شناسهٔ خبر: 20054893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کاشیکاری‌های ‌قبه الصخره ایرانی است

- رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی با بیان اینکه در ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در افغانستان، عراق، ترکیه و سوریه آثار ایرانی وجود دارند به ایرنا گفت: در بیت‌المقدس، نخستین قبله‌گاه مسلـــــمین کاشیکاری‌های داخلی «قبه الصخره» را هنرمندان ایرانی در قرن اول هجری انجام داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گفته يوسف منصور زاده، سمرقند و بخارا در ازبكستان و مرو در تركمنستان نيز جزو شهرهاي باستاني قديمي ايران هستند و در ساير جمهوري‌هاي استقلال يافته آسياي مركزي هم آثار فراوان ايراني وجود دارند.

او گفت: وقتي وارد سمرقند مي‌شويد انگار در اصفهان هستيد زيرا اغلب آثار اين شهر، مربوط به هنرمندان ايراني است. منصورزاده همچنين با اعلام اينكه با موافقت ضمني وزير علوم، تحقيقات و فناوري با هدف احياي آثار فرهنگي ايران در كشورهاي ديگر، دانشجوي بين‌المللي جذب مركز آموزش عالي ميراث فرهنگي مي‌شود، تأكيد كرد: با اين اقدام مي‌توان مرمت و نگهداري از آثار ايراني كشورهاي ديگر را به وسيله نيروهاي بومي آن كشورها كه در ايران تعليم مي‌بينند انجام داد.

وي با تأكيد بر اينكه با جذب دانشجويان خارجي براي مرمت آثار ايراني در خارج از كشور راهي براي نفوذ فرهنگي ايران باز مي‌شود، گفت: بناها و آثار ميراث فرهنگي ايران در سراسر آسياي ميانه و نقاط ديگر گسترده است و از اين‌رو مركز آموزش عالي ميراث فرهنگي به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پيشنهاد داد دانشجوي خارجي بورسيه كند.

به گفته رئيس مركز آموزش عالي ميراث فرهنگي، هنرمندان ايراني پيش و بعد از اسلام در سرزمين‌هاي آسياي ميانه، هند و پاكستان و مناطق پرشمار ديگر، آثار ماندگار خلق كردند و بهترين راهكار براي حفاظت از آنها اين است كه در همين مركز آموزش عالي، دانشجو بپذيريم تا وقتي برگشتند بناها را در كشورهاي خود به سبكي كه آموزش مي‌دهيم، مرمت كنند.

منصورزاده افزود: با جذب دانشجوي خارجي به ايران به جاي اينكه مدارس، مساجد و بناهاي حوزه تمدني خود را در خارج از كشور با هزينه خود مرمت كنيم، مي‌توانيم از طريق اعزام فارغ‌التحصيلان بومي آن كشورها و كمك دولت‌هاي‌شان بخشي از تمدن ايراني اسلامي را نيز احيا كنيم.

به گفته او، براساس توافق رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي با وزير علوم اساسنامه مركز آموزشي ميراث فرهنگي از طريق وزارت علوم تغيير مي‌كند تا با بين‌المللي شدن اين مركز بتوان دانشجويان خارجي را جذب تحصيل در ايران كرد.

نظر شما