شناسهٔ خبر: 20094109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

تولید برجسته یعنی از حداقل حداکثر ساختن؛

استاد دانشگاهی که تنها تولیدکننده کود ارگانیک مازندران است +تصاویر

استاد دانشگاهی که تنها تولید کننده کود ارگانیک در شهرستان نور است، در کنار آن از تولید گل و گیاه نیز لذت می‌برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی‌ها، تأکید بر مزیت‌های تولید داخلی و تلاش برای خود اتکایی است و کلید حل اشتغال نیز در تولید است.


در سرزمین ایران انسان‌هایی که در راستای تولید تلاش می‌کنند کم نیستند، زیرا کشور ایران از نظر مواهب الهی و خدادادی، معادن، ذخایر و آب و هوا در دنیا کم نظیر است.

سید زمان حسینی متولد 1350 از اهالی شهرستان نور است، وی با مدرک تحصیلی دکترای مهندسی صنایع، تولید صنعتی هم‌اکنون به عنوان معاون آموزشی در دانشگاه مازیار مشغول به کار است.

حدود 3 سال پیش با توجه به مطالعه در تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست آن را به مرحله عملی رساند.

سید زمان حسینی در گفت وگو با سرای نور در مورد فرایند این کود اظهارکرد: کود ورمی کمپوست از کرم خاکی به دست می‌آید و آغاز فرایند آن از کود خام گاوی است که از دامداری‌ها تهیه می‌شود.

وی گفت: دوره‌ای که این کود تولید می‌شود چهار ماه است که در این دوره از کود خام گاو، پشته درست می‌کنیم و به تناسب مقدار کودی که داریم کرم خاکی نیز استفاده می‌کنیم.

این تولید کننده تصریح کرد: برای هر دوره تولید 22 تن کود گاو و با بیش از 2 تن کرم خاکی خالص مورد استفاده قرار می‌گیرد و این تناسب طوری تنظیم شده است که در این دوره کرم‌ها تمام کود را می‌خورند و این کود از سیستم گوارشی معده، روده و سنگدان عبور می‌کند و فضولات کرم خاکی درواقع همان کود ارگانیک است که پس از بسته‌بندی آن را به فروش می‌رسانیم.

حسینی گفت: جوانان می‌توانند در مساحت حدود 100 متر هم این کار را آغاز کنند، ما نیز برای این کار با اجاره زمین قسمتی از آن را برای آماده سازی پشته دیوارکشی، با حلب سرپوشیده و با سیمان کردن کف، از فرار کرم‌ها به زیر زمین جلوگیری کردیم.

این تولید کننده توانست سرندبرقی را با وسایل دست دوم بسازد و این سرند برقی به ظاهر ساده علاوه بر اینکه کود سیاه یکدست تحویل می‌دهد، قسمتی از این سرند کرم‌های باقی مانده در داخل کود را جدا سازی می‌کند و کودهای باقی مانده داخل سرند نیز برای پرورش گل و گیاه استفاده می‌شود که شمشاد نعنایی، طلایی، یاس هلندی، کاج لاوسون، پرورش تخم نارنج و قلم زدن آن و ... از تولیدات آقای حسینی است که آن‌ها را نیز به فروش می‌رساند.

وی با اشاره به مزایای کود ارگانیک اظهارکرد: این کود قویتر از سایر کودهاست زیرا کرم خاکی با خوردن کود گاوی آنزیم‌هایی ترشح و به کود اضافه می‌کند که سبب قویتر شد کود می‌شود، همچنین با استفاده از کود، در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی هرگز علف هرز رشد نمی‌کند و این کود، نرم، یکدست و بهداشتی است، هیچ بوی بدی ندارد و استفاده از آن سبب رشد بسیار خوب محصولات می‌شود.

حسینی افزود: به طور مستقیم و غیر مسقیم در این کار برای 6 نفر اشتغالزایی شد و اگر مزایای این کود شناخته شود با افزایش تقاضا، ما می‌توانیم تولیدات را نیز افزایش دهیم، زیرا در حال حاضر از یک سوم زمین استفاده می‌شود و با گسترش کار می‌توانیم تولیدات خود را سه برابر کنیم.

در حال حاضرشهرداری‌ها و برخی گلخانه‌های شهرک‌ها که از این کود طبیعی استفاده کردند از مشتریان آقای حسینی هستند.

گفتنی است در شهرستان نور آقای حسینی تنها تولیدکننده این کود است.

وی این کار را با 20 میلیون وام از بسیج سازندگی سپاه آغاز کرد که این مبلغ را برای اجاره مکان، خرید کرم، مشاوره و آموزش، تهیه ابزار، آماده سازی مکان و کارهای اولیه هزینه کرده است.

حسینی گفت: در ابتدا 500 میلیون کرم خاکی خریداری کردم که اکنون مقدار آن به 2 تن رسیده که اگر شرایط مناسب باشد تکثیر کرم‌ها به سه برابر هم افزایش می‌یابد.

این تولید کننده در مورد پشته‌ها گفت: ما حدود 22 پشته داریم که هر پشته یک متر عرض و 3 و نیم متر طول و 60 تا 70 سانتی متر ارتفاع دارد که پس از آماده سازی پشته‌ها کرم‌ها را به آن اضافه می‌کنیم که در 15 دقیقه کرم‌ها در کود خام نفوذ می‌کنند و به مرور زمان وقتی غذا روی پشته‌ها تمام می‌شود آن‌ها برای غذا خوردن به سمت پایین می‌روند و 70 در صد کود خام به کود ورمی کمپوست و 30 درصد صرف انرژی کرم‌ها می‌شود.

برای برداشت این کودها به مدت یک ماه به این کودها آب نمی‌دهند تا خشک شوند و کودها را به صورت لایه‌های پنج سانتی متر برداشت و غربال می‌کنند و 10 سانتی متر آخر را پس از جمع آوری بر روی کود خام تازه اضافه می‌کنند تا بیشتر کرم‌های که در لایه آخر هستند به داخل پشته‌های تازه نفوذ و از آن تغذیه کنند.

وقتی پشته‌های تازه ریخته می‌شوند کرم‌ها از آن تغذیه و به مدت دو هفته چاق می‌شوند و تخمگذاری می‌کنند.

کرم خاکی در طبیعت چند نژاد دارد که نژاد آیزینیا فوتیدا از کرم‌هایی است که به سرعت و مقدار زیاد غذا می‌خورد که این امر سبب افزایش سرعت تکثیر و افزایش تولید کود می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه در فارسی به همه کرم‌های خاکی، کرم حلقوی یا زباله خوار می‌گویند، افزود: کرم‌ها سنگ، پلاستیک، آهن و شیشه را در طبیعت نمی‌خورند، آن‌ها چشم و دندان ندارد و غذای آن‌ها باید فاسد و نرم باشد که فاضلاب را از همه بیشتر دوست دارند.

این تولید کننده تصریح کرد: کرم‌ها دماغ ندارند و از رطوبت پوست بدن استفاده می‌کنند و به همین علت پشته‌ها نباید زیاد خشک و یا زیاد خیس باشند بلکه باید 60 درصد رطوبت داشته باشند زیرا کرم‌ها از اکسیژن داخل آب استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کرم‌ها پنج جفت (10 عدد) قلب دارند گفت: کرمها روده، معده و سنگدان هم دارند و دوجنسه (نر و ماده) هستند، البته در طبیعت تعدادی از جانوران دو جنسه هستند و وقتی دو کرم جفت‌گیری می‌کنند هر دو بارور می‌شوند و تخم می‌گذارند و به همین علت سرعت تکثیر کرم‌ها بالاست.

جالب است که بدانیم کرم‌ها خاصیت زیر زمینی دارند، راه می‌روند و زمین را شخم می‌زنند و با محفظه که در زیرزمین ایجاد می‌کنند سبب می‌شوند هوا و آب به ریشه گیاهان برسد که این کار از سفت شدن و سنگ شدن خاک جلوگیری می‌کنند، آنها هم زمین را شخم می‌زنند و هم هرچه را که می‌خورند تبدیل به کمپوست می‌کنند و سبب تقویت زمین و غنی سازی آن می‌شوند.

این تولید کننده در مورد زباله‌ها به ویژه در مازندران گفت: از طریق این کرم‌ها می‌شود بخشی از این زباله‌ها را تبدیل به کمپوست کرد همان‌طور که شهرداری‌های برخی از شهرهای بزرگ مانند اصفهان به این کار مشغول هستند.

وی در پایان از زحمات، حمایت و همراهی پدر خود در کار و تولید قدردانی کرد.

رهبر معظم انقلاب در پیام خود تأکید داشتند با اقتصاد قوی‌تر می‌توان امیدوار به کاهش آسیب‌های اجتماعی وغول بیکاری بود.
 
انتهای پیام/

نظر شما