شناسهٔ خبر: 20074343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

باشگاه دانشجویان/

روحانی به دنبال چیست؟

اخیرا روحانی با بیان سخنان چالشی در موضوعات داخلی و همینطور مباحث دینی با ایجاد فضای شلوغ رسانه‌ای و پر از درگیری و تضارب بحث‌ها و تحلیل‌ها رویه تازه‌ای در پیش گرفته است.

صاحب‌خبر -

 اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یادداشت دانشجویی؛* اخیرا روحانی با بیان سخنان چالشی در موضوعات داخلی و همینطور مباحث دینی با ایجاد فضای شلوغ رسانه ای و پر از درگیری و تضارب بحث ها و تحلیل ها رویه تازه ای در پیش گرفته است. روحانی بعد از اینکه اظهارات جنجالی در مورد دین، ائمه و... می گوید، بعد از شلوغ شدن فضا و به فاصله چند روز با یک تفسیر و تحلیل مناسب و انقلابی و صحیح، اظهارات غلط قبلی خود را اصلاح می کند، طوری که انگار نگاه او زمین تا آسمان تفاوت کرده است.


 
بحث اینکه آیا روحانی مبانی صحیحی دارد یا غلط، در این مقال نمی گنجد. اما اینکه روحانی غیر عمدی چنین سخنانی می گوید و سپس صادقانه اصلاح می کند یا عمدی می گوید و طبق یک بازی حساب شده اصلاح می کند، مورد نظر نگارنده است. هر چند مبانی فکری روحانی مشخص است و مختصرا اشاره خواهم کرد.


 
همانطور که قبلا در تحلیلی عرض کرده بودم، روحانی با تجربه انتخابات ۹۶ رویه تند و رادیکال در فضای سیاست داخلی در پیش می گیرد چون هم خیال او از اینکه تحت شرایط و اقتضای روز برخورد چندانی از سمت نیروهای انقلاب نمی بیند چون نیروهای انقلاب از تشبه به فتنه گران و اصلاح طلبان تندرو پرهیز دارند و هم اینکه خیال اش از بابت دلزدگی مردم و رفتن آرای جریان اش به سمت رقیب راحت است.


 
لذا با سه هدف به فضای رادیکال دامن می زند و اظهارات جنجالی بیان می کند؛


 
اول؛ می خواهد به اصلاح طلبان تندرو و اپوزیسیون درون نظام گرا دهد که مبانی من اینهایی است که می گویم.


 
دوم؛ حواس ها را از ناکارآمدی و بی مدیریتی دولت و مسائل اساسی کشور دور کند.


 
سوم؛ با شلوغ شدن فضا، اینطور القا کند که مظلوم و تحت فشار است و این فشار از سمت نیروهای انقلاب، نهاد های نظام مانند سپاه، و... به دولت وی وارد می شود که مانع کارش شده است.


 
اما روحانی از اصلاح سخنان حاشیه اش به شکل دقیق و مناسب و دینی و انقلابی چه هدفی دارد؟


 
هدف اصلی وی دامن زدن بیشتر به همان نکاتی  است که عرض شد، روحانی هم صریحا مبانی اش را روشن می کند که دل روشنفکران! و اپوزیسیون و اصلاح طلبان تندرو را بدست آورد، هم سریعا سخنان اش را اصلاح می کند که القای تحت فشار بودن و مظلوم نمایی کند.


 
وگرنه دلیلی ندارد روحانی تفسیر کاملا غلطی از حکومت امام علی و مشروعیت و مقبولیت حاکم اسلامی ارائه دهد و پس از چند روز یک تفسیر کاملا صحیح و دقیق و همانند متفکران بزرگ شیعه بهترین کمک به روحانی بازی کردن نیروهای بدنه و کف صحنه ی هوادار جریان انقلابی در زمین اوست.
 

بنر تهدید آمیز نصب کردن که با فلان موارد برخورد می کنیم، شعار دادن و داد و بیداد بر سر وی در راهپیمایی روز قدس، کامنت های نامناسب در صفحات مجازی رسمی وی در فضای مجازی و از این دست حرکات فقط و فقط به پروژه مظلوم نمایی و فرار از پاسخگویی وی دامن می زند و عموم خاکستری که به وی رای داده اند و قشر جریانی اصلاحات را پشت سر وی متحد تر می کند.
 

بدون این حرکات، روحانی با دوقطبی فرهنگی و دیونمایی از کاندیداهای انقلابی صحنه انتخابات ۹۶ را به نفع خود رقم زد، حال با این حرکات و واکنش ها و ایضا دامن زدن هر چه بیشتر به فضای نامناسب فرهنگی در چهار سال پیش رو و جذب حمایت ها و آرای بیشتر از ۹۶ از این طریق، چه اتفاقی خواهد افتاد، روشن است.
 

حال بدنه هیجان زده جبهه انقلاب در این زمین بازی می خورد و فلان برادر مثلا تحلیل گر! انقلابی ما، سرخوشانه می خواهد از روحانی بابت اصلاح سخنان اش در مورد امام علی تشکر!! کند و ظاهرا متوجه بازی بودن این حرکات روحانی نشده است
 

برای شکستن فضایی که روحانی ایجاد کرده، باید طراحی داشت، نه آنکه در زمین وی بازی کرد و بازی او را تکمیل.

 

عبدالباسط انصاری فعال دانشجویی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است
 

نظر شما