شناسهٔ خبر: 20073307 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نماینده برجسته دموکرات: عملکرد اوباما در برخورد با هکرهای روس ضعیف بود

«آدام شیف» از نحوه برخورد «باراک اوباما» با پرونده هکرهای روسیه انتقاد و آن را ضعیف توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ «آدام شیف»، یکی از نمایندگان برجسته حزب دموکرات در کنگره آمریکا، ضمن ضعیف توصیف کردن عملکرد دولت «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین، در پرونده تلاش هکرهای روس برای تاثیر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به شدت از وی انتقاد کرد.

‏آدام شیف که عضویت کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا را نیز بر عهده دارد در این باره به تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: وقتی دولت ‏اوباما فهمید روس‌ها نه تنها در حال دخالت هستند؛ بلکه در بالاترین ‏سطوح در کرملین این عملیات هدایت می‌شود، می‌توانست اقدام جدی تری انجام دهد. ‏

وی در ادامه افزود: دولت اوباما باید بیشتر از این‌ها در مقابل روسیه واکنش نشان می‌داد. باید زودتر اقدامی علیه دخالت روس‌ها و تنبیه آنها بکار می‌بست. من فکر می‌کنم از این جهت ‏اشتباه بزرگی مرتکب شدند. باید موضوع دخالت روسیه در انتخابات برای عموم مردم توضیح داده می‌شد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا -سیا- در ماه اوت برای باراک اوباما نامه‌ای ارسال کرد ‏که درباره تلاش مقامات روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع دونالد ترامپ هشدار می‌داد. در این نامه حتی آمده بود «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، هدایت عملیات هک در کمپین انتخاباتی «هیلاری کلینتون»، نامزد دموکرات، را بر عهده داشته است.

چندی بعد روزنامه واشنگتن پست فاش کرد دولت اوباما در ابتدا گزینه‌های تلافی جویانه‌ای را علیه مسکو مورد بررسی قرار داد که یکی از آنها انتشار اطلاعاتی ‏علیه پوتین و استفاده از تسلیحات سایبری علیه زیرساخت‌های روسیه بود. اما در نهایت دولت اوباما تصمیم به کاهش و ملایم‌سازی اقدامات تنبیهی علیه روسیه گرفت.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: سازمان سیا یک ماه بعد نامه‌ای محرمانه برای کاخ سفید ارسال کرد که فقط اوباما و سه نفر از مشاوران ‏ارشد وی مجاز به باز کردن آن بودند. این نامه حاوی اطلاعاتی از یک منبع دولتی در روسیه بود که دخالت مستقیم ‏پوتین در عملیات سایبری برای ایجاد اختلال در رقابت ریاست جمهوری آمریکا را شرح می‌داد‎.

پلیس اف‌بی‌آی ژوئن 2016 تحقیقات در مورد تماس‌هایی میان مقامات روسیه و نزدیکان ترامپ و تقریبا 20 ‏هزار ایمیل به سرقت رفته از کمیته ملی دموکراتیک آمریکا را که در سایت ویکی‌لیکس منتشر شد، آغاز کرد‎.

با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اوباما موضوع مجازات روسیه را به دلیل دخالت در انتخابات 2016 آمریکا مورد پیگیری قرار نداد و فقط اقداماتی برای مجازات مسکو در ‏موارد دیگر را در نظر گرفت ‎.

 

انتهای پیام/

نظر شما