شناسهٔ خبر: 20071959 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

پیشنهاد بازدید میزان؛

تاریخ در موزه منطقه‌ای جنوب شرق

خبرگزاری میزان- موزه منطقه‌ای جنوب شرق در زاهدان قرار دارد. موزه بزرگی که بخشی از تاریخ غنی جنوب شرق کشور را به نمایش گذاشته است.

صاحب‌خبر -
تاریخ در موزه منطقه‌ای جنوب شرقبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، ساختمان بزرگ و سفیدی موزه منطقه‌ای جنوب شرق کشور را در خود جای داده است. ساختمانی که احداث و معماری تاریخی دارد و بخش عظیمی از یافته‌های باستان شناسی این منطقه به ویژه استان سیستان و بلوچستان در آن نگهداری می‌شود. این موزه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر زاهدان است.

 با بازدید از این موزه می‌توان به طور خلاصه با محوطه‌های باستانی و فرهنگ و رسوم این استان پهناور آشنا شد. استانی که سفر از شمالی‌ترین نقطه آن تا جنوبی‌ترین نقطه آن بیش از ۱۰ ساعت زمان لازم دارد و محوطه‌های باستانی شناخته شده‌ای مانند شهر سوخته، دهانه غلامان، کوه خواجه و ... در آن قرار گرفته است. موزه منطقه‌ای جنوب شرق می‌تواند بخش از اطلاعات این محوطه‌ها را در اختیار بازدیدکنندگان بگذارد. 

هر چند که محوطه جهانی و مهمی همچون شهر سوخته در نزدیکی شهر زاهدان قرار گرفته و بازدید از موزه و محوطه آن توصیه می‌شود. موزه جنوب شرق هر چند باید حاوی آثاری از استان خراسان جنوبی و کرمان نیز باشد، اما هم اکنون این موزه مرجع برای سیستان و بلوچستان است.

در ورودی هم کف این موزه مجسمه‌ای بزرگ از رستم، پهلوان نامی اساطیر این منطقه قرار گرفته است. مسیر بازدید این ساختمان دالانی بلند در اطراف است که به دور ساختمان می‌پیچد و بازدید کنندگان را به طبقه‌های مختلف موزه می‌رساند. دیوارهای این دالان نیز با تصاویر تاریخی از این استان زینت بخشیده شده و برخی از اشیای کشف شده در آن به نمایش گذاشته شده است. 

در بخش باستان شناسی این موزه یافته‌های محوطه‌های باستانی استان سیستان و بلوچستان به نمایش گذاشته شده است. در بخش باستان شناسی اطلاعاتی شامل مشخصات سایت و محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت، و سایر آثار باستانی، تاریخی منطقه جنوب شرق جهت بازدید علاقمندان جمع آوری شده است. از جمله اشیاء به نمایش درآمده آثار حاصل از کاوشهای باستان شناسی در محوطه‌های باستانی منطقه مثل سفالینه‌ها، اشیاء فلزی، گلی، سنگی، شیشه، تابلوهای نفیس و کتب خطی است. 

در بخش مردم شناسی نیز جنبه‌های از زندگی، فرهنگ و تاریخی مردم سیستان و بلوچستان همچون غذاها، پوشش و آداب و رسوم محلی به نمایش گذاشته شده است. صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان بخش دیگری از جاذبه‌های این استان است. در این موزه همچنین آثاری از سوزن دوزی بلوچی و سفال‌های شناخته شده این استان به نمایش گذاشته شده است.
انتهای پیام/ 

نظر شما