقصد سنجان اراک ترک نمودند و در شهر سنجان فعاليت هاي خود عليه رژيم را ادامه دادند.

 

عوامل رژيم خيال می‌‌کردند که با بازداشت خواص و افراد صاحب نفوذ، اوضاع متشنج شهر را آرام خواهند کرد و اين کار،گامي در جهت فروکش کردن تظاهرات مردمی‌‌خواهد بود. اما برخلاف تصور عوامل رژيم، معلمان و دانش آموزان انقلابي با برگزاري کتاب و عکس سعي کردند جو انقلابي شهر را حفظ کرده و اين نقشه رژيم را نقش بر آب کنند.

 

پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357

 

در شب 21 بهمن که اکثر پادگان هاي کشور به تسخير مردم در آمده بودند، ستوان حسن زاده فرمانده ژاندارمري ازنا، باتوجه به نگراني از تسخير ژاندارمري توسط اراذل و اوباش انقلابي نما و مصادره اسلحه ها و مهمات ژاندارمري توسط آنها، به اعضاي کميته انقلاب، پيشنهاد تحويل ژاندارمري و تحويل اسلحه ها و مهمات آن را می‌‌دهد و اظهار می‌‌ کند که از اين می‌‌ترسم که افراد انقلابي نما به ژاندارمري حمله کنند که در صورت برخورد با آنها، شايعه برخورد با مردم انقلابي پخش می‌‌شود و در صورت عدم برخورد با آنها، اسلحه ها و مهمات ژاندارمري در دست اين افراد قرار می‌‌گيرد، پس شما (اعضاي کميته انقلاب) با تحويل گرفتن ژاندارمري از اين اتفاق جلوگيري  خواهید کرد.

 

به اين اعتبار، به فرمان شهید صادقی، مصطفي آسترکي و برخي از جوانان انقلابي به ژاندارمري مراجعه کرده و ضمن تحويل لوازم و تجهيزات ژاندارمري، اعم از نظامی‌‌و غير نظامي، مقر کميته انقلاب اسلامی‌‌ر ا به ژاندارمري انتقال می‌‌دهند و عملاً از روز 22 بهمن کميته انقلاب اسلامی‌‌مسئوليت امور اداري، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و رتق و فتق امور مربوط به شهر ازنا را به عهده مي­گيرد.

 

اين کميته در اولين حرکت  سلطانمراد صالح پور که يکي از اعضاي کميته انقلاب اسلامی‌‌ازنا بوده است را به عنوان شهردار ازنا منصوب می‌‌کند و با پيگيري هاي شهيد صادقي، استوار کوشکي که يک نظامی‌‌متدين و انقلابي بوده به عنوان اولين فرمانده ژاندارمري ازنا بعد از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامی‌‌منصوب می‌‌ شود.

هرچند با توجه به جايگاه فرماندهي ژاندارمري ازنا، اقتضاي وجود يک سروان بعنوان فرمانده مقر را داشت ولي به علت تقوا و روحيات انقلابي استوار کوشکي،وي به عنوان فرمانده ژاندارمري انتخاب می‌‌ شود.

 

شهید صادقی اولين قاضي دادگاه انقلاب اسلامی‌‌شهرهاي ازنا واليگودرز

 

پس از تثبيت نسبي امور مملکت و با توجه به لزوم برخورد با عوامل جنايتکار فاسد رژيم گذشته و نيز برخورد با عوامل ضد انقلاب، شهيد صادقي از جانب امام خميني (ره) در تاريخ 14 خرداد سال 85 به عنوان اولين قاضي دادگاه انقلاب اسلامی‌‌شهرهاي ازنا واليگودرز منصوب شد.

 

از ثمرات اين حسن انتخاب محاکمه و مجازات رئيس ساواک اليگودرز، برخي از عوامل جنايتکار رژيم گذشته، اعدام يکي از خوانين منطقه به علت فساد و تجاوز به عنف در مهر ماه سال1358، بازداشت و محاکمه و حبس و مصادره اموال يکي ديگر از خوانين منطقه و محاکمه و تبعيد برخي از عوامل خوانين بوده است.

 

شهيد صادقي در برخورد با رئيس ساواک اليگودرز با رأفت اسلامی‌‌برخورد می‌‌ کند، بطوري که به وي اظهار می‌‌ کند: «بنده از کساني که احياناً سيلي خورده اند تقاضاي بخشش دارم چون پيرو مکتب پيامبر هستيم».

 

 تلاش شهید صادقی برای تشکيل برخي از ادارات و نهادها در ازنا

 

 با تلاش­ ها و پيگيري هاي شهيد صادقي، آرام آرام از تابستان 1358 برخي از ادارات از قبيل جهاد سازندگي، کميته امداد، بنياد شهيد، ثبت احوال و بنياد مسکن در ازنا مستقر می‌‌شوند که باعث سبک شدن وظايف کميته انقلاب شده و از طرف ديگر با توجه به اينکه اکثر اعضاي کميته انقلاب کارمند، کشاورز، کاسب و يا دانش آموز بودند و می‌‌بايست به فعاليت هاي قبلي خود باز گردند، 

 

برخي از اعضاي کميته انقلاب با مراجعه به سپاه انقلاب اسلامی‌‌خرم آباد خواستار تأسيس سپاه در ازنا می‌‌شوند تا با تأسيس سپاه ساير وظايف کميته انقلاب به سپاه محول شود.

 

در پي اين تلاش ها جهت تأسيس سپاه در اواخر شهريور 1358 يک هيئت سه نفره از سپاه خرم آباد بعد از تحقيقات اوليه به ازنا سفر نموده و حاج مصطفي آسترکي را به عنوان فرمانده سپاه و حاج روح الله نوري را به عنوان قائم مقام سپاه و معاون عمليات و سيد حسن عظيمی‌‌را به عنوان مسئول واحد پشتيباني سپاه در ازنا انتخاب می‌‌کند، به اين ترتيب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌‌پايگاه ازنا زير نظر فرماندهي منطقه 8 خوزستان لرستان در محل ميدان راه آهن شروع به فعاليت می‌‌کند.

 

رياست جمهوري بني صدر و تبعات آن در ازنا

 

در بهمن سال 1358 انتخابات عمومی‌‌براي تعيين اولين رئيس جمهور برگزار و ابوالحسن بني صدر به عنوان اولين رئيس جمهور در طول تاريخ کشور ايران انتخاب شد.

 

امام خميني (ره) مطابق با قانون اساسي حکم رياست جمهوري وي را تنفيذ نموده و جهت ايجاد هماهنگي و قدرت اجرايي وي را به رياست شوراي انقلاب اسلامی‌‌و فرماندهي کل قوا منصوب نمودند.

 

همچنين آيت الله بهشتي از سوي امام خميني (ره) به رياست ديوان عالي کشور منصوب شدد و مسؤوليت اداره قوه قضائيه را نيز به عهده گرفت، بني صدر با ايجاد دفاتر هماهنگي با رئيس جمهور در سراسر کشور، سعي در پي ريزي تشکيلاتي منسجم جهت بهره برداري از قدرت سياسي آن بود.دفاتر هماهنگي با رئيس جمهور وظيفه داشتند که اهداف و نظرات بني صدر را در کشور دنبال کنند. بني صدر که با تظاهر به وفاداري به امام (ره) و مردم انقلابي به قدرت رسيده بود، روز به روز از امام و مردم انقلابي فاصله می‌‌گرفت و در مقابل به گروه هاي انحرافي نظير مجاهدين خلق نزديک می‌‌شد.

 

روزنامه «انقلاب اسلامي» که از سوي بني صدر چاپ و روزنامه «ميزان»، ارگان نهضت آزادي نيز به جوسازي وسيع در اين خصوص می‌‌پرداختند سازمان مجاهدين خلق نيز با برگزاري گردهمايي متعدد و ايجاد درگيري عمومی‌‌به تبليغ هاي گسترده در همين زمينه دست می‌‌زد. اندکي بعد، بني صدر علناً به حمايت از اين سازمان پرداخت و به يک ائتلاف واقعي با آن دست زد.

 

در شهر ازنا نيز نيروهاي حامي بني صدر، با تأسيس دفتر هماهنگي با رئيس جمهور در کنار نيروهاي مجاهدين خلق عليه انقلاب و نيروهاي انقلابي فعاليت می‌‌کردند. از طرف دیگر شهید صادقی نیز با تاسیس دفتر حزب جمهوری اسلامی در ازنا به مقابله با اقدامات خرابکارانه انها می پردازد.

 

بخشی از نامه اعتراض آميز شهيد صادقي به اقدامات بني صدر

 

«کسي که امنيت براي کشورش بخواهد و راضي نباشد خراشي به بدن فردي از مسلمانها وارد شود نمي‌گويد استقامت کنيد، يعني بزنيد و بگيريد و بکشيد و حبس کنيد و تار و مار کنيد.

 

آيا نتيجه زدن و بيرون راندن و گرفتن جز قتل است و جرح است و هتک است و فساد است و توهين است و خلاف است.

 

آيا اين گروه کتک خورده مجروح آقاي بني صدر احتمال نمی‌‌داد شايد يکي از اينها هم به او رأي داده باشند که هي ادعا می‌‌کند من منتخب مردمم آيا نمی‌‌داند که اين گروهک ها به جمهوري اسلامی‌‌رأي ندادند و منکر ولايت فقيه بودند آيا ديه اين همه جنايت را اگر يکي يکي روي ميزان اسلام که بسنجيم از قتل و جرح و جنايت و غيره که سبب قويش ايشان بودند نبايد بپردازند و قصاص شود».

 

برگزاري اولين نماز جمعه در ازنا

 

برگزاري نماز جمعه يکي از اثرات و اقدامات شهيد صادقي است، اين روحاني مبارز و با تقوا عمر شريف خود را وقف پياده کردن اهداف انقلاب اسلامی‌‌کرده بود و تلاش زيادي جهت اقامه نمازجمعه نمود.

 

 از آنجايي که هنگام برگزاري اولين نماز جمعه شهر ازنا وی نامزد نمايندگي دوره اول مجلس شوري اسلامی‌‌بود، به پيشنهاد وی حجت السلام محمد حسين بهجتي که يکي از روحانيون با تقوا و مدافع خط امام (ره) و مورد قبول عامه مردم بود را به عنوان اولين امام جمعه شهر ازنا انتخاب شد و به اين صورت اولين نماز جمعه شهر ازنا در تاريخ ۱۷ اسفند سال۱۳۵۸ درمدرسه شهيد مدرس فعلي به امامت حجت السلام و المسلمين بهجتي برگزار شد.

 

انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامی‌‌در ازنا

پس از پيروزي انقلاب اسلامی‌‌در راستاي مردم سالاري ديني انتخاب هاي متعددي برگزار شد که انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامی‌‌در مورخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۵۸ به عنوان پنجمين انتخابات در عمر کوتاه اين نظام بود.

 

رفراندوم تعيين نظام جمهوري اسلامي، انتخابات تعيين نمايندگان مجلس خبرگان و قانون اساسي، همه پرسي قانون اساسي و رياست جمهوري قبل از انتخابات تعيين نمايندگان مجلس برگزار شده بودکه نشان دهنده ثبات کامل و پويايي نظام جمهوري اسلامی‌‌بوده است.

 

با تشکيل مجلس شوراي اسلامی‌‌يکي از قواي سه گانه کشور فعاليت خود را آغاز می‌‌کند که با توجه به اختيارات فراواني که به مجلس داده شده بود می‌‌توانست عملاً نظام سياسي کشور را تقويت کند، در اين برهه نيروهاي فعال سياسي منطقه ازنا و درود با آگاهي از نقش و جايگاه مجلس شوراي اسلامی‌‌به تلاش و کوشش جهت موفقيت در اين انتخابات پرداختند.

 

در اين انتخابات تعداد زيادي نامزد وجود داشت ولي رقابت اصلي ميان شهيد صادقي و مهندس هفده تن مسئول جهاد سازندگي شهر درود بود که با توجه به اينکه ميزان آراء اولين دوره به حد نصاب نرسيد و به دور دوم کشيده شد.

در دور دوم انتخابات رقابت ميان شهيد صادقي و مهندس هفده تن بود که شهيد صادقي با کسب اکثريت آراء به مجلس راه پيدا کرد و به عضويت کميسيون امور اوقاف و خدمات کميته هاي امداد و خيرات درآمد.( طبق اسناد موجود در دفتر بررسي و نظارت انتخابات شهرستان ازنا)

 

مسولیتهای شهید صادقی پس از انقلاب اسلامی

شهید صادقی پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مسئوليت کميته انقلاب اسلامی‌‌«ازنا» را عهده دار شد و در پايه گذاري نهادهاي انقلابي مانند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، جهاد سازندگي، کميته امداد خميني، و صندوق هاي قرض الحسنه نقش مهمی‌‌را در کنار مردم و جوانان ايفا نمود.

 

شهيد صادقي همچنين طي حکمی ‌‌از سوی امام خمینی(ره) به رياست دادگاه انقلاب اليگودرز منصوب شد.

وي با توجه به اهميت حزب جمهوري اسلامي در سال هاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامی‌‌و نقش موثر آن در سازماندهي و شکل بخشيدن به نيروهاي اصيل و خط امام، از بدو تشکيل حزب همکاري و ارتباط نزديکي با دفتر مرکزي آن برقرار کرد و شعبه حزب جمهوري اسلامی‌‌را در ازنا تأسيس کرد.

 

بخشی از نطق پیش از دستور شهید صادقی در مجلس

شهید صادقی در نطق پيش از دستور نود و هفتمين جلسه علني مجلس شوراي اسلامی‌‌در تاريخ ۲۹ دی سال ۱۳۵۹  با اشاره به حماسه آفريني هاي دلاور مردان نيروهاي مسلح و جان برکف جمهوري اسلامی‌‌ايران در خصوص مقام شامخ شهدا چنين گفت: «.... مقام والاي شهيد نه چندان است که فقط خود شهيد رستگار شود، بلکه مددکاران و وابستگان و بازماندگان او هم سربلند و مفتخرند.

 

شهادت

 

 

حجت السلام و المسلمين محمد حسين صادقي سرانجام پس از عمري مجاهدت در برپايي احکام اسلامي، شامگاه خونين هفتم تير سال 1360 همراه هفتاد و تن ديگر از ياوران و همراهان امام و انقلاب در انفجار دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامی‌‌به دست منافقين به شهادت رسيد.

 

از شهيد صادقي9فرزند به نام هاي صديقه، طاهره، فاطمه، زهرا، احمد، محمود، اعظم، علي و محسن به يادگار مانده است.

نظر شما