شناسهٔ خبر: 20054492 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون وزیر کار:

2 میلیون کارگاه کشور فقط 5 سال یک‌بار نوبت بازرسی می‌یابند

روزنامه جوان

معاون وزير كار از شناسايي و تفكيك معادن پرخطر و كم‌خطر خبر داد و گفت: بيش از ۲ ميليون كارگاه در كشور فعاليت مي‌كنند كه با تعداد نيروي محدود بازرس، هر چهار تا پنج سال امكان بازرسي يك كارگاه وجود دارد.

صاحب‌خبر -
معاون وزير كار از شناسايي و تفكيك معادن پرخطر و كم‌خطر خبر داد و گفت: بيش از ۲ ميليون كارگاه در كشور فعاليت مي‌كنند كه با تعداد نيروي محدود بازرس، هر چهار تا پنج سال امكان بازرسي يك كارگاه وجود دارد.
احمد مشيريان در گفت‌وگو با مهر، درباره آخرين وضعيت گزارش نهايي علت حادثه 13 ارديبهشت ماه معدن زغال سنگ يورت گلستان كه منجر به جان‌باختن تعدادي از كارگران اين معدن شد، گفت: گزارش نهايي هنوز اعلام نشده است اما كميسيوني تشكيل شده كه وزارت كار نيز در آن عضويت دارد.
معاون وزير كار در امور «تنظيم روابط كار» افزود: كميته‌اي از طرف كميسيون مذكور از معدن گلستان بازديد كردند و اطلاعاتي نيز به دست آوردند اما گزارش نهايي هنوز اعلام نشده است. از طرفي دادستاني نيز در حال بررسي موضوع است.
وي درباره زمان اعلام گزارش نهايي علت حادثه گفت: بازرسي‌ها و اقدامات لازم براي ارائه گزارش نهايي در كارگروه در حال انجام است كه نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف در آن حضور دارند و در حال بررسي دقيق عوامل حادثه هستند كه در زمان مقرر اعلام مي‌شود.  مشيريان در بخش ديگري از اظهاراتش درباره برنامه‌هاي اين معاونت براي تقويت بازرسي‌هاي كار گفت: متأسفانه با كمبود نيروي بازرس مواجه هستيم به طوري كه بر اساس آمار در حال حاضر ۸۰۰ بازرس كار در سطح كشور فعاليت مي‌كنند.
وي ادامه داد: البته با حمايت شخص وزير تعدادي نيرو از طرف سازمان آموزش فني و حرفه‌اي به وزارت كار معرفي شدند تا در استان‌ها به عنوان بازرسان كار به كارگرفته شوند كه با هماهنگي استان‌ها در حال انجام است.
 
  كارگروه بازرسي معادن تشكيل شد
مشيريان با بيان اينكه بيش از ۲ ميليون كارگاه در كشور فعاليت مي‌كنند، گفت: با فرض اينكه تعداد بازرسان كار به حدود هزار نفر هم برسند در صورتي كه با ظرفيت كامل به كارگيري شوند و فعاليت كنند در سال مي‌توانند ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار كارگاه را بازرسي كنند يعني در طول چهار تا پنج سال هر كارگاه فقط يكبار بازرسي مي‌شود.  
معاون وزير كار با تأكيد بر اينكه كارگاه‌هاي خطرپذير در اولويت بازرسي‌ها قرار دارند، گفت: بعد از حادثه معدن گلستان، كارگروه بازرسي معادن تشكيل شده است و جلسات كارگروه به صورت هفتگي از طريق ويدئوكنفرانس برگزار مي‌شود.
مشيريان از جمع‌آوري اطلاعات معادن اعم پرخطر و كم‌خطر خبر داد و گفت: اين معادن شناسايي شدند. ضمن اينكه در ادوار مختلف معادن بازرسي مي‌شوند تا ميزان اصلاحات انجام شده از سوي كارفرمايان براي افزايش سطح ايمني معادن مورد پايش قرار گيرد.  وي افزود: در عين حال كه بازرسي‌هاي دقيق از كارگاه‌ها و معادن در حال انجام است اما قطعاً اين بازرسي‌ها به معناي آن نيست كه تمام كارگاه‌ها ايمن‌سازي مي‌شوند چراكه كارفرمايان به ويژه در بخش زغال سنگ به دليل هزينه‌هاي بالاي استخراج زغال، زيربار استفاده از تكنولوژي مانيتورينگ نمي‌روند.
معاون «امور روابط كار» وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي درباره تعداد معادن فعال در كشور گفت: حدود ۹۰ معدن زغال سنگ در كشور وجود دارد كه برخي از اين معادن فعال و برخي غيرفعال هستند اما كاري كه اخيراً از سوي «وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي» و «وزارت صنعت، معدن و تجارت» آغاز شده، تفكيك معادن پرخطر و كم‌خطر است.
 
   بازرسي كارگاه‌هاي «پتروشيمي» و «فولاد» در دستور كار
مشيريان در پاسخ به اين سؤال كه فارغ از معادن آيا كارگاه‌هاي پرخطر در ساير رسته‌هاي شغلي نيز شناسايي مي‌شوند؟ گفت: علاوه بر معادن، كارگاه‌هاي پتروشيمي و كارگاه‌هاي فولاد نيز از جمله رسته‌هاي شغلي پرخطر هستند كه سه كارگروه براي بازرسي اين كارگاه‌ها تشكيل شده اما اولويت با بازرسي معادن است.

نظر شما