شناسهٔ خبر: 20087279 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

واکنش‌ها به شعرسرایی یک مداح در نماز عیدفطر بالا گرفت؛

مدح شبیه به ذمّ

رئیس ستاد اقامه نماز تهران نسبت به متن اشعار قرائت شده اظهار بی‌اطلاعی کرد

صاحب‌خبر -

علیرضا کیانپور روزنامه نگار @kianpourAlireza

«ای ‌نشسته صف اول نکنی خود را گم / پی اقدام تو هستند این مردم» این بیت نخست شعری بود که «میثم مطیعی» مداح مراسم نماز عید فطر تهران و پیش از اقامه نماز به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرائت کرد. شعری که فارغ از اشکالات وزنی و عروضی ریز و درشت که از این حیث آن را با واکنش منفی برخی اهل ادب روبه‌رو کرد، ازسوی بسیاری از مسئولان و چهره‌های سیاسی نیز مورد انتقاد قرار گرفت. شعری که گویا چهار شاعر داشت و در ادامه احتمالاً ازقول یکی از این شاعران می‌گفت؛ «2030 چیست که تعلیم جهان از دل ماست/ ‌هان که جمهوری اسلامی ایران اینجاست... اگر از غرب رسد نسخه خودش بیماری است / قرص خواب است ولی چاره ما بیداری است» و در ادامه آن آمده بود: «باز تحریم جدیدی به سنا رفت که رفت/ جسم برجام چو روحش به فنا رفت که رفت... ذوق بیهوده ز برجام خطا بود خطا/ تکیه بر عهد عمو سام خطا بود خطا... عهد با دزد سر گردنه بستیم ای‌ دوست... بارها عهد بشکسته و نشکستیم ای ‌دوست... هرچه می‌شد که ببرد از کیسه ما برد که برد / برد- برد این بود؟ آری همه را برد که برد»
قرائت این ابیات در حضور مسئولان ارشد نظام و درحالی‌ که انتظار می‌رفت، این تریبون در محضر رهبر معظم انقلاب، محلی برای وحدت و همگرایی باشد، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و همین چند خط بلافاصله به موضوع اصلی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و نکته آن‌که حالا مدتی است این فضای مجازی، نه لزوما محل بحث و مناظره افکار عمومی، بلکه فرصتی است برای سیاسیون و چهره‌های سرشناس برای موضع‌گیری سیاسی و ابراز عقیده درباره مسائل مختلف.
محمدرضا عارف چهره سرشناس اصلاح‌طلبان در مجلس که ریاست فراکسیون امید را نیز برعهده دارد، در واکنشی که نسبت به موضع‌گیری‌های اخیرش تا حدودی بی‌سابقه بود، توییت کرد؛ «سپردن تریبون‌های رسمی و ارزشی نظام که باید وحدت‌آفرین باشد، به افراد وحدت‌شکن اوج بد‌سلیقگی است» و شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در توییتی کنایه‌آمیز به نام مداح جنجالی نوشت: «در عید بازگشت به فطرت پاک انسانی دعا کنیم «مطیع» نفس نباشیم». محمود صادقی نیز توییت کرد: «فضای نماز عید فطر و دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب بسیار مثبت و امیدبخش بود. نفرت‌پراکنی مداح با فضای امروز ‌هارمونی نداشت» و محمدعلی وکیلی هم نوشت: «با اشعار سخیف شاعر مراسم نماز عید و توجیهات غیرموجه ستاد اقامه نمازجمعه معلوم می‌شود که درزهای خودسری دلواپسان غیرقابل رفو است.»
از آن‌سو در شرایطی که توییت‌های این چهره‌های حامی دولت به ‌سرعت در توییتر، بازنشر می‌شد و انبوه حامیان روحانی در توییتر که همین چند روز قبل در پی هتاکی به او در جریان مراسم راهپیمایی روز قدس هشتگ «حامی روحانی‌ام» را به ترند یک جهانی تبدیل کرده بودند، موضوعی جدید برای حمایت از چهره سیاسی محبوب‌شان پیدا کرده‌ بودند، تعدادی از منتقدان دولت نیز سعی کردند از این فرصت استفاده کرده و با هشتگ‌کردن نام «میثم مطیعی» و رساندنش به ترندهای جهانی، خودی نشان دهند؛ موجی که به پا خاست اما به منزل نرسید.
همزمان تعدادی از چهره‌های سیاسی نیز در دیگر شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام واکنش نشان دادند که دراین میان مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات در یادداشتی با عنوان «مداحان قدرت و سیاست» به این موضوع پرداخت و فاطمه سعیدی نماینده تهران نیز در کانال تلگرامش اعلام کرد: «انتظار از صاحبان تریبون این است که در پی وحدت‌آفرینی باشند، نه وحدت‌شکنی.» علی مطهری نیز در یادداشتی باعنوان « عیدفطر یا روز عقده‌گشایی» به این ماجرا واکنش نشان  داد و بهروز نعمتی سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس هم در اینستاگرام خود نوشت: «امروز در تریبون مقدس نماز عید فطر شاهد مداحی وحدت‌شکنانه بودیم. (البته متوجه ارتباط مداحی با برجام نشدم.) خیلی‌ها به مداح ایراد می‌گیرند اما سوال من از مسئولان برگزارکننده به‌ویژه برادر ارجمندم حضرت حجت‌الاسلام تقوی است. آیا طرح این‌گونه موارد با هماهنگی بوده یا خیر؟ اگر از قبل هماهنگ شده است که بدا به حال ما، اگر هم هماهنگ‌نشده که ایراد بزرگی است بر نحوه مدیریت شما. البته مدت‌هاست که از تریبون مقدس در اختیار شما از این قبیل موارد و تندتر شنیده می‌شود، ولی ظاهرا قصدی
 بر اصلاح نیست.»
حجت‌الاسلام تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه حواشی ایجادشده در نماز عیدفطر را اساسا بی‌ارتباط به این شورای سیاست‌گذاری دانست و بر لزوم پاسخگویی ستاد برگزاری نمازجمعه تهران تأکید کرد. درمقابل رئیس ستاد اقامه نمازجمعه تهران نیز گفت که از مضمون اشعار این مداح بی‌اطلاع بوده‌اند. محمدباقر پیش‌نمازی ضمن تأیید مسئولیت این ستاد در رابطه با حواشی ایجادشده، به ایسنا گفت: از آقای میثم مطیعی که ‌سال گذشته هم به‌عنوان مداح در این مراسم حضور داشت، دعوت به حضور کرده بودیم اما همان‌طور از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نمازجمعه سخنرانی می‌کنند یا از سایر سخنرانان پیش‌ از خطبه‌ها، درخواست ارایه متن سخنان‌شان را نداریم، از این مداح همچنین درخواستی نداشته‌ایم و اساسا طرح چنین تقاضایی از مدعوان و سخنرانان مراسم‌های خودمان را بی‌احترامی به آنان تلقی می‌کنیم.

نظر شما