شناسهٔ خبر: 20091679 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

گزارش از آغاز سفرهای تابستانی و ترافیک جاده‌ها؛

سفرمیلیون‌ها نفر به مناطق خوش آب وهوای کشور/ حضور راهداران همراه با نیروهای خدماتی در طرح سفرهای تابستانی

با پایان ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید فطر و آغاز مسافرت‌ها، میلیون‌ها گردشگر داخلی با انواع وسایل نقلیه راهی شهرستان‌های خوش آب وهوای کشور شده‌اند، به‌طوری که از روز دوشنبه گذشته بیشتر استان‌ها شاهد حجم بالای تردد خودروها در مسیرها بویژه ورودی شهرها و برخی اماکن تفریحی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ اخبار و گزارش‌های ارسالی خبرنگاران «ایران» از ترافیک پرحجم در جاده‌های کشور بویژه جاده‌های شمالی خبر می‌دهد. بسیاری از شهرها و استان‌ها در این تعطیلات میزبان انبوهی از مسافران و گردشگرانی هستند که از اقصی نقاط کشور برای گذران روزهایی خوش به آنجا سفر کرده‌اند.

در عین حال، مسئولان راهنمایی و رانندگی و دیگر دستگاه‌های اجرایی مسئول در این زمینه نیز برای آسایش و رفاه مسافران در جاده‌ها تدابیری اندیشیده‌اند تا سفری بدون خطرات احتمالی و خوش را برای آنان رقم بزنند.

جاده چالوس دیروز دوطرفه شد

سرهنگ «رضا معظمی گودرزی»، رئیس پلیس ‌راه البرز با اشاره به ترافیک نیمه سنگین جاده کرج - چالوس در روز گذشته گفت: به دلیل حجم بالای ترافیک در جاده کرج - چالوس، تردد در این مسیر دیروز(سه‌شنبه) دوطرفه شد.

سرهنگ معظمی گودرزی با اشاره به وضعیت ترافیکی جاده‌های استان اظهارداشت: با توجه به دستور رئیس پلیس‌راه راهور ناجا، دوشنبه شب گذشته محدودیت یکطرفه بودن جاده چالوس، لغو شد و تردد خودروها در هر دو باند این مسیر در جریان است.

استقبال گردشگران از مشگین شهر و رزرو ۸۰ درصدی مراکز اقامتی

«میرعلی رحیمی زاد»، فرماندار مشگین شهر در استان اردبیل گفت: در نخستین روز از تعطیلات عید سعید فطر(۵ تیرماه) شمار قابل ‌توجهی از گردشگران وارد این شهرستان شدند. وی با اشاره به اینکه مشگین شهر درسال‌های اخیر به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شده، افزود: جاذبه‌های تاریخی، آب‌های معدنی و طبیعت بکر این منطقه موجب شده تا سالانه گردشگران زیادی به این شهرستان سفر کنند. ما نیز به منظور استقبال از گردشگران، نسبت به آماده‌‌سازی زیرساخت‌های تفریحی و اقامتی اقدام کردیم به‌طوری که با پیش‌بینی ورود قابل ‌توجه مسافر ۱۱۰ تخت به مراکز اقامتی اضافه شده است.

رحیمی زاد با اشاره به رزرو ۸۰ درصد از مراکز اقامتی ادامه داد: تعدادی از مدارس نیز برای اسکان مسافران فرهنگی آماده‌سازی شده است. بیشترین استقبال گردشگران از پل معلق مشگین شهر است و تمهیدات لازم برای بهبود روشنایی و آسفالت این مجموعه نیز در دستور کار است.

وی به حجم ترافیک در جاده چالوس اشاره کرد و افزود: ترافیک در هر دو باند کرج - چالوس نیمه سنگین است و حرکت خودروها در این مسیر به‌کندی انجام می‌شود. حجم ترافیک در دیگر راه‌های مواصلاتی استان عادی و روان است.

سرهنگ معظمی گودرزی با تأکید براینکه گره ترافیکی درهیچ‌کدام از راه‌های استان البرز وجود ندارد، گفت: درتمام ‌مسیرجاده‌های استان حرکت خودروها بدون گره ترافیکی درجریان است و نیروهای پلیس‌راه، عوامل راهداری، اورژانس، هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌های خدمت رسان درحال انجام ‌وظیفه هستند.

ممنوعیت تردد خودرو از مازندران به کرج

رئیس پلیس راه البرز همچنین گفت: با توجه به حجم بالای تردد و روان‌سازی ترافیک، تردد ازمرزن آباد به سمت کرج از روز دوشنبه گذشته ممنوع شد و تا ساعت ۳ بامداد دیروز سه‌شنبه ششم تیرماه نیز ادامه داشت. براین اساس پس از خروج تخلیه بارترافیکی همراه با اسکورت پلیس راه، تردد وسیله نقلیه ازکرج به سمت مرزن آباد یکطرفه شد. ممنوعیت تردد موتورسیکلت نیز تا پایان محدودیت ترافیکی در جاده کرج - چالوس و بالعکس ادامه دارد.

ترافیک در کندوان و هراز

درهمین حال، «محسن هاشمی» رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران، وضعیت تردد و ترافیک در راه‌های کندوان و هراز را دیروز سه‌شنبه به صورت مقطعی سنگین اعلام کرد و درباره آخرین شرایط جوی و ترافیکی راه‌های مواصلاتی و کوهستانی استان اظهار داشت: تردد در محدوده «زیرآب» تا «شیرگاه» و بالعکس به‌صورت پرحجم تا نیمه سنگین مشاهده می‌شد. تردد در جاده «کناره» و راه «کیاسر» نیز به صورت روان بود و از نظر شرایط آب و هوایی هم بارش یا مداخلات جوی خاصی مشاهده نشد.

ترافیک نیمه سنگین در جاده هراز

سرهنگ «سیاوش محبی»، رئیس پلیس راه شرق استان تهران نیز دیروز سه‌شنبه از ترافیک سنگین در جاده هراز و لغو تردد تریلی در مسیر فیروزکوه خبر داد و با اشاره به ادامه مسافرت‌های تابستانی وعید فطر، اظهار داشت: از ساعات آغازین صبح دیروز سه‌شنبه و حرکت مسافران در راه‌های مواصلاتی، جاده هراز دارای ترافیک نیمه سنگین در مسیر جنوب به شمال بود.

وی با اشاره به وضعیت ترافیکی جاده فیروزکوه اظهار داشت: ترافیک این جاده در هر دو مسیر پرحجم، اما روان بود. در مسیر فیروزکوه نیز محدودیت تردد تریلی از تهران به قائمشهر و بالعکس به علت عادی بودن ترافیک تا ساعت ١٢ دیروز رفع شد. محبی از مسافران خواست، بازگشت از سفر را به روزهای پایانی تعطیلات بخصوص جمعه موکول نکنند و افزود: با توزیع زمان سفر بازگشت و مدیریت این موضوع توسط رانندگان، شاهد ترافیک سنگین در جاده‌ها نخواهیم بود.

آماده باش آمبولانس‌های اورژانس

«یحیی صالح طبری»، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران هم با اشاره به اتخاذ تدابیر ویژه برای خدمات‌رسانی سریع به حادثه دیدگان احتمالی تصادفات جاده‌ای استان در تعطیلات عید فطر، گفت: آمبولانس‌های اورژانس استان با استقرار در جاده‌ها آماده ارائه خدمات هستند. به گفته صالح طبری، ۵۴ پایگاه اورژانس جاده‌ای مازندران برای خدمات‌رسانی سریع تر به مصدومان احتمالی تعطیلات پیش رو در حاشیه جاده‌های استان مستقر شدند.

وی از مردم خواست، تا هنگام بروز حادثه تصادف ضمن حفظ خونسردی با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند، ارائه نشانی دقیق حادثه می‌تواند نقش بسزایی در ارائه خدمات بموقع به مصدومان داشته باشد.   صالح طبری با اشاره به اینکه ترافیک پدیده همیشگی جاده‌های مازندران در زمان تعطیلات است، ادامه داد: باید اقدام‌هایی در راستای کمک به اورژانس به‌عنوان نهادی که خدمات سریع آن حیات بخش است، انجام داد تا این خدمات بموقع انجام شود.

اورژانس مازندران ماهانه به‌طور میانگین ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار مأموریت انجام می‌دهد که در زمان تعطیلات و اوج‌گیری سفرها این میزان به بیش از ۷ هزار مأموریت افزایش می‌یابد. از این تعداد بیشتر از ۲ هزار و ۵۰۰ مأموریت برای خدمات‌رسانی به مصدومان تصادفات است. دیگر پایگاه‌های اورژانس استان در بخش هوایی و درون شهری نیز در این تعطیلات آماده ارائه خدمات به مسافران است.

وضعیت ترافیکی خراسان رضوی

سرهنگ «هادی امیدوار»، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی هم بار ترافیک خودرویی در جاده‌های ورودی و خروجی این استان را در تعطیلات چند روز اخیر نیمه سنگین و پرحجم اعلام کرد و افزود: در این ایام (از ۵ تیرماه) حجم رفت و آمد خودروها در آزادراه شهید شوشتری واقع در جنوب مشهد در ۲ مسیر ورود و خروج آن سنگین بود. همچنین مسیرهای خروجی مشهد از سمت چناران و فریمان نیز ترافیک نیمه سنگین داشت.

مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد میزبان شمار زیاد گردشگران

مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این تعطیلات میزبان شمار زیاد گردشگران از مناطق مختلف کشور بود. پارک‌ها و اماکن تفریحی و مجتمع‌های خدماتی رفاهی شهرستان‌های بویراحمد و دنا مملو از گردشگرانی است که عمدتاً از جنوب کشور مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سایر استان‌ها چون اصفهان، فارس و تهران به استان سفر کرده‌اند. میزان حضور گردشگران به این شهرها و بخصوص یاسوج به حدی بود که ورودی‌های این شهرها با حجم بالای ترافیک مواجه شد.

«محمود باقری»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: از روز دوشنبه ۵ تیرماه تاکنون هزاران گردشگر از سراسر ایران بخصوص از استان‌های گرمسیری به این استان سفر کرده‌اند به‌طوری که راه‌های منتهی به مناطق گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با ترافیک سنگین روبه‌رو شده است. این گردشگران بیشتر از مناطق گردشگری تنگ مهریان، تنگ گنجه‌ای، آبشار و پارک ساحلی یاسوج و شهر گردشگری سی سخت بازدید کرده‌اند.

فعالیت ۵ هزار نیرو در طرح تابستانی امداد جاده‌ای جمعیت هلال احمر

«مرتضی سلیمی»، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور نیز با اشاره به طرح تابستانی امداد و نجات جاده‌ای هلال احمر، از فعالیت روزانه ۵ هزار امدادگر، نجاتگر، پرستار و یک هزار و ۲۸۰ پایگاه ثابت، موقت و سیار با ۲۴ فروند بالگرد و ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی آمبولانس و پشتیبانی خبر داد و افزود: این طرح در تمام راه‌های مواصلاتی تا پایان هفته نخست مهرماه اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هموطنان در حوادث جاده‌ای با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند، اضافه کرد: در ۶۰۰ پایگاه امداد و نجات، امکان اسکان موقت رانندگان فراهم شده تا با استراحتی کوتاه، سفری ایمن را تجربه کنند. جمعیت هلال احمر تمام توان عملیاتی خود را در جاده‌های پرتردد و مبادی ورودی شهرها برای اجرای سریع عملیات‌های امداد و نجات به کار بسته است.

سلیمی در خصوص زمان راه‌اندازی پایگاه دریایی هلال احمر در نوار ساحلی آستارا نیز گفت: متولی اصلی راه‌اندازی این پایگاه‌ها در ۳ استان شمالی کشور، وزارت کشور است و در صورت موافقت، جمعیت هلال احمر نیز پشتیبانی خواهد کرد.

افزایش دما پدیده غالب کشور

سازمان هواشناسی هم پدیده غالب مناطق مختلف کشور بویژه غرب و جنوب ایران را افزایش دما اعلام کرد.

به گزارش این سازمان، روند افزایش دما تا فردا پنجشنبه در کشور ادامه می‌یابد. این در حالی است که در نیمه شرقی با استقرار بادهای شمالی کاهش دما رخ می‌دهد، البته این بادها در شرق و جنوب شرق کشور باعث خیزش گرد و خاک خواهد شد.

گرد و خاک علاوه بر استان‌های نیمه شرقی و جنوبی، در استان‌های تهران، سمنان، قم، مرکزی و اصفهان نیز مشهود است. در سواحل دریای خزر احتمال وقوع بارش وجود دارد و آب‌های جنوبی کشور هم دربرخی مناطق مواج خواهد بود.

دما در مناطق جنوبی و جنوب غربی مانند خوزستان، ایلام و کرمانشاه دیروز سه‌شنبه  به ۴۹ تا ۵۰ درجه رسید و خنک‌ترین استان کشور هم اردبیل بود.

«مهرداد فتحی بیرانوند» مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست  لرستان هم با بیان اینکه هوای استان در وضعیت ناسالم قرار گرفته، گفت: وضعیت شهرستان خرم‌آباد در وضعیت ناسالم قرار دارد، به‌طوری که میزان آلودگی در این شهرستان ۴ برابر حد مجاز است.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما