شناسهٔ خبر: 20072310 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت:

حج زمینه ساز تقویت بنیه اسلام و مسلمین می شود/ سرمایه معنوی ماه رمضان در تمام ایام سال حفظ شود

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی حج را یکی از فریضه های مهم اسلام عنوان کردند و افزودند: حج سبب تقویت بنیه اسلام و مسلمین است و خون تازه ای هرسال در رگ های اسلام به جریان می اندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه یکشنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه «فطر» و «قربان» دوعید مشترک همه مسلمانان است، اظهار داشتند: همچنین اعیاد غدیرخم، میلاد مبارک امام زمان(عج) و اعیاد مشابه آن از اعیاد ویژه شیعیان اهلبیت(ع) است.

ایشان با بیان اینکه اعیاد فطر و قربان بعد از انجام یک فریضه مهم الهی است، تصریح کردند: روزه ماه مبارک رمضان را گرفته ایم و حالا جشن انجام اطاعت خدا را می گیریم، این توفیق جشن دارد همچون زمانی که ان شاء الله خداوند کارنامه قبولی اعمال را به همه می دهد.

معظم له، حج را یکی از فریضه های مهم اسلام عنوان کردند و افزودند: حج سبب تقویت بنیه اسلام و مسلمین است و خون تازه ای هرسال در رگ های اسلام به جریان می اندازد؛ بعد از اقامه داشتن این فریضه الهی از سوی حجاج عزیز، ما هم با آنها هم صدا می شویم و جشن اطاعت می گیریم.

این مرجع تقلید افزودند: اعیاد فطر و قربان جشن پیروزی بر لشکر شیطان و هوای نفس و جشن پرورش صفات انسانی در وجود انسان است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه «این عید برای کسی عید است که خداوند نماز و روزه
اش را پذیرفته باشد»، گفتند: کسی که روزه خوار بوده و پشت پا به این فریضه الهی زد، عیدی ندارد و روز عزای اوست برای اینکه می بیند فرصت مهمی از دست رفت و او استفاده نکرد.

ایشان همچنین با اشاره به بیان دیگری از امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه مبنی بر اینکه هر روزی که در آن گناه نشود همان روز عید است. تصریح کردند: با توجه به سرمایه معنوی کسب شده در ماه رمضان که ان شاء الله همراه با پاکی روح و قلب، بخشش گناهان و قوی تر شدن اراده بوده، تصمیم بگیریم کلام حضرت علی(ع) را در تمام ایام سال اجرایی کنیم.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود به بیان توصیه هایی به جوانان پرداختند و اظهار داشتند: جوانان عزیز به نماز اول وقت اهتمام جدی داشته باشند؛ نماز ستون خیمه دین است و کسی که نمازخوان واقعی باشد دنبال کارهای ناپسند نمی رود؛ نماز موجب از بین بردن گناهان گذشته و تکامل روح انسان می شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اقامه نماز اول وقت با حضور قلب موجب سعادت افراد در دنیا و آخرت و موفقیت در کارهای مختلف می شود، ابراز داشتند: شخصی که نماز را مرتب می خواند به آن امیدوار باشید اعمال دیگر دینی را هم به خوبی انجام دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم پرهیز از دوستی با افراد ناباب تاکید کردند و افزودند: هرکسی معتاد شد، بواسطه دوست ناباب معتاد بود؛ دوست ناباب موجب می شود انسان به همه وادی های غلط کشیده شود؛ بنده بارها تاکید کردم در بعضی کارها انسان باید خیلی آسان بگیرد اما در انتخاب دوست باید سختگیر باشد، مخصوصا در این زمان که شیاطینی در لباس انسان در می آیند و می خواهند جوانان را فریب دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین در توصیه دیگری با بیان اینکه کار کردن عیب ندارد، تصریح کردند: برخی افراد می گویند ما هرکاری را نمی پذیریم، اگرچه بیکار هستیم اما فلان کار به درد ما نمی خورد؛ افراد نگاهی به زندگی انبیاء و پیامبران کنند؛ علی(ع) توسط آبیاری و پرورش نخلستان هزار بنده خرید و آزاد کرد و این مسئله نشان می دهد کشاورزی کار کوچکی نیست.

ایشان با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه هر پیامبری مبعوث شد یک دوره چوپانی داشته است، افزودند: موسی بن عمران مطابق سخن قرآن هشت یا ده سال چوپانی کرد و این کار برای ایشان عار نبود؛ همچنین به حضرت داود خطاب شد همه کارهای تو خوب است اما از بیت المال استفاده نکن؛ البته کسی که زحمت می کشد از بیت المال باید بتواند استفاده کند؛ به حضرت داود الهام شد که با وجود سلطان بودن و قدرت داشتن، زره ببافد؛ اگر مردم کار را افتخار بدانند، وضع اشتغال در کشور بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/313/33

نظر شما