شناسهٔ خبر: 20054681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آیت‌الله مکارم شیرازی:

۲۰۳۰سندی به تمام معنا سکولار و منهای مذهب است

صاحب‌خبر -

استاد درس خارج حوزه با تأکید بر اینکه سند ۲۰۳۰ سندی به تمام معنا سکولار است، به مسئولان توصیه کرد که متن این سند را به دقت و به دور از تعصب مطالعه کنند.
به گزارش رسا، این مرجع تقلید در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به سند 2030 و تأثیر آن بر خانواده‌ها، گفت: این ایام بحثی درباره سند 2030 وجود دارد که خانواده و فرزندان را هدف گرفته است، در سال 2015 عده‌ای از سران کشورها که سردمداران آن دولت‌های زورمند بودند و عده‌ای که جزو اقمار آنها محسوب می‌شوند، نشستند و تصمیماتی گرفتند.
وی با بیان اینکه ما کشوری دارای سابقه درخشان تمدن، دارای مذهب، دارای نظام اسلامی و فرهنگ خاص خود هستیم، ابراز داشت: باید براساس فرهنگ خود عمل کنیم، مسئولان تعبیرات سند 2030 را فراموش نکنند که تعبیراتی استعماری است و یک استعمارگر چنین منطق و ادبیاتی دارد.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: بنده با برخی از مسئولان در این زمینه صحبت کردم اما متأسفانه مطالعه کافی درباره سند 2030 نداشتند و ما بیشتر از آنها مطالعه کردیم، این در حالی است که تعریض می‌کنند و می‌گویند شما مطالعه‌ای نکردید اما خودشان کمتر مطالعه کرده اند.
استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: بسیاری از مواد این سند با مذهب و نظام ما سازگار نبوده و این مسئله شوخی‌بردار نیست، 2030 سندی به تمام معنا سکولار، مادی گرایانه و منهای مذهب است، چنین سندی نمی‌تواند با تشکیلات نظام جمهوری اسلامی هماهنگ باشد.
این مرجع تقلید بیان داشت: مسئولان می‌گویند که شرط گذاشتیم هرکجا بر خلاف مذهب، فرهنگ و نظام ما باشد، اعتنا نکنیم درست است که چنین شرطی را گذاشته‌اند اما آنها روی این شرط، شرط دیگری قرار داده‌اند و می‌گویند شرط شما تا جایی قبول است که با روح سند مخالفت نداشته باشد و این شرطی که گذاشته اید، مخالف روح سند است، بنابراین با این کار دست و پای ما را می‌بندند.
وی با ابراز تأسف از برخورد کنایه آمیز برخی مسئولان با واقعیات، اظهار داشت: متأسفانه برخی از مسئولان فراموش کردند و گاهی هم کنایه می‌زنند و ما هم تحمل می‌کنیم و محترمانه جواب می‌دهیم، آنها یعنی تنظیم کنندگان سند می‌گویند کلمات در این سند را ما باید تفسیر کنیم اگر گفته شود خشونت در جامعه بشری نباید وجود داشته باشد، یعنی جهاد، شهادت و بسیج نباید وجود داشته باشد چون خشونت به شمار می‌رود.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: رهبر بزرگوار انقلاب فرمودند که در کتاب‌های درسی مسئله جهاد و شهادت در حال کمرنگ شدن است و می‌خواهند آن را از کتاب‌ها بردارند، معلوم می‌شود این سند در حال اجرایی شدن است، اگر جهاد و شهادت را حذف کنیم، مملکت و نظام ما آسیب پذیر می‌شود.
استاد درس خارج حوزه ابراز داشت: ما اگر توانستیم کشور را در جنگ تحمیلی 8 ساله حفظ کنیم در سایه جهاد بوده است و اگر کفن پوشان نباشند دشمنان گزینه‌های خود را عملی کرده و فورا حمله می‌کنند، آنها از روحیه جهاد و شهادت می‌ترسند چرا برخی از مسئولان از این نکته غافل هستند، باید از همان ابتدا جوانان را با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا کرد، دشمنان از بسیج، سپاه، جهاد و شهادت وحشت دارند که نباید این مسئله را فراموش کرد.
این مرجع تقلید گفت: می‌گویند در سند خانواده نوشته شده و این مسئله را خودمان تفسیر می‌کنیم، از نظر آنها ممکن است یک زن و شوهر و یا دو همجنس باز خانواده باشند، سند را خودشان می‌نویسند، الفاظ را خودشان تفسیر می‌کنند، معانی را خودشان می‌گویند و اگر تخلف کنیم از چیزی که پذیرفته‌ایم تخلف کرده‌ایم.

نظر شما