شناسهٔ خبر: 20089407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه‌ها

انتقاد کیروش از دروغ لغو تحریم‌ها/ تیراندازی در نزدیکی مرکز اقامه نماز کرمانشاه/ ادعای بازداشت 3 ایرانی در عربستان

رئیس سازمان سیا می‌گوید نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا بیش از 7 سال گذشته است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان


رئیس سیا: نفوذ ایران در خاورمیانه بسیار بیشتر از 7 سال گذشته است

رئیس سازمان سیا می‌گوید نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا بیش از 7 سال گذشته است.

مایک پومپئو گفت: ایران امروز در سراسر خاورمیانه حضور دارد و خطری برای آمریکاست.

وی در گفت‌وگویی با شبکه خبری MSNBC گفت: «امروز نفوذ ایران بسیار زیاد شده و نفوذ آنها فراتر از 6 یا 7 سال گذشته است. خواه نفوذ آنها بر دولت بغداد باشد و خواه بر افزایش قدرت حزب‌الله لبنان. آنها در کنار حوثی‌ها در یمن و شیعیان عراق که هم‌اکنون در امتداد مرز سوریه می‌جنگند هستند و به طور قطع در کنار نیروهای شیعه‌ای که در سوریه درگیرند.»

رئیس سیا افزود: «ایران همه جا در سراسر خاورمیانه حضور دارد.»

همزمان «یوسی کوهن»، رئیس سرویس‌ جاسوسی موساد با ادعای اینکه ایران مشغول ایجاد حزب‌الله دوم در جولان سوریه است، گفت: اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی با تهدیدات ایران مقابله کند.

به گزارش پایگاه عبری «کان»، یوسی کوهن هفته گذشته در جلسه‌ای محرمانه با هیئت آمریکایی گفته است: ایران در حالی مشغول گسترش منطقه نفوذ خود است که جامعه جهانی نسبت به آن بی‌تفاوت است و فقط آمریکا می‌تواند جلوی آن را بگیرد.


مشکل از شعر نبود

شعر حماسی و نقادانه‌ای که دکتر میثم مطیعی قبل از نماز عید سعید فطر خواند، هرچند با استقبال انبوه نمازگزاران روبرو شد، اما ناخرسندی و در مواردی نیز اعتراض شدید برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی را به دنبال داشت.

این محافل افراطی  بعضاً نزدیک به دولت،‌ پس از انتشار اشعار خوانده شده از سوی میثم مطیعی، اقدام به هیاهو و فحاشی وسیع علیه وی در فضای مجازی کردند و توضیح ندادند که کدام قسمت از اشعار خوانده شده توسط وی، به این جماعت برخورده است؟ آنجا که می‌گوید:

به عمل کار برآید به سخندانی نیست
پینه دست کم از پینه پیشانی نیست
کارگر، گرچه عرق، آب وضویش باشد
عرق شرم مبادا که به رویش باشد
آه از آن دست پر از پینه که حسرت بکشد
پدری کز زن و فرزند خجالت بکشد

یا در ادامه که خطاب به مسئولان سیره امیر مؤمنان(ع) را یادآور شد و گفت:

ای نشسته صف اول! نکنی خود را گم
پی اقدام تو هستند هنوز این مردم
چند روزی تو مقامی به امانت داری
منصبت را نکند طعمه خودپنداری
راه می‌جویی اگر، شیوه مولاست دلیل
قصه آهن تفتیده و دستان عقیل
پلک بر هم مگذارید که فرصت رفته ست
پلک بر هم زدنی فرصت خدمت رفته ست
مطیعی در ادامه این ابیات را خواند:
سیلی از کوخ نشین، کاخ نشین خواهد خورد
و زمین خوار سرانجام زمین خواهد خورد
بیست سی «چیست که تعلیم جهان، از دل ماست»
هان که جمهوری اسلامی ایران اینجاست
اگر از غرب رسد نسخه، خودش بیماری ست
قرص خواب است ولی چاره ما بیداری ست

او در ادامه گریزی هم به خصومت‌های دشمن زد و گفت:

تا ابد سستی تسلیم مبادا با ما
وحشت از حربه تحریم مبادا با ما
باز تحریم جدیدی به سنا رفت که رفت
جسم برجام چو روحش به فنا رفت که رفت
ذوق بیهوده ز برجام خطا بود خطا
تکیه بر عهد عمو سام خطا بود خطا
عهد با دزد سر گردنه بستیم ای دوست
بارها عهد شکست و نشکستیم ای دوست
هر چه می‌شد برد از کیسه ما برد که برد
«برد برد» این بود آری همه را برد که برد
کارزار است، قدم قاطع و محکم بردار
سخن از صلح بگو، اسلحه را هم بردار!
نه به دل راه بده واهمه از اخم عدو
نه دلت غنج رود باز به لبخندی از او
دل به لبخندش اگر باخته‌ای، باخته‌ای
گر ز اخمش سپر انداخته‌ای باخته‌ای!

مطیعی در پایان نیز ابیاتی در تقدیر از شجاعت سپاه در تأدیب داعش و سرزنش رقص شمشیر رژیم‌های مرتجع با ترامپ خواند.


خسارت سنگین 18 ماه نیمه تعطیلی دولت

نیمه تعطیل بودن دولت، فعالان اقتصادی را در حالت تعلیق و انتظار قرار داده است.

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «اقتصاد در تعطیلی بین‌الدولتین»! نوشت: در هر اقتصادی علائم و رفتارهای دولت باعث می‌شود تا فعالان اقتصادی مسیر آتی خود را تعیین کنند اما نگاهی به مراکز تصمیم‌ساز در این‌باره نشان می‌دهد دولت و شوراهای عالی از جمله شورای پول و اعتبار به نوعی به تعطیلی بین‌الدولتین رفته‌اند؛ تعطیلی‌ای که شاید ناشی از اعلام زودهنگام تغییرات عمده در کابینه بود و پیش‌بینی می‌شود این روند تا شهریورماه و روی کارآمدن دولت دوازدهم دوام‌دار باشد. این روزها در شرایطی به سر می‌بریم که دیگر نه از تبلیغات کارکرد بازار آزاد در بازار پولی سخنی به میان آمده است و نه ابراز تمایلی به دخالت بانک‌های دولتی و خصوصی در تعیین نرخ سود شده! محمدرضا جمشیدی دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی نیز تعیین تکلیف نرخ سود را به شورای پول و اعتبار سپرده است. وی با بیان اینکه هنوز تصمیمی در خصوص تغییر نرخ سود بانکی اتخاذ نشده افزوده است: نظرات بانک‌ها در نهایت می‌تواند در قالب یک پیشنهاد به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برود چرا که تصمیم‌گیری در خصوص تعیین نرخ سود با این دو نهاد است، بنابراین هنوز تصمیم جدیدی در این رابطه صورت نگرفته، این در حالی است که بانک‌های خصوصی با توجه به اعلام بانک مرکزی مبنی بر آغاز بررسی تغییر نرخ سود بانکی، نظرات خود را تجمیع کردند.


بی‌انگیزگی برای کارهای جدید تنها محصور به بانک‌ها و نهادهایی که منابع‌شان در بخش مسکن و ساخت و ساز محبوس است، نیست بلکه نهادهای اقتصادی- دولتی و به خصوص نهادهای تصمیم‌ساز معمولاً در بین زمان پس از انتخابات ریاست جمهوری تا تشکیل دولت که اصطلاحاً به آن «بین دو دولت» می‌گویند، کلاً تعطیل می‌شوند چون تکلیف مسئولان روشن نیست و انگیزه‌ای برای ارائه برنامه یا طرح‌های جدی ندارند، لذا تعطیلی شورای پول و اعتبار را نیز در همین چارچوب باید ارزیابی کرد.


گزارش روزنامه جوان در حالی است که دولت عملاً از پاییز گذشته به خاطر سرگرمی جدی برخی دولتمردان به انتخابات، نیمه تعطیل بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود دولت جدید نیز که شهریورماه تشکیل می‌شود، 6 ماه باقی مانده تا پایان سال را به آزمون و خطا و آشنایی با شرایط سپری کند که مجموعاً فرصتی یک و نیم ساله را مستهلک می‌کند.


روحانی باید تجدیدنظرکند/اولویت‌بندی اقتصادی دولت اشتباه بود


کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت در زمینه اقتصادی موفق نبوده است و باید رویه و اعضای تیم اقتصادی آن تغییر کند.


محمدقلی یوسفی استاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تأکید بر تغییرات جدی در کابینه و تیم اقتصادی گفت: نکته مهمی که نباید نادیده گرفته شود این است که معمولا تصمیمات در هیئت دولت گرفته می‌شود و با اجازه رئیس‌جمهور اجرایی می‌شود. بنابراین نمی‌توان مقصر مشکلات اقتصادی را یک یا چند نفر از تیم دولت دانست.


وی تصریح کرد: مشکلات با جابه‌جایی یا جایگزینی افراد حل نمی‌شود. زیرا آنچه باعث بحران و ایجاد معضل‌های اقتصادی موجود شده است، سیاست‌های کلان دولت است. به‌عنوان مثال در دولت سیاست‌های پولی و مالی کاملا بازدارنده بود و همین مسئله باعث شد بخش‌های مولد آسیب‌های جدی ببیند.


این اقتصاددان افزود: البته ممکن است الان این آسیب‌ها نمایان نشده باشد یا حداقل عمق آنها مشخص نباشد اما قطعا در آینده نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود که سیاست‌های فعلی تا چه حد بخش‌های مختلف را آسیب‌پذیر کرده و حتی خود به آنها لطمه زده است. بنابراین به نظر من اگر دولت به دنبال این است که مشکلات موجود در حوزه اقتصاد را رفع کند، باید سیاست‌ها را تغییر دهد.


او با اشاره به عملکرد تیم سیاست خارجی دولت، گفت: دولت درخصوص سیاست‌های پولی و مالی و سایر بخش‌ها عملکرد مناسبی نداشته است. شاید لازم باشد همه تیم اقتصادی تغییر کند اما هر تصمیمی گرفته می‌شود نباید مانع از اقدام رئیس‌جمهور شد.


وی ادامه داد: آقای روحانی باید یک بازنگری و ارزیابی دقیق، منطقی و تخصصی از گذشته و عملکرد دولت یازدهم داشته باشد تا بتواند مانع از تکرار اشتباهات گذشته شود و گام‌های رو به‌جلو بردارد.


این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: گام مهم این است که تمرکز را از تورم و رشد اقتصادی و واردات به مسئله رکود تورمی منتقل کنند. زیرا مشکل فعلی و جدی اقتصاد ایران همین موضوع رکود تورمی است. بنابراین اگر آقای روحانی قصد تغییر در کابینه و تیم اقتصادی را دارد باید سعی کند به دنبال تخصصی شدن و متمرکز عمل کردن باشد.


همچنین محمود جامساز از کارشناسان اقتصادی گفت: دولت دوازدهم در حالی چند ماه دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کند که بسیاری معتقد هستند، وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی عملی نشده است. به‌خصوص وعده‌هایی که در مورد مسائل معیشتی  مطرح کرده بودند، تا حدود  زیادی عملی نشد و همچنان اکثریت جامعه از طبقات حقوق بگیر تا صاحبان درآمدهای کم و ثابت، در شرایط فعلی تحت فشار قرار دارند.


وی ادامه داد: علاوه بر اقتصاد معیشتی، مسئله رفاه و تامین اجتماعی نیز از دیگر چالش‌های عمده دولت دوازدهم و جامعه خواهد بود. متاسفانه با وجود قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی همچنان با چالش‌هایی نظیر بازنشستگی، بیکاری، از کارافتادگی، آسیب‌های اجتماعی و انواع فقر، نابرابری‌های اجتماعی و... مواجه هستیم.


دست‌اندرکاران فتنه بیانیه دادند اما نیامدند


مرور خبرها حاکی از آن است که سران مجمع روحانیون با وجود صدور بیانیه دعوت به شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس، در این راهپیمایی ضدصهیونیستی شرکت نکردند.


برخی سران مجمع روحانیون در فتنه سال 1388 سردمدار جریان ضدانقلاب شدند. این طیف ائتلافی جدید هر چند ادعای اعتراض به تقلب در انتخابات را داشتند اما به تدریج هویت واقعی خود را به نمایش گذاشتند و برحذف اسلام از «جمهوری اسلامی» تاکید کردند. آشوب‌گران قبل از اینکه به ایستگاه هتاکی به امام خمینی(ره) و سپس ساحت مقدس امام حسین علیه‌السلام برسند، در روز قدس سال 88، شعار ارائه شده از سوی وزارت خارجه اسرائیل ( نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران) را تکرار کردند و به حاشیه‌سازی در راهپیمایی عظیم روز قدس پرداختند.


همین رویکرد اسرائیل‌پسند، موجب لو رفتن ماهیت واقعی دست‌اندرکاران فتنه و آشوب سال 88 شد و موجب انزوای سران فتنه و از جمله کسانی مانند خاتمی شد. این طیف با عنایت به روشن شدن عمق انزجار ملت ایران از رژیم اشغالگر قدس، طی یکی دو سال اخیر سعی کردند ضمن رد گم‌کنی خود را مدافع آرمان فلسطین و طرفدار برگزاری راهپیمایی روز قدس نشان دهند چنان که مجمع روحانیون در بیانیه‌ای مفصل، ضمن تاکید بر اهمیت راهپیمایی این روز، جملات صریح حضرت امام درباره روز قدس را بازخوانی کرد.


در عین حال، هیچ نشانه‌ای از حضور سران و اعضای اصلی مجمع روحانیون و سایر احزاب سابقاً چپ مدعی خط امام(ره) در راهپیمایی عظیم روز قدس دیده نشده است.



پاسخ فوتبالی کی‌روش به ادعای لغو تحریم‌ها


در حالی که برخی مدیران دولتی ادعا کردند تحریم‌های عمده پس از برجام لغو شده‌اند، سرمربی تیم ملی فوتبال تصریح کرد تحریم‌ها حتی درباره این تیم ورزشی هم لغو نشده است.


کارلوس کی‌روش در مصاحبه با هفته‌نامه اکسپرس گفت: «ما محدودیت‌های مالی و اجرایی زیادی در تیم ملی ایران داریم که به دلیل تحریم‌هایی است که علیه ایران وضع شده است که به عقیده من بی‌عدالتی محض است. فدراسیون فوتبال ایران حتی نمی‌تواند پاداش حضورش در مسابقات جام جهانی را دریافت کند، نمی‌تواند پول مستقیمی به دست آورد و همه این‌ها به خاطر تحریم‌هاست.»


یادآور می‌شود آقای روحانی روز 23 تیر 94 به هنگام اعلام خبر توافق (برجام) و قبل از آن تصریح کرده بود: تمام تحریم‌های هسته‌ای و مالی و حتی موشکی و تسلیحاتی در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد.


آقای روحانی پیش از این و به دنبال اظهارنظر دکتر صالحی، درباره دبه آمریکا و لغو نشدن تحریم‌ها مدعی شده بود صالحی متخصص این کار نیست. حالا باید دید ایشان درباره گواهی مستند سرمربی تیم ملی فوتبال که اتفاقاً چندی قبل به همراه تیم ملی با روحانی دیدار داشت، چه نظری دارد.

ایران

بیانیه ایران‌ستیزانه تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا


تعدادی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای خصمانه، ایران را به نقض حقوق بشر متهم کردند. به گزارش ایسنا به نقل از هافینگتون‌پست، بنابر اعلام ژرار دپرس، نماینده بلژیک در پارلمان اروپا ۲۶۵ نماینده این پارلمان بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن ایران به نقض حقوق بشر متهم شده است. این نمایندگان از قرار گرفتن نام سپاه در لیست سیاه حمایت کردند.


ادعای بازداشت 3 ایرانی در عربستان


رسانه‌های سعودی مدعی شدند که مقامات امنیتی عربستان سه ایرانی را به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های ضد امنیتی سه روز پیش از اقدام تروریستی اخیر در مسجد الحرام دستگیر کرده‌اند. به گزارش شبکه العالم، به نوشته روزنامه الریاض، مقامات امنیتی عربستان سه مرد ایرانی را که مشکوک به دست داشتن در فعالیت‌های ضد امنیت ملی بودند، دستگیر کرده‌اند.  به نوشته این روزنامه عربستانی شمار ایرانیان بازداشت شده در عربستان سعودی در حال حاضر به 9 نفر رسیده که تاکنون دو نفر از آنها محکوم شده‌اند و پرونده یک متهم به دادستانی کل - نهاد تحقیقات و دادستانی کل سابق- ارجاع داده شده و پرونده نفرات باقیمانده در مرحله تحقیقات است. اما علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادعای رسانه‌های سعودی درباره بازداشت سه ایرانی به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های ضد امنیتی را یک خبرسازی ناشیانه تعبیرکرد و به ایسنا گفت: این شیطنت رسانه‌ای با هدف مخفی کردن اختلافات داخلی بین حکام عربستان بخصوص بعد از تعیین ولیعهد جدید انجام شده است.

تلاش واشنگتن برای  مصادره ساختمان بنیاد علوی


یک وکیل دولت امریکا با طرح دوباره این ادعا که «بنیاد علوی» با ایران مرتبط است از هیأت منصفه دادگاهی در امریکا خواسته است رأی به مصادره ساختمان این سازمان غیرانتفاعی خصوصی، واقع در منطقه «منهتن» شهر نیویورک بدهد. به گزارش فارس، «میشل لاکارد»، دستیار دادستان فدرال ایالات متحده امریکا روز دوشنبه در جمع قضات دادگاه فدرال نیویورک گفت که مستندات گواه آن هستند که کنترل بنیاد علوی را ایران به عهده دارد.  وی به همین دلیل ادعا کرد: بنیاد علوی به دلیل پنهان کردن ارتباطش با ایران، قوانین تحریم‌های امریکا را نقض کرده است. این در حالی است که وکلای بنیاد علوی در جلسه دادگاه  برارتباط  نداشتن آن با ایران تأکید کردند.  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هم پیش از این تأکید کرده که بنیاد علوی یک مؤسسه خیریه و غیرانتفاعی است که هیچ ارتباطی با ایران ندارد.


تحلیل آشنا از «آتش به اختیار»


مشاور فرهنگی رئیس جمهوری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره آتش به اختیار در صفحه شخصی خود نوشت: روشن شد که تمرکزگرایی و دولت محوری در عرصه فرهنگ راه‌گشا نیست و باید همگان متوجه شوند. فرهنگ از آن همگان است و هرگونه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اقدام در آن مستلزم مشارکت مردمی است. تمام کسانی که در حوزه فرهنگ مسئولیت دارند باید به گروه‌های کوچک، خودجوش، کم توقع و نوآور توجه بیشتری داشته باشند. فرهنگ ما دارای ظرفیتی است که می‌توانیم دیگران را به آن دعوت کنیم و نفوذ فرهنگی خود را در خارج از مرزهای جغرافیایی کشور گسترش دهیم.

«ریاحی» و «معافی» از زندان آزاد شدند


یک روزنامه‌نگار و یک فعال اجتماعی که از سال گذشته بازداشت شده بودند، شنبه شب از زندان آزاد شدند. به گزارش ایلنا، طاهره ریاحی خبرنگار خبرگزاری برنا که دی ماه سال گذشته از سوی مأموران امنیتی بازداشت شده بود، با تأمین قرار از زندان آزاد شد. مونا معافی از فعالان اجتماعی نیز که در بهمن سال گذشته دستگیر شده بود، با تأمین قرار از زندان آزاد شد.

آرمان


تیراندازی در نزدیکی مرکز اقامه نماز


شنیده شد که تیراندازی در یکی از محلات کرمانشاه موجب رعب و وحشست اهالی و نمازگزاران شد. تابناک نوشت؛ در روز عید سعید فطر در یکی از محلات کرمانشاه صدای شلیک چند گلوله به گوش رسید که موجب رعب و وحشت اهالی و نمازگزاران حاضر در مسجد این محلی شد. روابط عمومی نیروی انتظامی در تشریح جزئیات این تیراندازی آن را یک تعقیب و گریز معمولی پلیس نسبت به یک خودروی پراید که برای چند شهروند ایجاد مزاحمت کرده بود اعلام کرد و گفت:«هیچ نگرانی برای شهروندان از این نظر وجود ندارد و در این تعقیب و گریز مخالان نظم عمومی نیز توسط پلیس کرمانشاه دستگیر شدند.»

تبریک عجیب احمدی نژاد

شنیده شد که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق کشورمان در پیامی توئیتری و متفاوت عید سعید فطر را تبریکا گفت. با فرارسیدن عید سعید فطر، چهره های مطرح در صفحات اجتماعی خود این عید را تبریکا گفتند. یکی از این افراد محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق کشورمان بود که در صفحه توئیتر شب عید فطر را به همه مسلمانان تبریک گفت. وی در پست تبریکش نوشت: »S - «EidMobaraktoal#Stayblessedبران به این موضوع که نیمی از پست فارسی و نیمی دیگر از آن انگلیسی است، اشاره کردند.


توصیه فوتبالی تتلو به مسئولان استقلال

 شنیده شد که خواننده پرحاشیه این روزهای کشور یکبار دیگر وارد مسائل مربوط به فوتبال شد. خرداد نوشت؛ «این روزها تتلو که یکی از خواننده های پرحاشیه کشور است، در آکتر موضوعات مربوط به فوتبال ورود و اظهارنظر میکند. او که پیش از این بارها از استقلالیها و منصوریان درخواست حضور در استقلال را داشست، این بار درباره جذب رامین رضاییان توسط باشگاه به مسئولان استقلال توصیه کرده که او را به خدمت بگیرند!»

زبان فارسی به تلگرام افزوده شد

شنیده شد که در آخرین بهروزرسانی از مسنجر تلگرام، تغییراتی گسترده در آن تلگرام خواهد بود.

نظر شما