شناسهٔ خبر: 20089340 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آخرین وضعیت مدعیان صعود به جام جهانی فوتبال/ بلیت سرزمین تزارها در جیب کدام تیم ها می رود؟

79 کشور برای کسب 29 سهیمه باقی مانده مسابقات جام جهانی فوتبال روسیه 2018 با هم رقابت می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و یکمین دوره رقابت های جام جهانی فوتبال در حالی از 14 ژوئن تا 15 جولای 2018( 24 خرداد تا 24 تیر 1397) در روسیه برگزار می شود که در فاصله یک سال تا زمان آغاز این مسابقات، تنها تیم های برزیل و ایران صعود خود به جام جهانی را مسجل کرده اند.

مدعیان فوتبال در قاره های مختلف تلاش می کنند تا با کسب جواز حضور در روسیه 2018، در این جشن باشکوه شرکت کرده و قدرت سیاسی و اقتصادی خود را از راه فوتبال به جهانیان نشان دهند.

شاگردان تیته در تیم ملی برزیل و کارلوس کی روش در تیم ملی ایران، تنها تیم هایی هستند که تاکنون با ارائه نمایشی مقتدرانه در رقابت های انتخابی جام جهانی، بلیت سفر به سرزمین تزارها را برای خود اوکی کرده اند. جالب اینجاست ملی پوشان کشورمان برخلاف پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال، بدون دریافت حتی یک گل صدرنشینی خود در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی را هم مسجل کرده اند تا از این لحاظ بهترین عملکرد را در بین تمام تیم های ملی داشته باشند.

رقابت های انتخابی جام جهانی با شرکت 210 تیم از 6 کنفدراسیون از 12 مارس 2015 آغاز شد و تا 14 نوامبر 2017 هم ادامه دارد.

پس از کنار رفتن 100 کشور از دور مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره های آسیا، اقیانوسیه، آفریقا، آمریکای جنوبی و شمالی در حال حاضر 104 تیم همچنان درگیر این رقابت ها هستند.

البته در حال حاضر 25 تیم از میان این 104 کشور تمام امیدهای خود را برای راه یابی به جام جهانی از دست داده اند و صرفا برای اعاده حیثیت به مصاف حریفان می روند.

در این گزارش به آخرین وضعیت مدعیان صعود به جام جهانی در 6 قاره نگاهی می اندازیم.

اروپا (13 سهمیه)

رقابت‌های انتخابی جام جهانی روسیه در قاره اروپا در 9 گروه 6 تیمی از سپتامبر 2016 آغاز شده و تا نوامبر 2017 تداوم دارد. در این قاره تیم‌های صدرنشین هر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می شوند و 8 تیم برتر دوم هم به صورت رفت و برگشت 4 بازی برگزار می‌کنند تا 12 سهمیه اروپا، غیر از روسیه میزبان تعیین شود. برای انتخاب بهترین تیم های دوم نتیجه تیم‌های دوم گروه با تیم قعرنشین محاسبه نمی‌شود.

در گروه اول قاره اروپا، تیم های سوئد، فرانسه، هلند و بلغارستان به ترتیب با 13، 13، 10 و 9 امتیاز در رتبه های اول تا چهارم قرار گرفته اند و در چهار هفته پایانی مسابقات مقدماتی برای کسب جواز حضور در روسیه 2018 نبرد سخت و حساسی با هم دارند.

آخرین وضعیت مدعیان صعود به جام جهانی/ بلیت سرزمین تزارها در جیب کدام تیم ها می رود؟

دیدار فرانسه و هلند در هفته هفتم و هلند با سوئد در هفته پایانی این مرحله، تاثیر بسیار زیادی در تعیین صدرنشین و تیم دوم گروه اول قاره اروپا دارد.

در گروه دوم قاره سبز تیم ملی سوئیس با هدایت ولادیمیر پتکوویچ صرب، 18 امتیازی و صدرنشین است. سوئیسی ها با این عملکرد تا حد بسیار زیادی خیال خود را دست کم برای صعود به مرحله پلی آف راحت کرده اند. البته آن ها برای صعود مستقیم به جام جهانی سایه پرتغال را پشت سر خود حس می کنند. قهرمان یورو 2016 با کسب 15 امتیاز در رتبه دوم این گروه قرار گرفته است. دیدار هفته پایانی پرتغال و سوئیس تعیین کننده سرنوشت گروه است.

آلمان، مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی با کسب 18 امتیاز، صدرنشین قاطع گروه سوم محسوب می شود و جالب اینجاست این تیم با 27 گل زده و یک گل خورده، برترین خط حمله و دفاع رقابت های مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا را هم در اختیار دارد.

ژرمن ها می توانند با پیروزی در 2 بازی آتی مقابل جمهوری چک و نروژ صعود خود به رقابت های روسیه را قطعی کنند. ایرلند شمالی دیگر مدعی این گروه است که با 13 امتیاز و چهار امتیاز اختلاف با جمهوری چک در رتبه دوم قرار گرفته و شانس بالایی برای رسیدن به مرحله پلی آف دارد.

صربستان، ایرلند جنوبی، ولز و اتریش مربع قدرت گروه چهارم قاره اروپا را تشکیل می دهند که به ترتیب با 12، 12، 8 و 8 امتیاز رتبه های اول تا چهارم این گروه را تشکیل می دهند. البته در این میان شاگردان اسلاوولیوب موسلین در تیم صربستان و مارتین اونیل در ایرلند، شانس بیشتری برای کسب جواز صعود مستقیم به جام جهانی دارند و تقابل 2 تیم در هفته هشتم می تواند تکلیف تیم صعود کننده از این گروه را مشخص کند.

در گروه پنجم مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا، لهستان با کسب 16 امتیاز صدرنشین است. این تیم در حال حاضر با مونته نگرو و دانمارک تیم های دوم و سوم گروه 6 امتیاز اختلاف دارد و همین امر شانس صعود شاگردان آدام نووالکا را افزایش می دهد. البته لهستانی ها باید در هفته هفتم و دهم به ترتیب به مصاف دانمارک و مونته نگرو بروند که این دیدارها تاثیر بسیار زیادی در تعیین سرنوشت این گروه دارد.

انگلیس با کسب 14 امتیاز در صدر جدول گروه ششم مقدماتی جام جهانی قاره اروپا ایستاده است. البته شاگردان گرت ساوت گیت برای رسیدن به روسیه 2018 سایه اسلواکی، اسلوونی و اسکاتلند را به عنوان جدی ترین تعقیب کنندگان، پشت سر خود حس می کنند. سه شیرها در هفته هشتم و نهم این رقابت ها باید به ترتیب به مصاف اسلواکی و اسلوونی بروند که این 2 دیدار تاثیر زیادی در معرفی تیم صعود کننده از گروه ششم دارد.

اسپانیا و ایتالیا به عنوان 2 غول فوتبال دنیا با کسب 16 امتیاز و هفت امتیاز اختلاف نسبت به آلبانی، کاملا خرج خود را از سایر مدعیان گروه هفتم جدا کرده اند. شاگردان جولیان لوپتگی و جیان پیرو ونتورا در هفته هفتم رقابت های مقدماتی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید به مصاف هم می روند و شانس برنده این دیدار برای راهیابی به جام جهانی تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.

در گروه هشتم این قاره بلژیک، قدرت نوظهور فوتبال اروپا با 16 امتیاز صدرنشین است. یونان و بوسنی هم به ترتیب با 12 و 11 امتیاز در رتبه دوم و سوم قرار گرفته اند. شاگردان روبرتو مارتینز برای قطعی کردن صعودشان در هفته هشتم و نهم باید به مصاف یونان و بوسنی بروند.

حساس ترین و در عین حال نزدیک ترین دیدارهای مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا مربوط به گروه نهم این قاره است. جایی که تیم های کرواسی، ایسلند، ترکیه و اوکراین به ترتیب با 13،13، 11و 11 امتیاز در رتبه های اول تا چهارم قرار گرفته اند و از شانس تقریبا برابری برای راهیابی به جام جهانی برخوردارند.

آمریکای جنوبی (4.5 سهمیه)

تمام تیم‌های منطقه آمریکای جنوبی به صورت رفت و برگشت به مصاف هم می روند که در پایان 4 تیم مستقیم به جام جهانی صعود می کنند و تیم پنجم این قاره هم باید در دیدار پلی‌آف مقابل نماینده قاره اقیانوسیه قرار گیرد.

برزیل که در حال حاضر با 33 امتیاز از 14 بازی در صدرجدول گروه ایستاده، به عنوان نخستین تیم در بین تمام قاره ها صعودش را به جام جهانی قطعی کرد.

آخرین وضعیت مدعیان صعود به جام جهانی/ بلیت سرزمین تزارها در جیب کدام تیم ها می رود؟

به جز بولیوی و ونزوئلا، تمام تیم های این منطقه همچنان از شانس راهیابی به جام جهانی برخوردار هستند اما در این میان شانس پنج تیم کلمبیا، اروگوئه، شیلی، آرژانتین و اکوادور که به ترتیب با 24، 23، 23، 22 و 20 امتیاز در رتبه های دوم تا ششم جدول حضور دارند از پرو و پاراگوئه بیشتر است.

به هر حال چهار هفته باقی مانده تا اتمام رقابت های مقدماتی در آمریکای جنوبی، در اوج حساسیت برگزار می شود چراکه هیچ یک از مدعیان این قاره برای رسیدن به روسیه دست از تلاش نمی کشد.

در واقع فوق ستاره هایی چون خامس رودریگوئز و فالکائو کلمبیایی، لوئیس سوارز و ادینسون کاوانی اروگوئه ای، الکسیس سانچز و آرتورو ویدال شیلیایی، لیونل مسی و یارانش در آلبی سلسته و آنتونیو والنسیا اکوادوری به راحتی اجازه نمی دهند تیمشان از رسیدن به جام جهانی بازماند.

آمریکای مرکزی (3.5 سهمیه)

رقابت‌های انتخابی جام جهانی در این قاره کمی پیچیدگی دارد و در 5 مرحله انجام می‌شود که تیم‌های بزرگی مانند مکزیک و آمریکا از مرحله چهارم وارد این رقابت ها می شوند. از قاره آمریکای مرکزی سه تیم به صورت مستقیم به جام جهانی می روند و تیم چهارم هم شانس صعود خود به روسیه را در تقابل با تیم پنجم قاره آسیا، در مرحله پلی آف جست و جو می کند.

آخرین وضعیت مدعیان صعود به جام جهانی/ بلیت سرزمین تزارها در جیب کدام تیم ها می رود؟

شاگردان خوان کارلوس اوسوریو در تیم مکزیک با کسب 14 امتیاز از شش بازی صدرنشین این قاره هستند و تا حد زیادی خیال خود را برای صعود به بیست و یکمین دوره جام جهانی راحت کرده اند. کاستاریکا دیگر مدعی این قاره است که با 11 امتیاز در رتبه دوم قرار دارد. پس از این 2 تیم، آمریکا، پاناما، هندوراس و ترینیداد و توباگو با 8، 7، 5 و 3 امتیاز در فاصله چهار هفته مانده تا پایان رقابت های مقدماتی برای به دست آوردن بلیت روسیه تلاش می کنند.

آفریقا (5 سهمیه)

در آفریقا رقابت‌های انتخابی جام جهانی با دوره های پیش تفاوت زیادی دارد . در این دوره رقابت‌ها در سه مرحله و هر سه مرحله هم به صورت رفت و برگشت برگزار می شود. پس از پایان مرحله اول و دوم، تعداد تیم‌های قاره آفریقا به 20 تیم کاهش یافت.

آخرین وضعیت مدعیان صعود به جام جهانی/ بلیت سرزمین تزارها در جیب کدام تیم ها می رود؟

این 20 تیم در حال حاضر به پنج گروه چهار تیمی تقسیم‌ شده اند که از هر گروه تنها تیم صدرنشین راهی جام جهانی می‌شود.دور نهایی مرحله مقدماتی جام جهانی در قاره سیاه به پایان هفته دوم خود رسیده است. کنگو و تونس(گروه اول) نیجریه و کامرون( گروه دوم) ساحل عاج و مراکش( گروه سوم) بورکینافاسو، آفریقای جنوبی و سنگال(گروه چهارم) مصر، اوگاندا و غنا(گروه پنجم) نبرد جذابی برای کسب 5 سهمیه این قاره دارند.

آسیا(4.5 سهمیه)

پس از پایان مراحل اول و دوم مقدماتی در آسیا، تیم ها به 2 گروه 6 تیمی تقسیم شدند تا در مرحله نهایی این رقابت ها شانس خود را برای رسیدن به جام جهانی امتحان کنند. درحالی که تنها 2 هفته به اتمام دیدارهای این مرحله باقی مانده، فقط تیم ملی فوتبال ایران با کسب 20 امتیاز و بدون دریافت حتی یک گل، به عنوان صدرنشین گروه اول صعود خود را قطعی کرده است. کره جنوبی و ازبکستان که با 13 و 12 امتیاز در رتبه های دوم و سوم ایستاده اند، همچنان شانس بالایی برای شرکت در معتبرترین آوردگاه جهان فوتبال دارند.

آخرین وضعیت مدعیان صعود به جام جهانی/ بلیت سرزمین تزارها در جیب کدام تیم ها می رود؟

کره ای ها در 2 هفته پایانی به ترتیب در سئول و تاشکند به مصاف ایران و ازبکستان می روند. در سوی مقابل شاگردان ساموئل بابایان پس از برگزاری دیدار با چین در ووهان در آخرین بازی خود مقابل کره قرار می گیرند و امیدوارند با برتری در این بازی ها برای نخستین بار راهی جام جهانی شوند.

البته سوریه که در حال حاضر با 9 امتیاز در رتبه چهارم گروه قرار گرفته برای زنده نگه داشتن کورسوی امید خود در راه رسیدن به روسیه 2018 تلاش می کند. شاگردان آیمن حکیم برای خلق این معجزه در 2 هفته پایانی تیم های ناامید قطر و چین را پیش رو دارند.

در گروه دوم قاره آسیا هم سه تیم برای کسب جواز حضور در جام جهانی در تلاش هستند.

ژاپن، پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال آسیا با کسب 17 امتیاز و یک امتیاز اختلاف نسبت به عربستان و استرالیا، صدرنشین این گروه است. شاگردان وحید هلیل هودزیچ برای قطعی کردن صعود خود به جام جهانی 2 بازی فوق العاده حساس، برابر استرالیا در سایتاما و عربستان در ریاض پیش رو دارند.

کانگوروها و سعودی ها در دیگر بازی خود در راه صعود به جام جهانی به ترتیب مقابل تایلند و امارات قرار می گیرند.

اقیانوسیه(0.5 سهمیه)

 

برنده دیدار رفت و برگشت تیم های نیوزیلند و جزایر سلیمان برای حضور در جام جهانی و کسب نیم سهمیه قاره اقیانوسیه به مصاف تیم پنجم آمریکای جنوبی می رود.

آخرین وضعیت مدعیان صعود به جام جهانی/ بلیت سرزمین تزارها در جیب کدام تیم ها می رود؟

انتهای پیام/

نظر شما